دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت:
کد خبر: ۲۱۳۴۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
پاسخگویی فراتر از پاسخ به ایرادات و انتقادات در رسانه‌هاست. اشکال پاسخگویی متنوع است و شامل پاسخگویی به عامه مردم، نخبگان، فعالان، کارشناسان، ذینفعان و رسانه‌هاست. ما باید نیت‌خوانی و ذهنیت‌خوانی پاسخ پرسش‌های مطرح شده را بدهیم.
 دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به اینکه تمایل دو سویه مردم و مسئولان، شفافیت و پاسخگویی سه مولفه اصلی سازمان ارتباطات دولت است، گفت:‌ دولت تاوان شفاف‌سازی خود را داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، علیرضا معزی در نشست مدیران روابط عمومی استانداری‌های سراسر کشور در وزارت کشور با اشاره به اینکه اگر رابطه مردم و مسئولین یک سویه باشد در ایجاد این تعامل دچار مشکل می‌شویم، اظهار کرد: این پرسش مطرح می‌شود که اخبار مردم چگونه به مسئولان می‌رسد؟ از نظر دولت اهمیت دارد که رابطه مردم و مسئولان دو سویه باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارتباط مسئولان با مردم را نباید فقط از طریق رسانه‌ها برقرار کنیم بلکه باید با برنامه‌ریزی مناسب زمینه را برای پرسش و پاسخ و گفت‌ و شنود مردم و مسئولان را مهیا کنیم، ادامه داد: در پیوست‌های رسانه‌ای دولت، در کنار توجه به مولفه‌های اصلی اطلاع‌رسانی، بر برگزاری نشست‌ها، دیدارها و بازدیدهای مردمی اصرار داریم تا زمینه ارتباط نزدیک‌تر، صمیمانه‌تر و دقیق‌تر مردم و مسئولان فراهم شود. برگزاری جلساتی که به شنیدن صدای مردم منجر شود یک اتفاق بزرگ است، زیرا اگر فقط مسئولان صحبت کنند یک ارتباط مختل با مردم ایجاد می‌شود. حتما باید زمینه برگزاری جلسات گفت و شنود مردم و مسئولین فراهم شود تا صدای مردم شنیده شود تا آنها بتوانند پرسش‌های خود را مطرح کنند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در رابطه با مولفه شفافیت در رویکرد اطلاع‌رسانی دولت، خاطرنشان کرد: شفافیت نقش مهمی در سامان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور دارد. انتظار افکار عمومی از مسئولان، اعتمادسازی است. اعتمادسازی زمانی ایجاد می‌شود که اطلاعات را حق مردم بدانیم. در گذشته به دلایلی، انتشار اطلاعات با احتیاط انجام می‌شد اما اصرار بر این وضعیت آسیب‌هایی به همراه داشت. ما نمی‌توانیم مردم را نامحرم بدانیم، اطلاعات از آنچه در کشور رخ می‌دهد جزو حقوق اصلی مردم است و ما چه مردم تقاضا بکنند و چه تقاضا نکنند موظف به انتشار اطلاعات هستیم. دولت در حال تهیه آیین‌نامه چگونگی انتشار اطلاعات است.

معزی با اشاره به چگونگی تصویب بودجه سالیانه کشور، بیان کرد: در جریان تصویب بودجه، حتی در عرصه اطلاع‌رسانی تخصصی هم اتفاق خاصی نمی‌افتاد اما دولت در سال 96 برای اولین بار قانون بودجه را به بحث عمومی در جامعه تبدیل کرد. در واقع دولت بودجه را به میان افکار عمومی برد و همه مردم توانستند به اطلاعات بودجه دست پیدا کنند هر چند دولت تاوان این شفاف‌سازی را هم داد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه بازار ارز نیز دولت اصرار دارد که روش‌مند، بدون واسطه و با شفافیت عمل کند. در سیاست جدید ارزی دولت نحوه مصرف ارز و مصرف‌کننده مشخص می‌شود، با این شفافیت، جلوی قاچاق هم گرفته می‌شود.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت با بیان اینکه پاسخگویی یکی دیگر از رویکردهای دولت در عرصه اطلاع‌رسانی است، تصریح کرد: پاسخگویی فراتر از پاسخ به ایرادات و انتقادات در رسانه‌هاست. اشکال پاسخگویی متنوع است و شامل پاسخگویی به عامه مردم، نخبگان، فعالان، کارشناسان، ذینفعان و رسانه‌هاست. ما باید نیت‌خوانی و ذهنیت‌خوانی پاسخ پرسش‌های مطرح شده را بدهیم.

معزی با بیان اینکه پاسخگویی فقط جوابیه دادن نیست بلکه فراتر از آن است، گفت: ما چقدر توانسته‌ایم درباره فعالیت‌های خود به مردم، کارشناسان و ذینفعان اطلاع‌رسانی کنیم؟ آیا صرفا با کنفرانس خبری می‌خواهیم درباره اقدامات خود اطلاع‌رسانی کنیم یا به موقع به کارشناسان و مردم اطلاع می‌دهیم؟

وی در پایان با اشاره به اینکه اگر نمی‌خواهیم در حوزه‌ای هم اطلاع‌رسانی کنیم حتما باید دلیل کاملا روشنی داشته باشیم، تصریح کرد: تحقق سه مولفه تعامل دو سویه، شفافیت و پاسخگویی هم به تغییر نگرش در اطلاع‌رسانی نیاز دارد و هم به اصلاح ساختارهای اطلاع‌رسانی، البته مهم‌تر تغییر نگرش در این زمینه است.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین