|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۵
وزیر جهاد کشاورزی در نشست فائو در رم :
کد خبر: ۲۱۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در نشست سازمان خواربارکشاورزی ملل متحد (فائو) خواستار همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با معضل کم آبی و ریزگردها شد و گفت : بحران در خاورمیانه و شمال افریقا جدی است.
 محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در نشست سازمان خواربارکشاورزی ملل متحد (فائو) خواستار همکاری کشورهای منطقه برای مقابله با معضل کم آبی و ریزگردها شد و گفت : بحران در خاورمیانه و شمال افریقا جدی است.

به گزارش ایرنا، وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه با شرکت در سی و چهارمین نشست منطقه ای خاور نزدیک که در سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد 'فائو' با حضور وزیران کشاورزی و مقامات بلند پایه 28 کشور جهان در مقر این سازمان در رم در حال برگزاری است. گفت: منطقه خاورنزدیک با طیف گسترده ای از چالش ها از جمله تداوم خشکسالی ها، کم آبی و پدیده گردوغبار و ریزگردها مواجه است.

وی ادامه داد: اصلی ترین چالش پیش روی کشورهای منطقه در حال حاضر نحوه غلبه بر تنش های محیطی و مقابله با مساله کم آبی و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است. این چالش ها نیازمند راه حل های منطقه ای است و تدوین یک برنامه جامع اقدام منطقه ای برای کاهش آسیب پذیری و افزایش سازگاری بخش کشاورزی در مقابل تغییرات اقلیمی، نیاز فزاینده منطقه ما است.

وی سپس با اشاره به برخی راهبردها و برنامه های که جمهوری اسلامی ایران که طی چند سال اخیر به اجرا در آمد، ادامه داد : یکی از مهمترین راهبردهای ایران برای مقابله با روند نزولی منابع اب، بهبود بهره وری مصرف در کلیه سطوح به ویژه در مزارع است و طی 4 سال اخیر برنامه ها و پروژه های عظیم ملی در این حوزه به اجرا درآمده است که به افزایش 400 هزار هکتاری سطح زیر شبکه ابیاری و زهکشی نوین منجر شده است.

وی با بیان این که شمال آفریقا و خاورمیانه یکی از مناطق تحت تاثیر ریزگردهاست و ایران از این پدیده آسیب دیده است، افزود: سالانه بیش از 2 میلیارد تن مواد جامد بصورت ریزگرد وارد جو می شود. این منطقه به علت طوفان گرد و غبار هر ساله 13 میلیارد دلار از تولیدات ناخالص داخلی را از دست می دهد .

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در مجموع تاکنون بالغ بر 2 میلیون هکتار از مجموع اراضی آبی کشور مجهز به سیستم های آبیاری نوین شده است.این فعالیت مستلزم سرمایه گذاری ها و اعتبارات قابل ملاحظه ای می باشد که عمدتا به عنوان یارانه از طرف دولت در اختیار تولیدکنندگان و کشاورزان قرار گرفته است. توسعه کشت های متراکم وبه ویژه توسعه گلخانه ها نیز یکی از راهبردهای مهم دولت برای مقابله با اثار کم ابی است. طی 4 سال اخیر چهار هزار هکتار به سطح گلخانه های کشور اضافه شده است و سطح فعالی گلخانه در ایران به بیش از 12 هزار هکتار می رسد.

حجتی افزود: با توجه به محدودیت منابع آب شیرین در داخل سرزمین برای ' آبزی پروری' ،با بکارگیری تکنولوژی پرورش ماهی در قفس در دریاهای شمال و جنوب کشور و با نصب بیش از 500 قفس با ظرفیت 30 هزار تن، برنامه گسترده ای را در دست اقدام داریم. امیدواریم در 5 سال اینده با این تکنولوژی به تولید 200 هزار تن در سال دست بیابیم.

'خوزه گراتسیانو داسیلوا' مدیر کل فائو نیز در این نشست با تاکید بر تقویت همکاری های منطقه ای در زمینه سازگاری با آثار تغییرات اقلیمی و خشکسالی ها، از آغاز یک پروژه ابتکارعمل منطقه ای با هدف مقابله با کم آبی و افزایش بهره وری مصرف آب در کشاورزی خبر داد و از نقش موثر جمهوری اسلامی ایران در شکل گیری و اجرایی شدن این ابتکار عمل منطقه ای قدردانی کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین