|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۲۱۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷
رئیس جمهوری فرانسه دو هفته پیش در سفری سه روزه به آمریکا، با ترامپ دیدار و درباره آینده برجام گفت و گو کرد. یک روز پس از خروج مکرون از آمریکا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز برای مذاکره پیرامون برجام به واشنگتن رفت.
 رئیس جمهوری فرانسه با اشتباه خواندن خروج آمریکا از برجام گفت که آنچه اکنون مهم است، حفظ ثبات و صلح در خاورمیانه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛ امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز چهارشنبه در گفت و گویی با خبرگزاری دویچه وله و شبکه خبری آ.ار.د آلمان، خروج آمریکا از برجام را اشتباه خواند و از این بابت اظهار تاسف کرد.

وی گفت با بیان اینکه اروپا اکنون باید بار دیگر بر پایبندی خود به توافق هسته ای تاکید کند، گفت: عزم اروپایی ها این امکان را به ما می دهد که ایران را از ازسرگیری سریع فعالیت هسته ای خود بازداریم تا از افزایش تنش ها جلوگیری شود. مهم ترین چیز حفظ ثبات و صلح در خاورمیانه است.

مکرون به خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از برجام اشاره کرد و ادامه داد: اکنون اروپا مسئول تضمین چندجانبه گرایی ایجاد شده پس از جنگ جهانی دوم است.

رئیس جمهوری فرانسه در پاسخ به این پرسش که 'شما در واشنگتن تلاش کردید توافق هسته ای ایران را حفظ کنید، چرا موفق نشدید؟'، گفت: من در واشنگتن متوجه شدم که رئیس جمهوری ترامپ قصد دارد از توافق خارج شود و پیشنهاد کردم که روی چارچوبی جامع تر کار کنیم. به خاطر تصمیم او (ترامپ) بسیار متاسفم. معتقدم این اشتباه بود. به همین خاطر همانطور که به رئیس جمهوری روحانی یادآوری کردم، ما اروپایی ها بار دیگر تاکید کردیم که در توافق هسته ای 2015 خواهیم ماند.

وی با بیان اینکه توافق هسته ای باید در موضوع نظارت بر فعالیت هسته ای ایران تا سال 2025 و فعالیت های موشکی و منطقه ای تهران در عراق، یمن، سوریه و لبنان تکمیل شود، افزود: وقتی در واشنگتن بودم به رئیس جمهوری ترامپ گفتم همه چیز را متلاشی نکنید، اگر این چیزها شما را نگران می کند، بگذارید چارچوب را تقویت کنیم. اما او تصمیم گرفت که تنش ایجاد کند.

به گزارش ایرنا،مکرون تصریح کرد که تلاش برای توافقی جامع تر کاری است که اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان و فرانسه باید انجام دهند.

وی تاکید کرد: باید تایید کنیم که به توافق هسته ای پایبند هستیم تا ایران نتواند فعالیت هایش را ازسربگیرد.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین بیان داشت: ما (اروپایی ها) باید با شرکایمان برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه همکاری کنیم. این چیزی است که ماه ها برای آن تلاش کرده ایم و به همین دلیل باید موضوعات را گسترش دهیم تا همه طرف ها را به چارچوبی جامع تر از امنیت و ثبات برای منطقه بازگردانیم.

مکرون در پاسخ به اینکه توافق هسته ای بدون حضور آمریکا چه ارزشی دارد، گفت: این موضوعی است که در هفته ها و ماه های آینده به آن خواهیم پرداخت و به وزیرانمان در اتحادیه اروپا و ایران در این باره ماموریت داده ایم.

وی همچنین در این باره که آیا خروج آمریکا از برجام به روابط فراآتلانتیکی آسیب رسانده، تصریح کرد: اگرچه عناصری از تنش هست، اما میان ما و ایران روابط بسیار مستحکمی هم وجود دارد. فکر می کنم می توانیم از طریق مذاکراتی گسترده تر که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهادش را به آنگلا مرکل (صدر اعظم آلمان) و ترزا می (نخست وزیر انگلیس) دادم، فراتر از این (توافق) برویم.

مکرون افزود: برنامه هایی نیز در سطح تجاری داریم. قدرت تجاری بسیار قدرتمندی هستیم؛ ایالات متحده هم پیمان ما است اما قواعدی هست که باید به آن ها پایبند باشیم. مثل قواعد سازمان تجارت جهانی.

وی با اشاره به همکاری آمریکا و اروپا در سوریه، ساحل عاج و منطقه صحرا و لزوم تداوم همکاری میان دو سوی اقیانوس اطلس، ادامه داد: اکنون در برهه ای تاریخی هستیم و باید این نظم چندجانبه را که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد کردیم، حفظ کنیم. همانطور که در واشنگتن گفتم، فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار هم با ایران مذاکره کردند.

رئیس جمهوری فرانسه دو هفته پیش در سفری سه روزه به آمریکا، با ترامپ دیدار و درباره آینده برجام گفت و گو کرد. یک روز پس از خروج مکرون از آمریکا، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز برای مذاکره پیرامون برجام به واشنگتن رفت.

با وجود مذاکرات اروپایی ها با مقام های آمریکایی برای حفظ برجام، رئیس ‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب، با تکرار اتهام ها و توهین های خود علیه ایران اعلام کرد که دولتش دیگر در برجام نخواهد ماند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که این اتحادیه به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است.

سران انگلیس، آلمان و فرانسه نیز با انتشار بیانیه های جداگانه حمایت خود را از برجام اعلام کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین