|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۷
کد خبر: ۲۱۳۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
خروج رسمی ترامپ از برجام برخی شکست خوردگان انتخاباتی را به تسویه حساب و شیطنت واداشته که این هم نتیجه تعامل محوری با کدخدایتان! برای عبور از این مرحله نیز، نه باید پایکوبی کرد و کمبودها و شکست های سال های اخیر را یکجا بر سر مذاکره کنندگان تخلیه کرد و نه باید واکنش های احساسی و شتابزده داشت، بلکه همان طور که رهبر انقلاب امروز تاکید کردند بنا بر اصل بی اعتمادی، با به کارگیری دیپلماسی هوشمندانه و عقلانی، تضمین لازم را در مورد برجام، از اروپایی ها بگیریم.
انتخاب نوشت: خروج رسمی ترامپ از برجام برخی شکست خوردگان انتخاباتی را به تسویه حساب و شیطنت واداشته که این هم نتیجه تعامل محوری با کدخدایتان!

اما چند نکته

۱- طبق سخنان علی اکبر صالحی وزیر خارجه دولت گذشته، مذاکرات با امریکا قبل از این دولت و در عمان آغاز شد، پس حتما ضرورت داشته که تن به چنین مذاکره‌ای داده شود.

۲- برخلاف تبلیغات پردامنه دلواپسان، معلوم شد برجام واقعا برای امریکا توافق فاجعه‌ای بود که با وجود تمام هزینه‌های بین المللی با بدعهدی زیر میز تمام طرف‌های دنیا و شورای امنیت زد و از آن خارج شد، و گرنه در آن باقی می‌ماند یا لااقل حفظ ظاهر میکرد. چندان که ترامپ گفت: این توافق بدترین توافق تاریخ برای منافع آمریکاست!

۳-هیچ وقت حسن روحانی و تیم دیپلماسی انقلابی اش نگفتند که ما به مذاکرات اعتماد داریم، بلکه اگر قرار بر شنیدن بود، صد بار گفتند «اتمام حجت» با دنیا، شکاف در تحریم کنندگان، و بار‌ها از کلمه دشمن و از تعبیر تحریم‌های ظالمانه استفاده کردند، نه تحریم‌های حقوقی یا عادی؛ یعنی اعلام کردند که طرف ما ظالم و قلدر است. البته قرار بر شنیدن نیست، مانند تهمت قدیمی و سوخته‌ی "کدخدا" که صدبار پاسخ داده و حقیقت آشکار شد؛ اما هزاران بار دیگر مطرح و باز هم نسبت داده می‌شود.

۴- معلوم شد برجام فواید زیادی غیر از طرف آمریکایی داشته که کشورمان بلافاصله اعلام خروج نکرد، چراکه همه می‌دانیم دولت در این زمینه صاحب اختیار چندان یا کاملی نیست، ضرب الاجل چند هفته‌ای به طرف‌های دیگر نشان می‌دهد که ایران امیدوار است امتیازات گذشته را نقد داشته باشد و به فشار‌های قبل از برجام باز نگردد.

پس برخلاف جوگیری دلواپسانی که امروز در مجلس به آتش بازی پرداختند و آتش بر پرچم یک کشور را مساوی با توهین به ملتش ندانستند، برجام موجب گشایش است و امریکا فقط خروج خود را رسمی کرد، امری که عربستان فهمید و دلواپسان نفهمیدند؛ همانطور که سعودی‌ها اعلام کردند: ایران از درآمد‌های مالی برجام برای افزایش اقدامات دشمنانه خود استفاده کرد!

برای عبور از این مرحله نیز، نه باید پایکوبی کرد و کمبودها و شکست های سال های اخیر را یکجا بر سر مذاکره کنندگان تخلیه کرد و نه باید واکنش های احساسی و شتابزده داشت، بلکه همان طور که رهبر انقلاب امروز تاکید کردند بنا بر اصل بی اعتمادی، با به کارگیری دیپلماسی هوشمندانه و عقلانی، تضمین لازم را در مورد برجام، از اروپایی ها بگیریم.

تلاش برای حفظ منافع ملی در هر قالبی قابل تحسین و احترام است ولو با نقد تمام قد برجام از سوی اصولگرایان یا هر جریان سیاسی و غیر سیاسی دیگر، اما خوشحالی و شادی از توقف یک معاهده، که سالها وقت و زمان و هزینه ی ملت و فرزاندانش را گرفته، نه تنها امری ناپسند و مذموم است، بلکه خلاف مصالح ، منافع و وحدت ملی است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین