|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۵
کد خبر: ۲۱۳۰۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
روزنامه گاردین اعلام کرده است که قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در دیداری با همتای ایرانی خودشان به او در مورد حفاظت از توافق هسته‌ای ایران در برابر تحریم‌های آمریکا ضمانت دهند.
 روزنامه گاردین اعلام کرده است که قرار است وزرای خارجه اتحادیه اروپا در دیداری با همتای ایرانی خودشان به او در مورد حفاظت از توافق هسته‌ای ایران در برابر تحریم‌های آمریکا ضمانت دهند.

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: اتحادیه اروپا عزم خود را جزم کرده تا از توافق هسته‌ای ایران از طریق حمایت از شرکت‌های اروپایی که مایل به تجارت با تهران هستند در برابر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا محافظت کند. همچنین فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرده است که هر اقدام لازمی را برای محافظت از شرکت‌های اروپایی  انجام خواهد داد.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود و قصد دارد که تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی گذشته را علیه این کشور باز گرداند.

در همین راستا وزرای خارجه اتحادیه اروپا هفته آینده با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار می‌کنند تا به او ضمانت شخصی دهند که گام‌های عملی لازم را برای حفاظت از توافق هسته‌ای ایران در برابر تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا انجام خواهند داد.

به گزارش ایسنا، امروز مقام معظم رهبری بیان کردند در صورت عدم ارائه تضمین قطعی از سوی آنها، ادامه حضور ایران در برجام ممکن نخواهد بود.

برونو لیمایر وزیر اقتصاد فرانسه نیز روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو فرهنگ این کشور، گفت: این اقدام آمریکا در واقع این کشور را به پلیس تحریم‌های اقتصادی جهان تبدیل کرده است و این برای ما غیرقابل قبول است.

امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه نیز قرار است روز چهارشنبه با حسن روحانی همتای ایرانی خود در مورد برجام گفت‌وگوی تلفنی انجام دهد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز در این باره گفت: ما خواستار ماندن در توافق هسته‌ای هستیم. ایران باید در ازای منافع اقتصادی که از اتحادیه اروپا به دست می‌آورد اراده ماندن در برجام را داشته باشد.

تصمیم ترامپ برای خروج از برجام با واکنش منفی و گسترده اغلب رهبران اروپایی و جهان روبرو شده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای عضو این اتحادیه یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، با انتشار بیانیه‌ای بر ادامه پایبندی اتحادیه اروپا به این توافق تاکید کرد.

بنابر گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، در این بیانیه آمده است: تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ادامه دهد، همان‌گونه که تاکنون انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ۱۰ گزارش خود آن را مورد تایید قرار داده است، اتحادیه اروپا هم به اجرای موثر و کامل توافق هسته‌ای متعهد باقی خواهد ماند.

علاوه بر اروپا رهبران کشورهای دیگر نیز واکنش های منفی به خروج آمریکا از برجام داشته اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز روز چهارشنبه در رابطه با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد: آمریکا، به دلیل‌ عدم پایبندی به توافقی که انجام داده بازنده خواهد بود.

همچنین وزیرامورخارجه ژاپن از خروج آمریکا از برجام ابراز تاسف کرد و گفت: ما امیدواریم که تمام کشورهای حاضر در این توافق به گونه‌ای سازنده با این مسئله مواجه شوند.

وزارت امور خارجه چین با ابراز تاسف از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام تاکید کرد: پکن به همکاری اقتصادی و تجاری با ایران ادامه خواهد داد.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به خروج آمریکا از برجام بیانیه‌ای منتشر و تاکید کرد که تصمیم آمریکا آشکارا نقض حقوق بین‌الملل است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین