|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۲۱۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
آنها بطور شرم آوری، آزاد شدن بخش کوچکی از دارایی های به سرقت رفته ملت ما را، به عنوان ضعف این توافق معرفی کرده اند. آنها ما را متهم می کنند که از این دارایی آزاد شده برای ناامن کردن منطقه استفاده کرده ایم.
 حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری طی یادداشتی به ارائه تحلیلی درباره اعلام خروج آمریکا از برجام پرداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

رژیم ترامپ امروز باید به خاطر بی صداقتی، ریاکاری و بدطینتی و وضع تحریم‌های جدید، منع شرکت‌های تجاری از سرمایه گذاری در ایران و آرزوی بی ثباتی و مشقت برای مردم ایران، شرمسار باشد. این رژیم یاغی و شرور که امروز با تهدید به خروج از برجام، امنیت و صلح را به خطر می‌اندازد و حقوق بین‌الملل را به سخره می‌گیرد، همان دولتی است که پیش از این با خروج از معاهده پاریس، خصومت حیرت آورش را با تلاش جمعی برای محیط زیست انسانی و با خروج از یونسکو دشمنی خود را با حراست و شکوفایی فرهنگ هم نشان داده است. آقای ترامپ دشمن هر گونه چندجانبه گرایی است و برای جهانیان چهره‌ای صلح ستیز و زیست ستیز و فرهنگ ستیز از ایالات متحده آمریکا ترسیم کرده است.

آمریکا امروز تحت رهبری کسی قرار دارد که به ابتدایی ترین اصول حقوق بین‌الملل پایبند نیست. همگان می‌دانند که اکثریت مردم آمریکا با این تصمیمات نابخردانه موافق نیستند. ما می‌دانیم که اغلب نخبگان آمریکایی، سیاستمداران با تجربه و فعالان سیاسی و اجتماعی آمریکا با رژیم ترامپ همراهی ندارند؛ رژیمی که به‌خاطر سیاست‌های ناسالم داخلی، روابط خارجی و منافع کشورش در جهان را به خطر می اندازد. رژیمی که به محاصره حلقه‌ای کینه‌توز از مشاورانی ورشکسته درآمده است که مسئول بیشتر از یک دهه جنگ و کشتار در منطقه ما هستند و تا امروز جان هزاران سرباز آمریکایی را بخاطر جاه طلبی‌ها و منافع شرکت های نفتی و نظامی به خطر انداخته اند؛ رژیمی که مقامات عالی رتبه آن در ازای سخنرانی در نشست های تروریست‌هایی، صدها هزار دلار دستمزد گرفته، که هزاران ایرانی را به شهادت رسانده اند.

آنها بطور شرم آوری، آزاد شدن بخش کوچکی از دارایی های به سرقت رفته ملت ما را، به عنوان ضعف این توافق معرفی کرده اند. آنها ما را متهم می کنند که از این دارایی آزاد شده برای ناامن کردن منطقه استفاده کرده ایم. پاسخ ملت ما را به این دروغ های وقیحانه بشنوید: اگر این اتهامات درست بود، اقتصاد ایران نمی توانست راه توسعه و بهبود را در دو سال گذشته تداوم بخشد و با همه شرارت ها و عهد شکنی های آمریکا در برجام، همچنان پابرجا و رو به رشد باقی بماند، تورم را یک رقمی کند، بیمه سلامت را همگانی کند،هزینه درمان عمومی را به گونه¬ای چشمگیر کاهش دهد و هزاران پروژه جاده‌ای، ریلی، آبیاری نوین و نفت و گاز را برای رفاه ملت به ثمر برساند.

ترامپ با این سخنرانی در واقع دلتنگی خود را برای روزگار ازدست رفته عصر تحریم ها نشان داد. هدف آقای ترامپ این است که ایران به جای تلاش برای ارتقای سطح زندگی ورفاه مردم خویش تبدیل به یک پادگان بزرگ بشود که فقط به چرخش سانتریوفوژهای خود بیاندیشد نه به نیازها ومطالبات رفاهی ومعیشتی مردم خود.وقتی ترامپ از تلاش ایران برای رسیدن به بمب هسته ای حرف می زند درواقع می خواهد ایران را به سمت نظامی سازی عرصه سیاسی واقتصادی ونظامی سازی حوزه فناوری هسته ای براند. ملت ما در مقابل این پروژه امپریالیستی وصهیونیستی مقاومت خواهد کرد و چهره تمدنی خود را درخشان تر از هر زمان دیگر به نمایش جهانی خواهد گذاشت. ما در تله ای که ترامپ و سرکرده رژیم صهیونیستی برای امنیتی سازی ایران گسترده اند، نخواهیم افتاد.ایران مسئولیت خود را برای صلح سازی منطقه ای به پیش خواهد برد و وارد بازی ومیدان طراحی شده دشمنان نخواهد شد.

سرکرده رژیم صهیونیستی که دارنده یکی از بزرگترین زرادخانه های غیرقانونی تسلیحات هسته ای است به خود جرات داده و با بی شرمی، کشوری عضو ان پی تی و تحت نظارت پیشرفته ترین مقررات بازرسی بین المللی را متهم به تقلب و دروغ گویی می کند. سکوت در برابر چنین رژیم خطرناک و حیله گری، عواقب مخربی برای ثبات در جهان خواهد داشت. دشمنان صهیونیستی ما می خواهند آن ترکیب و توازنی را که ما میان عناصر آزادی وامنیت وپیشرفت وصلح ورفاه وحقوق شهروندی به وجود آورده بودیم به هم بزنند.ترامپ ونتانیاهو دروغ های خود را مستند به یکدیگر می کنند ومدعی هستند که ایران دستاوردهای اقتصادی و فضای مشروعیت ساز برجام را صرف گسترش نفوذ مخرب منطقه ای کرده؛ آنها این دروغ را مطرح می کنند که دستاورد ایران در کنار ترکیه وروسیه در فرایند آستانه به محاق برود واز دید افکار عمومی جهانی دور بماند .زیرا به وضوح شاهد آن هستند که ایران دستاوردهای میدانی خود در شکست دادن داعش را به کمک دستاورد های سیاسی تکمیل کرده ودر فرایند آستانه ؛ به مردم سوریه کمک کرده که وارد فضای عبور از جنگ وفضای صلح وگفتگو وسازندگی شوند.

ترامپ با این سخنرانی در واقع دلتنگی خود را برای روزگار ازدست رفته عصر تحریم ها نشان داد.هدف آقای ترامپ این است که ایران به جای تلاش برای ارتقای سطح زندگی ورفاه مردم خویش تبدیل به یک پادگان بزرگ بشود که فقط به چرخش سانتریوفوژهای خود بیاندیشد نه به نیازها ومطالبات رفاهی ومعیشتی مردم خود.وقتی ترامپ از تلاش ایران برای رسیدن به بمب هسته ای حرف می زند درواقع می خواهد ایران را به سمت نظامی سازی عرصه سیاسی واقتصادی ونظامی سازی حوزه فناوری هسته ای براند. ملت ما در مقابل این پروژه امپریالیستی وصهیونیستی مقاومت خواهد کرد و چهره تمدنی خود را درخشان تر از هر زمان دیگر به نمایش جهانی خواهد گذاشت.ما در تله ای که ترامپ وسرکرده رژیم صهیونیستی برای امنیتی سازی ایران گسترده اند نخواهیم افتاد.ایران مسئولیت خود را برای صلح سازی منطقه ای به پیش خواهد برد و وارد بازی ومیدان طراحی شده دشمنان نخواهد شد.

سرکرده رژیم صهیونیستی که دارنده یکی از بزرگترین زرادخانه های غیرقانونی تسلیحات هسته ای است به خود جرات داده و با بی شرمی، کشوری عضو ان پی تی و تحت نظارت پیشرفته ترین مقررات بازرسی بین المللی را متهم به تقلب و دروغ گویی می کند. سکوت در برابر چنین رژیم خطرناک و حیله گری، عواقب مخربی برای ثبات در جهان خواهد داشت. دشمنان صهیونیستی ما می خواهند آن ترکیب و توازنی را که ما میان عناصر آزادی وامنیت وپیشرفت وصلح ورفاه وحقوق شهروندی به وجود آورده بودیم به هم بزنند.ترامپ ونتانیاهو دروغ های خود را مستند به یکدیگر می کنند ومدعی هستند که ایران دستاوردهای اقتصادی و فضای مشروعیت ساز برجام را صرف گسترش نفوذ مخرب منطقه ای کرده ؛آنها این دروغ را مطرح می کنند که دستاورد ایران در کنار ترکیه وروسیه در فرایند آستانه به محاق برود واز دید افکار عمومی جهانی دور بماند .زیرا به وضوح شاهد آن هستند که ایران دستاوردهای میدانی خود در شکست دادن داعش را به کمک دستاورد های سیاسی تکمیل کرده ودر فرایند آستانه ؛ به مردم سوریه کمک کرده که وارد فضای عبور از جنگ وفضای صلح وگفتگو وسازندگی شوند.

ما انتظار داریم که همه طرف‌های توافق به تعهدات شان عمل کنند چراکه امروز برجام توافقی تنها درباره برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران نیست؛ بلکه مسیری آزمون شده برای حفظ صلح، نظم و امنیت جهانی است. از امروز جهان به دو قسمت تقسیم شده است. مرزهای این تقسیم بندی دیگر نه بین آمریکا و دیگر کشورها بلکه از درون آمریکا و از درون کشورها آغاز می-شود. امروز یا با برجام و صلح هستید یا علیه برجام و در کنارترامپ.

ترامپ با گفتار امشب، ایالات متحده آمریکا را از مشارکت در برجام محروم کرده و دیگر توان فعال کردن مکانیسم‌های برجام را نخواهد داشت و اینک این اروپا و چین و روسیه هستند که باید تصمیم بگیرند آیا اراده و توان ایستادگی برای حفاظت از منافع خود و ایران را دارند یا نه؟ زمان باقی مانده برای شرکای ما نه به سال و نه به ماه است بلکه موضوعِ هفته‌ها است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین