|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۲۱۲۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
روز پنجشنبه هفته گذشته پاشینیان از طرفداران خود خواسته بود از برپایی اعتراض ها بطور موقت خودداری ولی هوشیاری خود را حفظ کنند و از اوضاع پیش آمده درس بگیرند.
  نیکول پاشینیان رهبر مخالفان دولت ارمنستان امروز (سه شنبه) با 59 رای موافق و 42 مخالف نمایندگان پارلمان نخست وزیر این کشور شد.

به نقل از خبرگزاری تاس، پاشینیان پیش از رای گیری رویدادهای یک ماه گذشته در ارمنستان را «انقلاب محبت» خواند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پارلمان تاکید کرد که برای توسعه زیرساخت های مهم ارمنستان بویژه حوزه های فناوری، کشاورزی و گردشگری تلاش و برنامه ریزی خواهد کرد.

به گفته پاشینیان، مشارکت نظامی ایروان با مسکو عامل مهم تامین امنیت ارمنستان خواهد بود.
امروز نیز هزاران نفر از طرفداران پاشینیان در میدان جمهوری ایروان تجمع کرده بودند.

روز پنجشنبه هفته گذشته پاشینیان از طرفداران خود خواسته بود از برپایی اعتراض ها بطور موقت خودداری ولی هوشیاری خود را حفظ کنند و از اوضاع پیش آمده درس بگیرند.

درخواست توقف موقت اعتراض ها پس از توافق مخالفان دولت با حزب جمهوریخواه با هدف رای دادن به نامزدی پاشینیان برای نخست وزیری مطرح شد.

«واهرام باغداساریان» رئیس جناح حزب حاکم جمهوری خواه در پارلمان ارمنستان نیز به تازگی اعلام کرده بود: حزب جمهوریخواه به نامزد مقام نخست وزیری رای خواهد داد که از حمایت یک سوم نمایندگان پارلمان برخوردار شود.

مخالفان دولت ارمنستان روز چهارشنبه در ایروان و چند شهر دیگر اعتصاب عمومی برپا کرده و با اخلال در فعالیت شهرداری های دو شهر، بسیاری از جاده های این کشور را بستند و فعالیت مترو، خطوط آهن و فرودگاه را مختل کردند.

هفته گذشته نمایندگان پارلمان ارمنستان به پاشینیان که تنها نامزد پست نخست وزیری بود، رای موافق ندادند.

اعتراض های گسترده مخالفان دولت ارمنستان که از سه هفته پیش در ایروان آغاز شده بود، سرژ سرکیسیان نخست وزیر این کشور را وادار به استعفا کرد. وی 10 سال به عنوان رئیس جمهوری در راس قدرت بود.

** نخست وزیر جدید کیست؟

نیکول پاشینیان متولد سال 1975 نخست به عنوان خبرنگار در روزنامه «دوران ارمنی» وارد فعالیت حرفه ای و سیاسی شد و سپس سال 2015 حزب «پیمان مدنی» را بنیاد گذاشت و سال 2017 هم بنیانگذار ائتلاف «راه کار» شد که رهبری آن را تا امروز در دست دارد.

پاشینیان سال 2009 به اتهام فعالیت برای براندازی محکوم به زندان شد و به زندگی زیرزمینی روی آورد تا اینکه پس از یک سال داوطلبانه خود را معرفی کرد و به هفت سال زندان محکوم شد، اما پس از دو سال به مناسبت بیستمین سالگرد استقلال ارمنستان مورد عفو قرار گرفت.

وی سال 2012 نماینده مجلس شد و سال 2018 به ابتکار «اقدام من» علیه سومین دوره حکومت سرژ سرکیسیان دست زد. رئیس جمهوری سابق می خواست پس از تغییر قانون اساسی نخست وزیر شود.

پاشینیان در چارچوب این اقدام فاصله بین شهر گیومری تا ایروان را پیاده پیمود و در این راه افراد بسیاری به او پیوستند تا اینکه شمار آنان به دهها هزار نفر رسید. شکل گیری و تداوم اعتراضات گسترده ضددولتی در پایتخت و دیگر شهرها سرکیسیان را به استعفا از نخست وزیری واداشت و مبارزه مخالفان علیه حزب حاکم جمهوریخواه همچنان ادامه یافت تا این حزب راضی به پذیرش قدرت یافتن رهبر مخالفان شد.
در نتیجه این اعتراضات همه احزاب کشور به پاشینیان پیوستند، اتئلاف حاکم فروریخت و چند وزیر از مقام خود استعفا کردند.

*اقدامات در دستورکار نخست وزیر جدید
براساس قانون اساسی ارمنستان، پس از انتخاب نخست وزیر دولت جدید باید ظرف 15 روز تشکیل شود. نخست وزیر منتخب باید معاونان خود و وزرای کابینه را ظرف پنج روز به رئیس جمهوری معرفی کند.

پس از تشکیل دولت، نخست وزیر جدید همچنین باید طرح اقدام کابینه اش را ظرف 20 روز برای بحث در پارلمان ارائه کند و قانونگذاران نیز هفت روز فرصت دارند در مورد این طرح نخست وزیر تبادل نظر کنند.

ارمنستان با کمی بیش از 29 هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت و نزدیک سه میلیون نفر جمعیت و حدود 8 میلیون ارمنی تبار مقیم خارج از این کشور در معادله رویارویی های منطقه ای جایگاه مهمی دارد که افزون بر روسیه می تواند بر کشورهای همجوار و نزدیک، تاثیرگذاری داشته باشد.

این جمهوری شوروی سابق در قفقاز جنوبی میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز آسیا و اروپا محسوب می شود و در صورت حضور یا حداقل نفوذ سیاسی نظامی آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در این کشور، غرب می تواند بر معادلات کلان منطقه تأثیر زیادی بگذارد.

ارمنستان از این رو برای اروپا و آمریکا اهمیت نظامی-سیاسی دارد که در غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزیی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است و هر گونه جای پا برای ناتو و آمریکا می تواند افزون بر شکل گیری دغدغه برای روسیه برای کشورهای غیر همسو با غرب نیز نگران کننده باشد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین