|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۴
کد خبر: ۲۱۲۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷
ترامپ که گفته است هنوز کسی از تصمیمش اطلاع ندارد، در نیمه ماه ژانویه امسال و زمانی که اسقاط تحریم های ثانویه مربوط به مسایل هسته ای را تمدید می کرد، گفت که در این توافق نمی ماند اگر اصلاحات مد نظر او انجام نشود.
  سفیر سابق چین در کشورهای ایران و فرانسه گفت: هرگونه اقدام نادرست آمریکا در مورد توافق هسته ای ایران (برجام) می تواند آثار و پیامدهای نامطلوبی بر مسایل بین المللی از جمله مذاکرات مربوط به موضوعات مهم جهانی داشته باشد.

'خوا لیمینگ' (hua liming) روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در پکن درباره احتمال خروج آمریکا از برجام گفت: این یک توافق هسته ای بین المللی است و تهدیدهایی از این دست نمی تواند سازنده باشد. اقدام آمریکا بر ضد توافق هسته ای در واقع ضربه ای به پیکر اعتماد جهانی است و این می تواند پیامی با بار منفی برای حل و فصل مسایل جهانی با ابزار دیپلماسی باشد.

سفیر سابق چین در ایران که کارشناس مسایل خاورمیانه از موسسه مطالعات بین المللی چین است، اضافه کرد: برجام حاصل یک کار سرسختانه با پشتوانه بین المللی و حمایت های آژانس بین المللی انرژی اتمی و کشورهای بزرگی نظیر چین، روسیه و قدرت های اروپایی است.

وی تصریح کرد که طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، برجام توانسته است دستاوردهای زیادی در عدم اشاعه و پیشبرد صلح و امنیت منطقه خاورمیانه داشته باشد.

تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بین المللی چین گفت که نظرهای مشترک زیادی بین چین و ایران در مسایل بین المللی وجود دارد و این دو کشور در آینده به رغم هر تحولی روابط دوستانه و قوی خواهند داشت.

'خوا' تاکید کرد که توافق هسته ای، مورد حمایت جامعه بین المللی است و ایران بر اساس گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهداتش عمل کرده است و بهانه ای برای کارشکنی آمریکا وجود ندارد.

سفیر سابق چین در ایران گفت: دو کشور در عرصه های مختلف بویژه اقتصادی همکاری نزدیکی دارند و این موضوع، قدرت بیشتری به مناسبات می دهد و آن را تحکیم می کند.

وی افزود که چین و ایران بر پایه اصول همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر رابطه دارند و اقداماتی که بخواهد مناسبات دو کشور را تیره کند به نتیجه نخواهد رسید.

به گزارش ایرنا، قرار بود رئیس جمهوری آمریکا روز 22 اردیبهشت ماه جاری (12 مه) درباره تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم ‌گیری کند که شب گذشته در حساب توییتری خود اعلام کرد تصمیمش در مورد برجام را سه شنبه به وقت تهران اعلام می‌کند.

او هشدار داده است که چنانچه برجام اصلاح نشود از این توافق خارج خواهد شد.

ترامپ که گفته است هنوز کسی از تصمیمش اطلاع ندارد، در نیمه ماه ژانویه امسال و زمانی که اسقاط تحریم های ثانویه مربوط به مسایل هسته ای را تمدید می کرد، گفت که در این توافق نمی ماند اگر اصلاحات مد نظر او انجام نشود.

روسیه و چین در بیانیه ای مشترک بر حمایت کامل خود از اجرای موثر برجام در شکلی که در قطعنامه 2231 شورای امنیت تصویب شده است، تاکید کرده اند.

سران کشورهای اروپایی و بیش از 120 کشور عضو پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای(ان.پی.تی) نیز از بیانیه روسیه و چین در دفاع از برجام که در دومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری پیمان ان.پی.تی منتشر شد، حمایت کرده اند.

دفتر نخست‌وزیری انگلیس نیز با انتشار بیانیه ای با تاکید بر حفظ توافق هسته ای ایران، اعلام کرد که سران انگلیس، فرانسه و آلمان توافق کردند برجام همچنان بهترین گزینه است.

محور مذاکرات بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در آمریکا نیز موضوع توافق هسته ای ایران بوده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین