|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۱۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
سردار اشتری اضافه کرد: ما توانسته‌ایم با کمک نخبگان خود و ایجاد ابزار، تجهیزات و فناوری‌های بومی با این حملات مقابله کنیم و البته این آمادگی را داریم تا دانش به دست آمده بومی خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.
 فرمانده نیروی انتظامی فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان یافته جنایی و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی را مهمترین تهدیدات فضای مجازی در جهان برشمرد.

 سردار حسین اشتری در ششمین گردهمایی روسای بخش‌های سایبری کشورهای اوراسیا که صبح امروز به میزبانی تهران در هتل ارم برگزار شد، اظهار کرد: ایران کشوری است پهناور و تاریخی که با سابقه کهن و دارای فرهنگ دیرینه و آداب اسلامی و ایرانی بوده و مردمان آن با مردم دیگر کشورها مهربان و به دنبال تعالی بشر و دوستی با ملت‌ها هستند.

وی با بیان اینکه پلیس ایران در سراسر این کشور از 6000 کیلومتر مرز خاکی و 2700 کیلومتر مرز دریایی تا عمق شهرها و در 1029 شهر به تأمین امنیت مردم می‌پردازد، گفت: تأمین امنیت مردم در زمین، دریا و هوا و فضای سایبری از وظایف پلیس است و در همین راستا نیروی انتظامی تا کنون بیش از 13 هزار شهید را تقدیم کشور کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه ایران از اعضای فعال و موثر در سازمان ملل متحد، سازمان اکو، جنبش عدم تعهد،‌ اوپک، سازمان کنفرانس اسلامی و ... است، تصریح کرد: اینها به خوبی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران کشوری فعال در عرصه بین‌الملل است.

سردار اشتری با بیان اینکه فضای مجازی امروزه در تمام حوزه‌های اقتصادی، علمی، آموزشی، اجتماعی و ... حضور داشته و تمام ابعاد زندگی بشری را به خود وابسته کرده است،‌ گفت: فضای مجازی فرصت‌های بسیاری همچون کاهش هزینه‌ها،‌ آزادی اطلاعات و ارتباطات، تنوع، جذابیت، سرعت و ... را در اختیار کاربران خود قرار داده است و اکثر نهادهای دولتی و خصوصی نیز امروزه خدمات مختلف خود را در بستر این فضا به شهروندان ارائه می‌دهند.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه تأمین امنیت در فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی تمام کشورهای جهان است، تصریح کرد: امروز مقوله امنیت موضوعی به هم پیوسته است. در واقع کشورها برای تأمین امنیت سایبری خود نیازمند مشارکت بین‌المللی هستند و تمام پلیس‌های جهان با استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی نظیر اینترپل، یوروپل، دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل باید نهایت همکاری را با یکدیگر داشته باشند.

سردار اشتری راه اندازی مجمع جهانی نوآوری از سوی سازمان اینترپل را گام درست و موثری در مقابله با جرایم سایبری برشمرد و گفت: این مجمع تا کنون اقدامات خوبی انجام داده است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه حملات تروریستی سایبری توسط مجرمان به زیرساخت‌های کشورها صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، گفت: مقابله با این تهدیدات یکی از اهداف مهم مجمع جهانی نوآوری سازمان اینترپل است و چنین نشست‌هایی می‌تواند منجر به تبادل اطلاعات و همکاری کشورها در پیشگیری و مقابله با این تهدیدات شود.

مهمترین تهدیدات فضای سایبری جهان

وی فعالیت و توسعه گروه‌های سازمان یافته جنایی در فضای سایبری و بهره‌برداری مجرمانه گروه‌های تروریستی از فضای مجازی را جزو مهمترین تهدیدات در حال حاضر فضای سایبری در جهان برشمرد و گفت: جرایم سایبری بدون شک مهمترین شکل جدیدی از جرایم است که مقابله با آن واکنش و عزم جهانی را طلب می‌کند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در دهه‌های گذشته برای مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی همچون قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان با ایجاد موافقت‌نامه‌های بین‌المللی اقدامات خوبی انجام شده است،‌ خاطرنشان کرد: جرایم سایبری جهان امروز را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است و متاسفانه استفاده و بهره‌گیری تروریست‌ها و مجرمان بین‌المللی از این فضا جزو موارد پیچیده است که همگان باید برای مقابله با آن متحد شوند.

وی با تاکید بر اینکه تمام کشورها برای تامین امنیت فضای سایبری و مقابله با جرایم در این فضا باید به ادبیات و فهم مشترکی برسند، گفت: چنین نشست‌هایی می‌تواند در دستیابی به این امر مهم موثر باشد.

فرمانده ناجا با اشاره به حملات تروریستی سایبری رخ داده در جهان به ویژه در منطقه و کشورهای غرب آسیا گفت: شرایط کنونی منطقه فرصتی را برای سوء استفاده گروه‌های تروریستی از فضای سایبری فراهم کرده و از آنجایی که ایران یکی از قربانیان حملات تروریستی است جای تاسف است که برخی از این حملات به صورت هوشمندانه و مدیریت شده از سوی کشورهایی انجام می‌شود که دارای زیرساخت‌ها و بانک‌های اطلاعاتی بوده و همچنین سرورهای شبکه‌های مجازی در اختیارشان است.

سردار اشتری اضافه کرد: ما توانسته‌ایم با کمک نخبگان خود و ایجاد ابزار، تجهیزات و فناوری‌های بومی با این حملات مقابله کنیم و البته این آمادگی را داریم تا دانش به دست آمده بومی خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به پلیس فتا توصیه کرده‌ام که در راستای توسعه و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود برای مقابله با جرایم سایبری بهره گیرد، گفت: امیدواریم با همکاری همه جانبه پلیس تمام کشورها و اینترپل و دیگر بخش‌ها بتوانیم فضایی امن و آرام را برای همه کاربران قانونمدار در فضای سایبری ایجاد کنیم و همکاری و تبادل اطلاعات روسای پلیس سایبری کشورها از طریق تفاهم‌نامه‌ها، معاهدات و کنوانسیون‌ها بیشتر انجام شود؛ چرا که امروز همدلی و همبستگی کشورها بیش از پیش می‌تواند عرصه را بر مجرمان و تروریست‌ها تنگ کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین