|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۲۱۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸
بحران یمن وارد چهارمین سال خود شده و حملات ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان به این کشور فقیر خاورمیانه همچنان ادامه دارد.
 بحران یمن وارد چهارمین سال خود شده و حملات ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان به این کشور فقیر خاورمیانه همچنان ادامه دارد.

فاجعه ای که ابعاد مختلف آن در نشست مشترک ایران و کشورهای اروپایی به بحث و بررسی گذاشته شد.

با سپری شدن سه سال از بحران یمن، دورنمای صلح و آرامش در این کشور تاریک و مبهم به نظر می رسد. از ششم فروردین ماه 94 و آغاز حملات هوایی برخی بازیگران عرب منطقه به رهبری عربستان سعودی با نام عملیات «طوفان قاطعیت» به یمن، تنش ها در این منطقه بالا گرفته و امیدها برای پایان یابی آن رنگ باخته است؛ بحرانی که به فاجعه انسانی دامن زده و تاکنون بیش از 10 هزار نفر از مردم بی گناه این کشور فقیر عربی را به کام مرگ کشانده است.


ایران همواره هر نوع مداخله گری در امور یمن را محکوم و راه حل سیاسی را برای ختم قائله مثمرثمر اررزیابی می کند؛ موضوعی که روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه به نشست مشترک ایران و چهار کشور اروپایی شامل ایتالیا، آلمان، فرانسه و انگلیس در رم انجامید. در جریان و حواشی نشست فرصتی پیش آمد تا مقامات حاضر به بحث و رایزنی و واکاوی راه های برون رفت از بحران پیش آمده بپردازند.


«حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشومان در این سفر ضمن گفت وگو با «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با مدیران کل سیاسی و امنیتی وزارتخانه های امور خارجه کشورهای حاضر در نشست نیز به گفت وگو نشست تا بلکه راهی هموار و مورد قبول همه طرف ها و آن چه به صلاح مردم یمن است، پیداشود.


هر چند جزییاتی از این دیدارهای پشت درهای بسته منتشر نشد اما جابری انصاری گفت وگوهای ایران با چهار کشور اروپایی و در مجموع با اتحادیه اروپا را در چارچوب مجموعه اقدامات و تلاش های تهران برای کمک به حل بحران یمن ارزیابی کرد. وی درباره نتایج نشست و دیدارهای صورت گرفته، اظهار کرد: «در نشست رم درباره ابعاد مختلف انسانی، سیاسی و نظامی در بحران یمن گفت وگوهای خوبی با طرف های اروپایی داشتیم. در خصوص روش ها و گام های مشخص اعتمادساز به عنوان گام های اولیه لازم برای خروج از وضع کنونی، گفت وگوهای خوبی داشتیم و امیدواریم با پیگیری و اجرای این توافقات گام های موثر و کاربردی در مسیر حل بحران یمن برداشته شود.»


در پیدایش و تعمیق بحران یمن نقش ایالات متحده بسیار برجسته است و حملات هوایی سعودی ها و همپیمانان عرب به یمن پس از چراغ سبز واشنگتن صورت گرفت و تا به امروز هم آمریکا از این کشور ستیزه جوی منطقه حمایت به عمل آورده است. رفتار غرض ورزانه ترامپ از تریبون شورای امنیت و حمایت های سیاسی از اقدامات تجاوزکارانه ریاض گرفته تا فروش تسلیحات گوناگون به این کشور جنگ طلب را شامل می شود.


در ماه های گذشته عربستان بارها هدف موشک های انصارالله یمن قرار گرفته است. در نتیجه غرب به سرکردگی آمریکا در صحن شورای امنیت تلاش کرده تا قطعنامه هایی را علیه این کشور و همچنین جمهوری اسلامی ایران به تصویب برساند. همانند قطعنامه ای که اسفند ماه پارسال از سوی بریتانیا و با همکاری آمریکا ارائه شد؛ قطعنامه ای پیشنهادی که در آن ادعا می شد ایران در تدارک این حمله موشکی نقش داشته است اما با وتوی روسیه مواجه شد.


در عرصه میدانی نیز آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید توجه ویژه ای به برخی بازیگران منطقه همچون عربستان و رژیم صهیونیستی داشته است. کاخ سفید با انعقاد توافقات تسلیحاتی هنگفت با عربستان که مبلغ آخرین توافق صورت گرفته به 110 میلیارد دلار می رسد، به قول ترامپ درصدد دوشیدن این گاو شیرده است. از طرفی ایالات متحده برای بازار گرمی فروش انواع سلاح های آمریکایی به کشورهای منطقه چاره را در آشوب افکنی و تداوم تنش ها می بیند.


انتظاری که آمریکا و عربستان از مداخله نظامی در یمن داشتند تا به امروز برآورده نشده و برای آنها نتیجه ای عکس داشته است. نقاط مختلف عربستان هر روز هدف موشک های یمنی قرار می گیرند و ناکامی کشورهای عربی که گمان می کردند چند روزه به اهداف از پیش تعیین شده دست می یابند، آشکار شده است.


در چنین شرایطی که سعودی ها در برابر نیروهای مقاومت مردمی یمن درمانده شده اند، اهمیت حضور مستقیم نظامیان آمریکا درک می شود. پس بی دلیل نیست که در روزهای گذشته شاهد ورود کماندوهای آمریکایی به مناطق مرزی عربستان با یمن بودیم. ماجراجویی آمریکا و گسیل داشتن نظامیان به این منطقه افزون بر تلاش برای آگاهی یافتن از محل نگهداری و شلیک موشک های یمنی، از اهمیت موقعیت ژئواستراتژیک و مجاورت این کشور با تنگه باب المندب و دریای سرخ حکایت دارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین