|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۲۱۲۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
بر اساس این قرارداد تامین ۴ میلیارد تومان از این بودجه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو میلیارد تومان استانداری بوشهر و دو میلیارد دیگر نیز بر عهده موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار گرفت.
 رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اعلام کرد:برای نخستین بار، فرروردین ماه امسال ۳ هزار جفت مولد میگوی سالم و دارای شناسنامه ژنتیکی تولید داخل در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر محمد پورکاظمی امروز یکشنبه در نشست خبری، تولید مولد میگوی سالم را از دستاوردهای طرح دستیابی به دانش فنی تولید میگوی عاری از بیماری های خاص (SPF) به منظور قطع وابستگی به خارج عنوان کرد.

وی افزود: در سال ۹۸ تولید ۴ هزار جفت مولد میگوی سالم با شناسنامه ژنتیکی پیش بینی کرده ایم.

پورکاظمی با بیان این که در برنامه ششم توسعه تولید ۶۰ هزار تن میگو هدفگذاری شده است، گفت: برای تولید این میزان میگو، ۳۵ هزار جفت مولد سالم نیاز است.

وی تصریح کرد: قیمت هر جفت مولد میگوی وارداتی ۲۵۰ هزار تومان می باشد و اکثر واردات از هاوایی، آمریکا و اکوادور صورت می گیرد درحالی که قیمت هر جفت میگو مولد داخل ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان است.

وی با بیان این که تحقیقات در حوزه شیلات می تواند پشتیبان خوبی برای تولید کنندگان آبزی در کشور باشد، اذعان داشت: ایران جزو چهار کشور دنیا به لحاظ دستیابی به دانش فنی میگوی عاری از بیماری خاص و بومی سازی آن است.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خاطر نشان کرد که قرار داد طرح دستیابی به دانش فنی تولید میگوی عاری از بیماری خاص (SPF) در سال ۹۰ با بوجه ۸ میلیارد تومانی منعقد و کار آن در سال ۹۳ خاتمه یافت.

وی ادامه داد: بر اساس این قرارداد تامین ۴ میلیارد تومان از این بودجه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دو میلیارد تومان استانداری بوشهر و دو میلیارد دیگر نیز بر عهده موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور قرار گرفت.

پورکاظمی با اشاره به اهمیت تولید میگو در کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸ تا ۳۰ هزار تن میگو در کشور تولید می شود که رکورد بزرگی است و ۹۵ درصد آن نیز صادر می شود و سود خوبی به همراه دارد.

وی بیماری های مربوط به میگو را از تهدیدات جدی در صنعت پرورش این محصول دانست و گفت: شیوع بیماری های میگو از جمله لکه سفید می تواند این صنعت را به ورشکستگی برساند و از این رو، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کارهای تحقیقاتی را به صورت پایلوت در این حوزه انجام می دهد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در عین حال تولید پروبیوتیک در راستای افزایش ضریب تبدیل غذا و تقویت سیستم ایمنی میگو و استفاده از تکنولوژی های نوین به منظور افزایش بهره وری را از دیگر برنامه های این موسسه در برنامه ششم توسعه برشمرد.

وی افزود: در حال حاضر متوسط تولید میگو در هر هکتار ۳ تن ، در بعضی مزارع پیشرو حدود ۱۲ تن می باشد و پژوهشکده میگو نیز ۲۰ تن در هکتار تولید میگو داشته است.

پور کاظمی تصریح کرد: با انجام تحقیقات می توان عملکرد تولید این محصول را به ۱۰۰ در هکتار افزایش داد.

وی مقابله با پدیده سرقرمزی میگو به منظور افزایش درآمد تولیدکنندگان و ایجاد ارزش افزوده را از دیگر برنامه ها طی پنج سال آینده عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش می کنیم با تغذیه مناسب، مدیریت بهداشت عمومی و حمل و نقل، مانع فرآیند ایجاد لکه قرمز در ناحیه سر میگو شویم.

پورکاظمی قیمت هر کیلو میگوی سرقرمزی را یک دلار عنوان کرد.

وی همچنین از برنامه تولید واکسن میگو با همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی خبر داد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشوربا اشاره به طرح تولید قزل آلای رنگین کمان عاری از بیماری خاص (SPF) با رویکرد قطع وابستگی به محصولات خارجی اذعان داشت: اعتبار این طرح ۶ میلیارد تومان پیش بینی شد که ۳ میلیارد تومان آن سهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۱.۵ میلیارد تومان استانداری مازندران و ۱.۵ میلیارد تومان سهم موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور می باشد.

پورکاظمی پیشرفت فیزیکی این طرح را ۶۴ درصد عنوان و تصریح کرد: تاکنون ۵۰ درصد اعتبارت طرح مذکور پرداخت شده است.

وی با بیان این که در کشور سالانه ۱۴۰ هزار تن قزل آلا تولید و ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون عدد تخم چشم زده وارد کشور می شود، اعلام کرد: با تکمیل این طرح، نیاز کشور به تخم چشم زده تامین خواهد شد.

موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ادامه داد: ما در حال ارایه الگویی هستیم که برای تخم های موجود قزل آلا، شرایط زیستی و قرنطینه ای ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: ما قصد داریم جمعیت هایی که از ماهیان قزال آلا در کشور داریم و عاری از بیماری هستند را با تایید دامپزشکی از مزارع جمع آوری و پس از یک سری آزمایشات، به مرکز تنکابن منتقل کنیم.

پورکاظمی گفت: تاکنون ۶ جمعیت قزل آلای عاری از بیماری در کشور شناسایی و تحویل مرکز تنکابن شده است.

وی تولید واکسن علیه بیماری های قزل آلا از جمله VHS را از برنامه های این موسسه عنوان کرد و اظهار داشت: ظرف دو سال آینده یکی از واکسن ها برای ایمن سازی قزل آلا را با همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تولید خواهیم کرد.

پورکاظمی از طرح بهره وری از ضایعات قزل آلا با همکاری کشور هلند خبرداد و تصریح کرد: پیش بینی می شود با فرآوری ۳۰ هزار تن قزل آلا و تبدیل آن به فیله، ۱۰ تا ۱۲ هزار تن ضایعات شامل امعا، احشا و سر و دم داشته باشیم که می توان آن را به ارزش افزوده و مواد دارویی تبدیل کرد.

وی تولید پروبیوتیک و همچنین پالایش و استفاده از ضایعات کشاورزی برای تغذیه قزل آلا را از دیگر برنامه های این موسسه دانست و گفت: ۵۰ درصد هزینه تولید آبزیان، مربوط به تغذیه است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین