|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۷
کد خبر: ۲۱۲۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
با این حال و با وجود حمایت‌های قاطع کشورهای جهان و عمده نهادهایی بین‌المللی و منطقه‌ای از سازمان ملل متحد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو از برجام، هنوز مشخص نیست که رئیس جمهوری امریکا چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.
 در روزهایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای اتخاذ تصمیم مهم در مورد توافق هسته‌ای با ایران به حفظ همبستگی میان دو سوی اقیانوس اطلس نیاز دارد، سخنان وی در جمع حامیان سلاح در امریکا، خشم اروپاییان را برانگیخته است. ترامپ در نشست سالانه انجمن ملی تولیدکنندگان سلاح در شهر دالاس تگزاس حملات تروریستی در لندن و پاریس را به سخره گرفت و فقدان قوانین حمل آزاد سلاح در بریتانیا و فرانسه را دلیل بروز این حوادث خواند. متعاقب آن نیز لندن و پاریس اظهارات رئیس جمهوری امریکا را محکوم کردند.

از این دست واکنش‌ها میان دو سوی اقیانوس اطلس در 15 ماه ریاست جمهوری دونالد ترامپ در امریکا به‌کرات دیده شده است. در حال حاضر اروپاییان بر سر موضوعاتی همچون پیمان آب و هوایی، تعرفه‌های تجاری، سهم هزینه‌های ناتو، وضعیت سیاسی قدس و توافق هسته‌ای با ایران اختلاف نظر جدی دارند. این در حالی است که به 12 مه (22 اردیبهشت) چند روز بیشتر باقی نمانده است. در این روز اگر ترامپ از عمل به تعهدات امریکا در توافق هسته‌ای سر باز بزند و تحریم‌های هسته‌ای تعلیق شده علیه ایران را بازگرداند، اقتصاد اروپا بشدت متضرر خواهد شد. اروپا بعد از توافق هسته‌ای با ایران، سرمایه گذاری‌های وسیعی در ایران انجام داده و یک قلم از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نفتی توتال فرانسه بالغ بر 5 میلیارد دلار بوده است. در دیگر بخش‌های صنعتی و خدماتی ایران نیز قراردادهای بزرگی منعقد شده است که از حفظ ده‌ها هزار شغل در اروپا حمایت می‌کند.
اکنون آینده سرمایه گذاری‌های اروپا در بازار بزرگ ایران به نوک قلم رئیس جمهوری امریکا بستگی دارد. از دست رفتن این سرمایه گذاری‌ها در شرایطی که اقتصاد اروپا بعد از سال‌ها پیامد بحران مالی 2008-2007 اخیراً رو به بهبود گذاشته است، نگرانی‌های جدی را در این قاره ایجاد کرده است. به همین دلیل نیز در روزهای گذشته امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به واشنگتن سفر کرده‌اند تا شاید ترامپ را از ارتکاب اشتباهی جبران‌ناپذیر در قبال توافق هسته‌ای با ایران برحذر دارند. این مأموریت نیز از امروز از سوی بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا دنبال می‌شود که قصد دارد راه دو شریک اروپایی خود در مذاکرات هسته‌ای با ایران را در واشنگتن پیگیری کند.

با این حال و با وجود حمایت‌های قاطع کشورهای جهان و عمده نهادهایی بین‌المللی و منطقه‌ای از سازمان ملل متحد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو از برجام، هنوز مشخص نیست که رئیس جمهوری امریکا چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. دونالد ترامپ، با تکرار مکرر این جمله که «توافق هسته‌ای با ایران بدترین توافق درطول تاریخ امریکا بوده است » برجام را به موضوعی شخصی و حیثیتی برای خود بدل ساخته است؛ تا جایی که مکرون بعد از دیدار با ترامپ در واشنگتن؛ برخلاف تمجید‌های غیرمعمول از رئیس جمهوری امریکا، در نهایت گفت که «پرزیدنت ترامپ به‌دلیل مسائل داخلی از برجام خارج خواهد شد.» البته هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است؛ با این حال این جمله از میزان ناامیدی کشورهایی حکایت دارد که خود را همواره متحد امریکا در جهان قلمداد می‌کنند. این ناامیدی نیز فقط به توافق هسته‌ای با ایران خلاصه نمی‌شود بلکه طیف وسیعی از موضوعات اقلیمی، تجاری و سیاسی را نیز در بر می‌گیرد.

منبع:روزنامه ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین