|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۲۱۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
رئیس جمهور با بیان اینکه اختیار و انتخاب از اصول آفرینش انسان است و خداوند ما را آفریده که هر کاری را با اختیار و انتخاب انجام دهیم، تصریح کرد: ارزش کارها به این است که چند راه برای انسان وجود داشته باشد و انسان راه خوب و مناسب را برگزیند.

 رئیس جمهور هدف دولت از برجام را رفع ظلم هایی چون تحریم از سر کشور و مردم برشمرد و با بیان اینکه هدف اصلی دولتهای آمریکا محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران بوده است، تاکید کرد: اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر؛ در غیر اینصورت تصمیم خود را خواهیم گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه شورای اداری، توسعه و برگزیدگان استان خراسان رضوی همچنین به موضوع ارز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه " اولویت منابع ارزی تامین نیازهای اساسی مردم و کشور است"، اظهارداشت: خروج نابجا، قاچاق و سوداگری با ارز مغایر با حمایت از کالای ایرانی است.

روحانی با تقدیر از مردم عالم، فهیم و مرزدار کشور و همچنین مردم سبزوار و نیشابور بخاطر استقبال و لطف‌شان نسبت به خدمتگزاران در دولت گفت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در استان خراسان رضوی انجام شده که از تلاش همه مسئولین اجرایی، نمایندگان استان در مجلس، سیاسیون، فرهیختگان، عالمان، مسئولان آستان قدس و همه کسانی که در راه توسعه و آبادانی استان تلاش کرده‌اند، تقدیر می‌کنم.

رئیس جمهور افزود: طرح‌هایی که در جریان این سفر در استان خراسان رضوی به بهره‌برداری رسید و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد، نمونه‌ای از تلاش گسترده‌ای بود که در راستای توسعه این استان انجام شده است.

روحانی با بیان اینکه اشتغال حدود 124 هزار نفر در استان خراسان رضوی، رقم بسیار خوبی است، گفت: استان خراسان رضوی به عنوان استانی که حدود 30 میلیون زائر و گردشگر دارد، نباید بیکار داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توسعه گردشگری بهترین راه ایجاد اشتغال در کشور است، گفت: باید در راستای توسعه گردشگری زیارتی در این استان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا هیچ بیکاری در خراسان رضوی وجود نداشته باشد.

روحانی با بیان اینکه بخش بزرگی از بیکاران کشور را جوانان، زنان، دانشگاهیان و تحصیلکردگان تشکیل می‌دهند که شغل مناسب با تخصص آنها وجود ندارد و به انجام کار معمولی هم راضی نیستند، اظهار داشت: یکی از دلایلی که دولت برای انتقال اینترنت پرسرعت به روستاها تأکید دارد، در راستای کمک به اشتغال‌زایی در کشور است و گر نه همه می‌دانیم که در اینترنت و پیام‌رسان‌ها نیز مانند سایر بخش‌ها مشکلات وجود دارد، اما این مسأله نباید باعث شود تا ارتباطات مردم مختل گردد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید افکار خود را از قرن‌های گذشته به قرن جدید بیاوریم، افزود: امروز در فضای مجازی علاوه بر انتقاد که البته اگر به طور صحیح انجام شود، سازنده است، لحن‌های تخریبی و حتی فحاشی نیز وجود دارد، اما در مجموع باید به مردم اجازه دهیم تا نفس بکشند.

روحانی با تأکید بر اینکه باید به مردمی که انقلاب و جنگ را اداره کرده‌اند، اعتماد کنیم، خاطر نشان کرد: امروز مردم در بخش‌های مختلف اداره کشور، فعالیت کرده و باید آنها را کمک و یاری کنیم. مطمئناً زور و اجبار ما را به جایی نمی‌رساند و نیازی هم به آن نیست بلکه ما باید واقعیات را به مردم بگوییم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اختیار و انتخاب از اصول آفرینش انسان است و خداوند ما را آفریده که هر کاری را با اختیار و انتخاب انجام دهیم، تصریح کرد: ارزش کارها به این است که چند راه برای انسان وجود داشته باشد و انسان راه خوب و مناسب را برگزیند.

روحانی با اشاره به اینکه خداوند هادی است، اما انسان را حتی به پذیرش دینی الهی مجبور نکرده است، گفت: اجبار، ارزش اقدامات و کارهای انسان را از بین می‌برد.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید از فضای مجازی و فرصت‌های آن به درستی استفاده کنیم، ادامه داد: ما در فضای مجازی به دنبال ایجاد اشتغال برای جوانان و بانوان هستیم، کما اینکه امروز بسیاری از بانوان کشور، از طریق فضای مجازی، صنایع دستی خود را در داخل و خارج کشور به فروش می‌رساند.

روحانی افزود: اینکه بیش از 200 هزار شغل در طول یکسال در فضای مجازی ایجاد می‌شود، نشان می‌دهد که باید در راستای استفاده صحیح از این فضا به مردم کمک کنیم و سواد استفاده از فضای مجازی را به جوانان بیاموزیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پیام‌رسان‌های داخلی باید تقویت شوند، اما ایجاد انحصار، غلط و بی‌نتیجه است، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا مردم بتوانند انتخاب و اختیار داشته باشند.

روحانی با تأکید بر اینکه هدف دولت و مسئولان اجرایی استان خراسان رضوی به عنوان استان امام رضا(ع) باید در راستای رفع مطلق بیکاری باشد، افزود: از مسئولان استان می‌خواهم در راستای اشتغال‌زایی فعال باشند، چرا که زیبنده استان امام رضا(ع) نیست که با وجود زائران فراوان بیکار داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به وجود بافت‌های فرسوده در مشهد، گفت: مشهد تنها یک شهر ایران نیست، بلکه اینجا پایتخت فرهنگی و معنوی کشور و شهر امام رضا(ع) است که سالانه پذیرای بسیاری از مردم از شهرها و کشورهای دیگر می‌باشد و باید تلاش کنیم تا تحولی در زمینه بافت شهری مشهد ایجاد کنیم.

روحانی با تأکید بر اینکه دولت برای تحول بزرگ در بافت فرسوده مشهد، مصمم است، به طرح دولت در زمینه احیای بافت‌های فرسوده در کشور اشاره کرد و افزود: در راستای این طرح دولت زمین، خدمات شهری و صدور جواز برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در بافت‌های فرسوده را تأمین می‌کند و ساختمانی که در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود، 50 درصد متعلق به مردم و کسانی است که خانه خود را در اختیار گذاشته‌اند و 50 درصد به سرمایه‌گذار تعلق خواهد داشت و با این روش مردمی که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، به طور مجانی به ساختمان‌های جدید رسیده و علاوه بر آن این طرح باعث تحول شهرها نیز خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه احیاء بافت فرسوده علاوه بر ایمن‌سازی در برابر زلزله در صنعت ساختمان و اشتغال هم تحرک ایجاد می‌کند، گفت: دولت برای آنکه سرمایه‌گذاران در این طرح زود به سرمایه خود دست پیدا کنند، مقرر کرده که به خانه‌اولی‌هایی که از خانه‌های ساخته شده در بافت فرسوده خرید کنند، وام 6 درصد اعطا کند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از هدف‌گذاری‌های دولت از ابتدای دولت یازدهم رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بوده است، گفت: آنچه دولت در برجام دنبال کرده و می‌کند، رفع ظلم‌هایی چون تحریم از سر کشور و مردم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه از نظر ما بالاترین فشار بر مردم بود که حتی در تهیه دارو و وسایل پزشکی هم تأثیر خود را گذاشته بود، افزود: در جلسه‌ای وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که با برجام خدمت بزرگی به سلامت محصولات غذایی شده است، چرا که پیش از آن سموم وارد شده به کشور با ایراداتی همراه بود و منجر به آسیب‌رساندن به سلامت محصولات و مردم می‌شد، اما پس از برجام با وارد کردن بهترین سموم توانسته‌ایم، سلامت محصولات را ارتقاء ببخشیم و در نتیجه امروز شاهد آن هستیم که بعد از برجام سلامت مردم در بخش کشاورزی و درمان ارتقاء یافته است.

 روحانی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به دولت در زمینه اقداماتی که قرار بود در 100 روز اول دولت یازدهم انجام شود، گفت: ما در 100 روز اول دولت یازدهم به توافق اولیه برجام دست یافتیم و با همان توافق نفت، پتروشیمی، ماشین‌سازی و دیگر بخش‌های مرتبط تا حدودی از تحریم آزاد شدند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ماه‌های اولیه دولت یازدهم اولین گام‌ها را برای رفع تبعیض‌های ظالمانه برداشتیم، گفت: ما به دنیا ثابت کردیم که القاء نگرانی راجع به ایران و ایران‌هراسی دروغ و توطئه است و استفاده ایران از بمب هسته‌ای، توطئه تبلیغاتی علیه ملت ایران است.

روحانی در پاسخ به برخی از منتقدان که عنوان می‌کنند در توافق به دنبال چه چیزی هستیم و چقدر به طرف‌های مقابل اعتماد دارید، افزود: اعتماد در روابط خارجی، هیچگاه صد در صدی نیست، بلکه در عرصه جهانی اعتماد نسبی است و ما در دنیای امروز براساس یک سری مبانی عمل کردیم و توافقی به امضاء رساندیم که علاوه بر طرفین مذاکره، سازمان ملل متحد نیز آن را امضاء کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در این توافق به دنیا اعلام کردیم که اگر نگرانی شما برای دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است، هر چند که دروغ و بر پایه اوهام این نگرانی ایجاد شده، ما آن را رفع می‌کنیم، اظهار داشت: امروز هم به دنیا می‌گوییم که اگر نسبت به دستیابی ایران به بمب هسته‌ای نگران هستید ما این نگرانی را به طور کامل در برجام رفع کرده‌ایم و برجام اطمینان کامل می‌دهد که ایران در پی سلاح هسته‌ای نیست.

 روحانی با بیان اینکه امروز تنها آمریکایی‌ها به دنبال برهم زدن برجام هستند و دیگر کشورها به ایران اعتماد داشته و اصرار به ادامه برجام دارند، گفت: هدف اصلی دولت‌های آمریکا در طول سال‌های گذشته محدود کردن استقلال، قدرت و نفوذ منطقه‌ای ایران بوده است و آنها همواره این اهداف چند پله‌ای را دنبال می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: آمریکایی‌ها از ابتدا به دنبال این هستند که قدرت ایران کاهش پیدا کند و امروز هم چه در برجام بمانند و چه از برجام خارج شوند، به دنبال دستیابی به این خواسته هستند.

 روحانی نفوذ ایران در منطقه را مخالف منافع آمریکایی‌ها دانست و افزود: آنها هرگز نمی‌خواهند که هیچ کشوری مستقل بوده و روی پای خود بایستد و به همین دلیل همواره با استقلال ایران مخالف بوده و از آن ناراحت هستند، چرا که آنها زمانی در رژیم گذشته در همه امورات کشور از جمله انتخاب نخست وزیر، دخالت می‌کردند و امروز جای پای خود را در ایران خالی می‌بینند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ملت ایران با تمام قدرت و توان در برابر اهداف آمریکا خواهد ایستاد، گفت: اگر هدف آمریکا این است که کشور ما استقلال و نفوذ در منطقه نداشته و تابع آنها باشد و از قدرت خود دست بکشد مردم ما همانند 40 سال گذشته در برابر آنها ایستادگی می‌کند اما اگر هدف آنها این است که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، باید بدانند که ایران براساس دین و احکام اسلام و فتوای بزرگان خود، هرگز آن را دنبال نمی‌کند.

روحانی خاطر نشان کرد: اگر امروز آمریکایی‌ها برخلاف تعهد خود گامی بردارند، افکار عمومی و دولت‌های جهان به جز چند کشور، ایران را مقصر ندانسته و همه آمریکا را ناقض عهد می‌دانند. همچنین اگر امروز آمریکا گامی بردارد، این تنها اقدام آمریکا بشمار می‌رود و حرکتی نیست که شورای امنیت بخواهد مانند گذشته پشتیبان آن باشد.

رئیس جمهور افزود: افکار عمومی ملت ایران هم همواره می‌داند که آمریکا علیه ما ظالمانه عمل می‌کند، اما امروز بهتر مشخص است که ما به توافق خود عمل کرده‌ایم و به آن پایبند هستیم.

دکتر روحانی با بیان اینکه شاید مردم نسبت به اینکه آمریکا در هفته‌های آینده در برابر برجام چه می‌کند، نگرانی داشته باشند، گفت: مردم باید مطمئن باشند که ما تصمیمات لازم را برای صورت‌های مختلف برخورد آمریکا در نظر داریم و آمریکایی‌ها در این مسأله دچار خسران جدی و ضرر خواهند شد.

رئیس جمهور ادامه داد: در این راستا یا آنچه در برجام می‌خواهیم، توسط غیر آمریکا تأمین می‌شود و یا اگر ببینیم آنچه مورد نظر ما در برجام است، تأمین نشده راه و برنامه خود را خواهیم داشت.

روحانی با تأکید بر اینکه به خوبی می‌توانیم از این معضل کوتاه مدت عبور کنیم، گفت: این مسأله و معضل هرگز نمی‌تواند بلندمدت باشد و اگر آمریکا خطایی کند، بعدها پشیمان شده و متوجه می‌شود که اشتباهی استراتژیک انجام داده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید به زندگی و اقتصاد خود مطمئن باشند، گفت: برنامه ارزی دولت در راستای آمادگی برای مقابله با اینگونه اقدامات، بوده است.

روحانی با اشاره به اینکه زمانی ارز به هر مقدار و برای هر کاری از قبیل مسافرت و خرید خانه در کشورهای دیگر وجود داشت، گفت: امروز زمانی است که دولت خود را در برابر تعهدش نسبت به مردم برای واردات سرمایه‌گذاری، اعزام بیماران و دانشجویان به خارج و دیگر امور مورد نیاز مردم، مسئول می‌داند و در برابر تأمین ارز برای اموراتی نظیر خرید خانه در دیگر کشورها، مسئول نیست و در این راستا ما تلاش می‌کنیم تا نیازهای واقعی مردم را به خوبی تأمین و تضمین کنیم.

رئیس جمهور خروج نابجا، قاچاق و سوداگری با ارز را مغایر با حمایت از کالای ایرانی دانست و گفت: در 4 سال گذشته نوسان قابل توجهی در بازار ارز وجود نداشت، اما لازم بود که در این مقطع ارز را کنترل کنیم و امروز در شرایطی هستیم که چارچوب بوجود آمده برای ارز، منطقی است. البته باید این طرح تکمیل شود و سایر نیازمندی‌های مردم در آن لحاظ گردد.

روحانی با بیان اینکه مسیر کشور در جهت توسعه و پیشرفت خواهد بود، افزود: ما در این راه موفق خواهیم بود و هیچ نگرانی نسبت به تصمیمات نابجا و اقدامات ناصحیح دیگران نداریم.





ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین