|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۲۱۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی،رئیس جمهوری با قدردانی از تلاش های مهندس حجتی و دست اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی و همه کشاورزان سراسر کشور،اظهار داشت که دست همه کشاورزانی را که برای خودکفایی در مواد غذایی مورد نیاز کشور تلاش می کنند باید بوسید.
 123طرح بخش کشاورزی استان خراسان رضوی با فرمان رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس، توسط وزیر جهاد کشاورزی به طور همزمان افتتاح شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس محمود حجتی در گزارشی از طریق ویدئو کنفرانس اظهار داشت: در این سفر ۱۲۳ پروژه مهم تولیدی در زیر بخش های آب و خاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دام و طیور و باغبانی با اعتباری معادل ۳۱۳ میلیارد تومان و ۹.۵ میلیون یورو از منابع عمومی و تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و با اشتغالزایی ۱۱۲۱ نفر که نقش موثری در توسعه اقتصادی و بخش کشاورزی استان دارد به طور همزمان به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به این که تعداد ۱۹ طرح سامانه های نوین آبیاری تحت فشار و کم فشار با حج عملیات ۶۴۰۰ هکتار و اعتبار ۴۲ میلیارد تومان از منابع عمومی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد:از ۱۶۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آبی و مستعد استان به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده اند حدود ۵۶ هزار هکتار معادل ۵۱ درصد در دولت تدبیر و امید صورت گرفته است.

حجتی ادامه داد:برای ۳ سال آینده (۹۷-۹۹) نیز برای تجهیز ۲۸ هزار و ۶۰۰هکتار از اراضی استان به سستم های نوین آبیاری برنامه ریزی شده که عملیاتی خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد:سطح زیرکشت چغندر بهاره استان از ۶۴ هزار هکتار به ۲۱ هزار هکتار کاهش یافته ولی با افزایش بهره وری تولید چغندر قند افزایش یافته است.

وی، طرح کشتارگاه صنعتی دام در شهرستان نیشابور با ظرفیت ۷۵ هزار راس دام سبک و سنگین با اشتغالزایی ۵۰ نفر و سرمایه گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۸ میلیارد تومان از دیگر طرح های استان عنوان کرد و افزود: طرح گلخانه کارخانه سیمان زاوه به روش هیدروپونیک مکانیزه با بهره گیری از حرارت تولید کارخانه سیمان در تامین انرژی مورد نیاز گلخانه با اشتغالزایی ۱۲ نفر و مبلغ ۱۸.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می رسد.

حجتی گفت:مساحت این گلخانه ۳ هکتار است که امروز بهره برداری از یک هکتار آن آغاز می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز بهره برداری از ۵۴ طرح کشت های گلخانه ای به مساحت ۲۲ هکتار با میزان تولید ۴۴۰۰ تن انواع محصولات سبزی و صیفی، اشتغالزایی ۲۶۴ نفر و سرمایه گذاری ۳۶۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی،گفت: تعداد ۱۷ طرح در زیر بخش های دام و طیور ، صنایع تبدیلی و باغبانی در سطح استان با اشتغالزایی ۵۴۵ نفر و ۱۵۰ میلیارد تومان با سرمایه گذاری بخش خصوصی افتتاح می شود.

حجتی،افتتاح ۳۰ طرح آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۱۰ هزار هکتار از اراضی را از دیگر طرح های استان برشمرد و ادامه داد:حفظ خاک و پوشش گیاهی و تغذیه سفره های زیرزمینی از مهمترین مزایای این طرح است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:پروژه ای که هم اکنون خدمت حضرتعالی گزارش می شود طرح زنجیره تولید و فرآوری سیب زمینی در شهرستان مشهد با ظرفیت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تن انواع فرآورده های سیب زمینی و اشتغالزایی ۳۵۰ نفر و با سرمایه گذاری ۶۵ میلیارد تومان و ۸.۸ میلیون یورو توسط بخش خصوصی اجرا شده است.

حجتی، با بیان این که ایجاد زنجیره های تولید محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید شکل گرفته و تاکنون در زمینه های دام و طیور و سبزی و صیفی به اجرا درآمده است،تصریح کرد:با ایجاد زنجیره های تولید ضمن کاهش هزینه های تولید و بهره مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده محصول خود، زمینه اشتغال و حذف واسطه ها و همچنین حضور در بازارهای جهانی فراهم می شود.

پس از گزارش وزیر جهاد کشاورزی،رئیس جمهوری با قدردانی از تلاش های مهندس حجتی و دست اندرکاران وزارت جهاد کشاورزی و همه کشاورزان سراسر کشور،اظهار داشت که دست همه کشاورزانی را که برای خودکفایی در مواد غذایی مورد نیاز کشور تلاش می کنند باید بوسید.

دکتر حسن روحانی با اشاره به افتتاح ۱۲۳ طرح و پروژه بخش کشاورزی استان به ارزش ۳۱۳ میلیارد تومان و ۹.۵ میلیون یورو اعلام کرد:تلاش وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزان برای اجرای طرح های سامانه های نوین آبیاری بسیار مهم است.

وی یکی از راه های حل مشکل کم آبی کشور را صرفه جویی در زمینه آب کشاورزی عنوان کرد و افزود:در دولت یازدهم ۵۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده این در حالی است که در همه دولت های پس از انقلاب،این طرح در ۱۱۰ هزار هکتار اراضی استان اجرا شده بود و بیش از نیمی از این رقم در این دولت انجام شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر این که تلاش کشاورزان نباید نادیده گرفته شود،ادامه داد:این که اجرای سامانه های نوین آبیاری در ۲۸ هزار هکتار دیگر از اراضی استان اجرا خواهد شد نیز قدم مهمی در بحث آب است.

دکتر روحانی توسعه گلخانه ها و بذور را در بخش کشاورزی با اهمیت دانست و افزود:بعضی می گویند تعامل با دنیا خوب نیست؛در حالی که بعضی از بذرهایی که وارد می کنیم،تولید محصول ما را سه تا چهار برابر می کند؛یعنی از همان زمین و آب سه تا چهار برابر محصول تولید می شود.

وی با اشاره به تاثیر اجرای سامانه های نوین آبیاری و استفاده از بذر و مکانیزه کردن کشاورزی در بهره وری آب کشاورزی،از کشاورزان ایران و استان و همچنین دست اندرکاران بخش کشاورزی بویژه مهندس حجتی تقدیر کرد و سپس با فرمان دکتر روحانی رئیس جمهوری،بهره برداری و عملیات اجرایی طرح های بخش کشاورزی استان خراسان رضوی آغاز شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین