|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۲۱۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
خبرگزاری رویترز بر مبنای نتایج گزارش‌شده در رسانه‌های لبنان برآورد کرده است که حزب‌الله لبنان و متحدانش ۶۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرند.

 اولین انتخابات پارلمانی لبنان پس از ۹ سال با مشارکت کمی کمتر از نیمی از واجدان شرایط به پایان رسید. نتایج غیررسمی اولیه حاکی از پیروزی حزب‌الله و متحدانش است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛مشارکت رای‌دهندگان در این انتخابات ۴۹.۲ درصد، یعنی پنج درصد پایین‌تر از انتخابات قبلی گزارش شده است.

خبرگزاری رویترز بر مبنای نتایج گزارش‌شده در رسانه‌های لبنان برآورد کرده است که حزب‌الله لبنان و متحدانش ۶۷ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرند.

نفتالی بنت، یکی از وزیران دولت اسرائیل، درباره پیروزی حزب‌الله و اقدامات آتی احتمالی علیه اسرائیل از خاک لبنان هشدار داده است.

جنگ داخلی سوریه و تنش‌های ناشی از آن، همچنین تلاش برای اصلاح قانون انتخابات، به دو بار تمدید کار پارلمان لبنان منجر شد و رای‌گیری یکشنبه اولین انتخابات پس از سال ۲۰۰۹ بود.

حمایت حزب‌الله لبنان از بشار اسد و مخالفت بسیاری از گروه‌های سُنی لبنان با حکومت سوریه، در سال‌های اخیر زمینه‌ساز تنش در این کشور بوده و تشدید رویارویی ایران و عربستان نیز به این مساله دامن زده است.

با این حال انتظار نمی‌رود که نتیجه انتخابات به ائتلاف احزاب اصلی ضربه بزند و ناظران همچنان سعد حریری را بخت اصلی نخست وزیری می‌دانند.

مطابق قانون اساسی لبنان، که مقام‌های عالی را بین گروه‌های مذهبی مختلف کشور تقسیم کرده، نخست وزیر این کشور باید سنی باشد.

نفتالی بنت، وزیر آموزش اسرائیل، گفته است که اسرائیل حزب‌الله را مساوی لبنان می‌داند، بین اقدام‌های حزب‌الله و دولت لبنان تفاوتی قایل نیست و دولت لبنان را برای هر اقدامی که از خاک لبنان علیه اسرائیل انجام شود مسئول قلمداد خواهد کرد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین