|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۵
کد خبر: ۲۱۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
رئیس جمهور لبنان از مردم این کشور خواست در فرصت باقی مانده تا پایان مهلت رای گیری انتخابات پارلمانی، پای صندوق های رای حاضر شوند.
 رئیس جمهور لبنان از مردم این کشور خواست در فرصت باقی مانده تا پایان مهلت رای گیری انتخابات پارلمانی، پای صندوق های رای حاضر شوند.

انتخابات پارلمانی لبنان که از ساعت 7 صبح امروز در 15 حوزه انتخابیه آغاز شد ساعت 19 به وقت محلی پایان می یابد.

میشل عون روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی در تشریح نمودارهای میزان شرکت مردم لبنان در این انتخابات، گفت: بعد از بررسی روند رای گیری متوجه شدم که میزان استقبال ضعیف و در حد انتظار نیست، بنابر این به شهروندان توصیه می کنم که چنانچه خواهان تغییر و تحول و روی کارآمدن ساختار سیاسی و روش جدیدی هستند پای صندوق های حاضر شوند.

وی خطاب به مردم لبنان گفت: نباید این فرصت را از دست بدهید و باید این فرصت را در سایه قانون جدیدی که به همگان اجازه می دهد وارد پارلمان شوند، غنیمت شمرد.

رئیس جمهور لبنان تصریح کرد مهلت شرکت در انتخابات پارلمان همچنان باقی است و امیدوارم مردم شرکت کنند و رای خود را به صندوق ها بیندازند. اگر مردم داخل مراکز رای گیری باشند مهلت رای گیری تمدید خواهد شد تا همه بتوانند رای دهند.

مردم لبنان در انتخابات امروز از میان 583 نامزد، 128 نفر را راهی پارلمان خواهند کرد تا این نهاد علاوه بر وظیفه قانونگذاری، زمینه های انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید را فراهم کند.

لبنان دارای نظامی پارلمانی است و ترکیب این نهاد آرایش دولت آینده را نیز تعیین خواهد کرد.

بر اساس قانون انتخابات لبنان که بر اساس الگوی نسبیت تدوین شده، مردم به لیست های انتخاباتی رای می دهند و هر لیست بر اساس میزان آراء بدست آمده در پارلمان کرسی خواهد داشت.

کرسی های پارلمان بین طوائف مختلف لبنان در همه حوزه ها تقسیم بندی شده است. به صورت کلی هم نیمی از کرسی های پارلمان به مسیحیان و نیمی دیگر به مسلمانان تعلق می گیرد.

پس از تغییرات صورت گرفته در قانون انتخابات لبنان، شهروندان لبنانی که در خارج از کشور زندگی می کنند می توانند بدون نیاز به سفر به لبنان در همان کشورهایی که مقیم هستند رای بدهند. این افراد و مسئولان کشوری در روزهای گذشته رای خود را به صندوق ریختند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین