|
|
امروز: جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۲۱۲۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
مقام‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با این شرکت اسرائیلی تماس گرفته و آن را موظف کردند تا اطلاعات شخصی محرمانه از بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و کالین کاهل، مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پیدا کنند.
 طبق گزارش‌ها،‌ مشاوران و دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا یک شرکت اطلاعاتی خصوصی اسرائیلی را استخدام کرده بود تا به اطلاعات محرمانه‌ای از دو تن از مقام‌های سیاست خارجی باراک اوباما دست یابند و هدف آنها بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای ایران بوده است.

نشریه آبزرور گاردین گزارش داد: مقام‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با این شرکت اسرائیلی تماس گرفته و آن را موظف کردند تا اطلاعات شخصی محرمانه از بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و کالین کاهل، مشاور امنیت ملی جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پیدا کنند.

هدف از این عملیات "کثیف" یافتن اطلاعاتی بود که دولت ترامپ می‌توانست برای بی‌اعتبار کردن توافق هسته‌ای ایران استفاده کند. ترامپ در تاریخ ۱۲ مه باید درباره تجدید مشارکت آمریکا در این توافق تصمیم‌گیری کند. بازرسان این شرکت به بررسی روابط شخصی رودز و کاهل و هرگونه تماس آنها با لابی‌های حامی ایران پرداخته تا مشخص کنند که آیا این مقام‌ها به لحاظ شخصی یا سیاسی از توافق مذکور سود می‌برند یا خیر.  

نشریه آبزرور به نقل از یک مقام مطلع گزارش داد: ایده این بود که افراد ترامپ کسانی را که نقشی اساسی در انعقاد آن توافق داشتند، بی‌اعتبار و بدنام کنند و خروج از آن را ساده‌تر کنند.

بن رودز در بیانیه‌ای برای نشریه آبزرور این اقدام را مورد انتقاد قرار داد و آن را "استبداد وحشتناک" توصیف کرد. او گفت: از این مساله مطلع نبودم ولی خب تعجبی هم نکردم. حرفم این است که کثیف‌کاری علیه کسی که مسئولیت‌های حرفه‌ای خودش را در پست‌های کاخ سفید انجام می‌دهد، کار مستبدانه وحشتناکی است.  

کاخ سفید هنوز درباره این گزارش اظهارنظری نکرده است. ترامپ و مشاورانش بعید ندانستند که آمریکا از توافق هسته‌ای دوران اوباما با ایران خارج شود و عدم خروج از آن را به اصلاحات چشمگیر منوط کردند.      



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین