|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۲۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳
نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برای رسیدگی به بحران غزه و نحوه کمک رسانی به مردم بی دفاع آن دقایقی پیش با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در هتل آزادی تهران گشایش یافت.
نشست یک روزه وزیران امور خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد صبح امروز (دوشنبه) به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

شرکت کنندگان در نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد پیش از آغاز رسمی این نشست به احترام شهدای غزه، یک دقیقه سکوت کردند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و رییس کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد از حاضران خواست به احترام خون شهدای غزه بایستند و یک دقیقه سکوت و برای قربانیان این جنایت رژیم صهیونیستی دعا کنند.

این نشست پس از یک دقیقه سکوت شرکت کنندگان با سخنرانی روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در این اجلاس نمایندگان بیش از 40 کشور جهان و همچنین سفرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور دارند.

حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، محمد جواد اردشیر لاریجانی رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه و مشاور بین الملل رییس قوه قضاییه

در افتتاحیه این نشست شرکت داشتند.

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، حسین شیخ الاسلام دبیرکل کمیته حمایت از انتفاضه فلسطین و شماری از نمایندگان مجلس از دیگر شرکت کنندگان در این نشست روزه بودند.

الجزایر، بنگلادش، کوبا، ایران، مصر، هند، سنگال، آفریقای جنوبی، زامبیا، فلسطین، زیمبابوه، اندونزی و مالزی اعضای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد را تشکیل می دهند.

از میان هفت کشور شرکت کننده در این نشست، ریاض المالکی وزیر امور خارجه فلسطین و وزیران خارجه قطر، ونزوئلا، لبنان، بنگلادش، سودان و اوگاندا و همچنین 7 کشور در سطح قائم مقام و معاون وزیر امور شرکت کرده اند.

قرار است در این اجلاس پیش نویس بیانیه ای بررسی و مورد تصویب قرار گیرد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که از آغاز تجاوز صهیونیست ها به نوار غزه تاکنون یک هزارو 857 فلسطینی شهید و 9 هزار 400 نیز زخمی شده اند.

با گذشت 27 روز از تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به غزه و با افزایش شمار شهدای فلسطینیان در این جنگ نابرابر و همچنین علیرغم حمایت بسیاری از کشورهای مرتجع عرب و غربی ها از اقدامات جنایت بار صهیونیست ها، هیچگونه خللی در مقاومت مردم فلسطین ایجاد نشده است، اما این اقدام تجاوزکارانه موجب اختلاف میان مقامات صهیونیست شده است.

پس از شروع بحران اخیر در غزه و در پی دستور رییس جمهوری کشور و در چارچوب تلاش های فشرده دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره ای جنبش عدم تعهد (نم) و در نشست سفرای کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به ریاست حسین دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل متحد برگزار شد، مقرر شد به منظور بررسی آخرین وضعیت غزه و یافتن راهکارهای حل بحران و نیز کاهش آلام انسانی مردم بی گناه غزه، نشست یک روزه کمیته فلسطین به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته و همچنین تعداد دیگری از اعضای فعال این جنبش به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شود.

در همین راستا ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد از وزرای خارجه کمیته فلسطین این جنبش جهت شرکت در نشست یک روزه این کمیته در تهران برای بررسی آخرین وضعیت غزه و یافتن راهکارهای حل بحران و نیز کاهش آلام انسانی مردم بی گناه غزه دعوت کرد و هفته گذشته با ارسال پیام دعوت تصریح کرد: صحنه های دلخراش مرگ کودکان، زنان و مردان بی گناه غزه، تخریب گسترده این باریکه کوچک و نیز آوارگی هزاران تن از اهالی آن وجدان جامعه جهانی را به درد آورده است.

وزیر امور خارجه در این پیام های دعوت تاکید کرد: ابعاد گسترده این فاجعه ایجاب می کند که جامعه بین المللی، به ویژه جنبش عدم تعهد در اسرع وقت واکنش مناسب و شایسته ای با هدف توقف سریع کشتار مردم غزه، کاهش آلام انسانی آنها و پایان بی درنگ تجاوز و اشغالگری نشان دهد.

ظریف با یادآوری این که جنبش عدم تعهد همواره متعهدانه به مساله فلسطین و آلام مردم بی پناه آن توجه داشته و با تشکیل کمیته دائمی فلسطین اهتمام خود را برای کمک به مردم فلسطین اثبات کرده و ضمن ابراز خرسندی خاطرنشان کرد: هم اکنون در این برهه حساس ضروری است که جنبش بار دیگر نقش موثر خود را برای ورود در حل بحران های بین المللی و به طور خاص کمک به مردم غزه ایفاء کند و تحرکات اخیر جنبش به ویژه در نیویورک و نیز مواضع اعضای آن گویای این آمادگی بوده است.

از زمان تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه، جمهوری اسلامی ایران تحرکات گسترده ای را در راستای توقف این حملات انجام داده است.

تهران ضمن محکومیت این اقدامات جنایتکارانه، خواستار واکنش فوری نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل نسبت به این اقدامات شد و در این راستا نیز ظریف ضمن تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل و دبیران کل سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب با بسیاری از همتایان خود در کشورهای منطقه و کشورهای مسلمان به رایزنی تلفنی پرداخت.

کمیته فلسطین در سال 1983 در جنبش عدم تعهد تشکیل شد. نظر به ماهیت موضوع فلسطین و مطابقت حقانیت مردم آن با اهداف و اصول بنیادین جنبش عدم تعهد که بر نفی سلطه، مبارزه با تجاوز، حفظ تمامیت ارضی، استقلال و حق تعیین سرنوشت تصریح دارد جنبش عدم تعهد در حاشیه نشست های سطح بالای خود این موضوع را در قالب کمیته فلسطین مورد بررسی قرار می دهد.

طبق آیین کار جنبش کمیته فلسطین از جمله گروه های کاری در عدم تعهد است که همزمان با نشست وزرای امورخارجه این جنبش و در حاشیه آن در سطح وزرا برگزار می شود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره ای جنبش عدم تعهد، ریاست کمیته فلسطین را برعهده دارد.

ایران به دلیل اهمیت موضوع فلسطین علاوه بر اعضای کمیته فلسطین از سایر اعضای جنبش نیز برای شرکت در اجلاس دعوت کرده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین