کد خبر: ۲۱۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
شهرام نیا با اشاره به تلاش‌هایی که برای برگزاری مطلوب نمایشگاه امسال انجام شده، واگذاری بخش بیشتری از این رویداد به صنف نشر، تقویت بعد بین‌المللی نمایشگاه و همچنین توجه بیشتر به جنبه‌های نمایشگاهی این نمایشگاه ازجمله رویکردهای اصلی در این دوره برشمرد.
 قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در مورد احتمال حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب و بازدید معظم له از غرفه‌های ناشران طی روزهای باقیمانده از فعالیت این رویداد توضیحاتی را ارائه کرد.

 نشست خبری امیرمسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم مقام سی و یکمین نمایشگاه بین المللی تهران  ظهر امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت و در چهارمین روز برپایی این نمایشگاه در تهران در مصلی برگزار شد.

شهرام نیا با اشاره به تلاش‌هایی که برای برگزاری مطلوب نمایشگاه امسال انجام شده، واگذاری بخش بیشتری از این رویداد به صنف نشر، تقویت بعد بین‌المللی نمایشگاه و همچنین توجه بیشتر به جنبه‌های نمایشگاهی این نمایشگاه ازجمله رویکردهای اصلی در این دوره برشمرد.

وی در رابطه با وضعیت رعایت ضوابط نمایشگاه از سوی ناشران و غرفه داران گفت: بخشی از تخلفات به حوزه‌های مالی به ویژه بحث بن کتاب برمی‌گردد. باید پذیرفت که هر زمان و هر جایی که یارانه توزیع شود امکان پولشویی و انجام برخی تخلفات هم وجود دارد.

شهرام‌نیا ادامه داد: ما برای پیشگیری از چنین مسائلی از حدود ۵ ماه قبل با کمک متخصصان حوزه آی تی و کارشناسان حوزه نشر تلاش کردیم راهکارهایی برای پیشگیری از پولشویی و نقد کردن بن‌ها بدون خرید کتاب با آن‌ها بیندیشیم.

وی با بیان اینکه یارانه بن دانشجویی در نمایشگاه امسال ۸ میلیارد و بن طلاب ۲ میلیارد تومان بوده، به مواردی از تخلفاتی که در این رابطه صورت گرفته اشاره کرد و با ذکر مثالی گفت: به خاطر می آورم در یکی از دوره‌های نمایشگاه کتاب یک دانشجو در خوابگاه با دریافت کارت دانشجویی ۳۰۰ هم‌خوابگاهی خود و پرداخت فقط ۵ هزار تومان به هر کدام از آن‌ها توانسته بود در هر کارت (که در مجموع ۴۰ هزار تومان شارژ می شد)، ۳۵ هزار تومان سود ببرد که سر جمع این رقم مبلغ قابل توجهی می شد!

وی اضافه کرد: امسال با توجه به اینکه بن کارت‌های دانشجویی از طریق سامانه ای هوشمند صادر و مبالغ آنها شارژ شده است، ما می توانیم نسبت به کاهش چشمگیر این قبیل پولشویی‌ها در این دوره بسیار امیدوار باشیم.

وی در عین حال اعلام گزارش‌های جزیی تر را به زمان دیگر موکول کرد و در خصوص سایر موارد تخلف در نمایشگاه کتاب تهران گفت:در سه روز گذشته گزارش‌هایی از برخی تخلفات واصل شده که البته زیاد نبوده اما به هر حال و با تصمیم کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران رای محکومیت برای دو ناشر صادر و غرفه‌های آنها در نمایشگاه کتاب پلمب شد.

شهرام نیا جزییات بیشتری در مورد صدور این آرا اعلام نکرد و اعلام این مسائل را به نشست خبری رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران موکول کرد اما با این وجود گفت: فروش کتاب‌های جعلی و بدون مجوز و قاچاق کتاب در زمره تخلفاتی بوده که منجر به صدور آرای یاد شده گردید.

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران در مورد احتمال حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب و بازدید ایشان از غرفه‌های نمایشگاه هم گفت: ما بسیار چشم انتظار و مشتاق هستیم بتوانیم در این نمایشگاه، در محضر ایشان باشیم. بنده فکر می‌کنم آقای دکتر صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در مراوداتی که با معظم له داشته‌اند از ایشان برای تشریف فرمایی به نمایشگاه دعوت کرده باشند اما بنده از کم و کیف این موضوع بی‌اطلاعم و همچنین اینکه به صورت قطعی به ما اعلام شده باشد ایشان به نمایشگاه تشریف می آورند یا خیر آن هم نامشخص است.

وی در بخش دیگری از نشست خبری ضمن اشاره به اجتناب خود و سایر مسئولان نمایشگاه برای ارائه آمارهای کلی مربوط به جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه در عین حال به شمارش جمعیت به صورت رندم از سوی مسئولان مربوطه پرداخت و افزود: بر این اساس روز نخست نمایشگاه امسال نسبت به روز نخست نمایشگاه سی ام، ۳۰ درصد، روز دوم نسبت به زمان مشابه در زمان نمایشگاه قبلی حدود ۱۵ درصد و روز سوم نسبت به زمان مشابه در زمان نمایشگاه حدود ۸ درصد افزایش داشته و در مجموع می توان گفت بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال نسبت به دوره قبل حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد بیشتر بوده است.

وی با اشاره به حضور چهره‌هایی همچون وزیر فرهنگ صربستان، رئیس نمایشگاه کتاب تورین، معاون نمایشگاه کتاب فرانکفورت، رئیس مرکز صادرات و واردات کتاب چین، معاون وزیر فرهنگ تونس و همچنین تعدادی دیگر از میهمان خارجی نمایشگاه کتاب، بخش بین‌المللی نمایشگاه امسال را غنی تر از دوره‌های گذشته توصیف کرد.

شهرام نیا در پاسخ به سوالی در مورد میزان درآمدی که از بخش تبلیغات و بازرگانی نمایشگاه کتاب عاید آن شده است، با بیان اینکه هنوز تعهدات کامل پر نشده است و باید صبر کرد تا در روزهای آتی از سوی مسئولان کمیته تبلیغات نمایشگاه کتاب اعلام شود، از پاسخ به این سوال هم طفره رفت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مشکلات ناشران خارجی از حیث نوسانات ارزی چند ماه گذشته در کشور و اینکه با اعلام نرخ رسمی ۴۲۰۰ تومان برای دلار آنها ناچار هستند کتاب‌هایشان را که با ارزی بیشتر از این نرخ تهیه و وارد کشور کرده اند، بفروشند گفت:  ما طی مکاتبه ای با بانک مرکزی درخواست تخصیص ارز با نرخ دولتی برای نمایشگاه کتاب کردیم که البته هنوز پاسخی به این درخواست داده نشده است، با این وجود تا زمان تخصیص ارز از ناشران خارجی خواسته ایم که کتاب‌های چاپ ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را با تخفیف معقول ۱۵ درصد ارائه کنند اما در مورد کتاب‌های چاپ قبل از این تاریخ، آن‌ها ملزم هستند آثارشان را فقط با نرخ دولتی ارز ارائه کنند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب در مورد فضاهای مازادی که در بخش ناشران خارجی نمایشگاه وجود دارد و اینکه علیرغم عدم درخواست از طرف ناشران به آن‌ها داده شده و مبلغ اجاره این فضا هم از آن‌ها اخذ می شود، گفت: با توجه به فضای بزرگ طبقه منهای یک رواق غربی مصلی که محل استقرار ناشران خارجی است، امسال دست ما در دادن فضا و تخصیص غرفه به ناشران بازتر بود اما اینگونه هم نبود که فضای مازاد به آنها داده باشیم و در مقابل پول این فضا را از ناشران مطالبه کرده باشیم.

وی همچنین به یک واقعیت در این بخش اذعان کرد و گفت: متاسفانه تعدادی از ناشران متخلف دوره قبلی نمایشگاه تهران در بخش ناشران خارجی که آرای محکومیت برای آن‌ها صادر شده بود و البته با تصمیم رئیس نمایشگاه رای‌های آن‌ها به حالت تعلیق درآمد، با نام‌های فرعی و نه با نام‌های اصلی خودشان در این بخش ثبت نام کردند، این موضوع به چالشی برای بخش ناشران خارجی تبدیل شده و ما درخواست کرده‌ایم هیات رسیدگی به تخلفات ناشران به این مساله ورود کند.

شهرام نیا همچنین استفاده از فضاهای محیطی نمایشگاه برای تبلیغات اختصاصی ناشران را زیبنده آن‌ها و همچنین نمایشگاه ندانست و با اشاره به اینکه این موضوع از بعد تبلیغاتی نمایشگاه ایراد دارد گفت: ما به این دسته از ناشران تذکرات لازم را برای جمع آوری بنرهای مربوطه داده‌ایم و سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز به این موضوع ورود کرده و تعدادی از این بنرها از سطح نمایشگاه برداشته شده است.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین