|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
کد خبر: ۲۱۲۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹
ظریف با بیان اینکه کشورهای غربی برای راضی کردن ترامپ به او وعده توافقی تازه را داده‌اند که برنامه دفاعی و نفوذ منطقه‌ای ایران را هم شامل می‌شود، گفت: در هر دوی این موضوعات این ایران است که باید گلایه‌مند و طلبکار باشد، نه غرب.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در یک پیام ویدئویی اظهار کرد: برجام مصوبه شورای امنیت ملل متحد و برای همه الزام‌آور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۱ بار پایبندی ایران را به برجام  تایید کرده است اما آمریکا دائما در حال نقض برجام بوده، به خصوص از طریق فشار به کشورهای که قصد تجارت با ایران را داشتند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در یک سال گذشته به ما گفته شده که رئیس‌جمهور ترامپ از این توافق خرسند نیست و حالا به نظر می‌رسد که پاسخ برخی اروپایی‌ها، دادن امتیازات بیشتر به ایالات متحده  آن هم از جیب ما است.

ظریف با بیان اینکه کشورهای غربی برای راضی کردن ترامپ به او وعده توافقی تازه را داده‌اند که برنامه دفاعی و نفوذ منطقه‌ای ایران را هم شامل می‌شود، گفت: در هر دوی این موضوعات این ایران است که باید گلایه‌مند و طلبکار باشد، نه غرب.

وی گفت:قرن‌هاست که به کسی حمله نکرده‌ایم، اما مورد تهاجم قرار گرفته‌ایم و تازه‌ترین مورد آن، حمله صدامی به ایران بود که آن زمان مورد حمایت ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای‌اش قرار داشت.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: غرب از اینکه ما ابتدایی‌ترین ابزارهای دفاعی را بخریم، ممانعت می‌کرد، حتی با وجود آنکه بارانی از تسلیحات شیمیایی صدام بر سر غیرنظامیان و سربازان ما می‌ریخت.

وی با اشاره به اینکه صدام، هم غیرنظامیان و هم سربازان ایرانی را با سلاح شیمیایی هدف قرار داد، گفت:علی‌رغم آن تجربه فجیع، ما هنوز کسری از بودجه کشورهایی مثل عربستان سعودی و امارات عربی متحده را در بخش دفاعی هزینه می‌کنیم و موشک‌های ما بُرد کوتاه‌تری نسبت به موشک‌های سعودی دارند.

وزیر امور خارجه ضمن بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس گروه‌های تروریستی مانند القاعده، طالبان و داعش را حمایت می‌کردند، گفت: ما در شکست این افراطی‌ها نقش محوری داشتیم.

ظریف خطاب به اروپایی‌ها و آمریکا تاکید کرد: بگذارید یک بار برای همیشه این مسئله را برای شما روشن کنم. ما نه امنیت خود را به خارج واگذار می‌کنیم و نه بر سر توافقی که با حسن‌نیت اجرا کرده‌ایم، مذاکره مجدد کرده یا چیزی بر آن می‌افزاییم.

وزیر خارجه کشور با اشاره به نزدیک شدن موعد تصمیم آمریکا برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران و عمل به تعهداتش ذیل برجام، گفت: ایران در برابر تلاش‌های بی‌ثمر قلدرمآبانه با قدرت می‌ایستد. اما اگر آمریکا به نقض توافق ادامه دهد یا از آن خارج شود، ما نیز از حق خود برای واکنش نشان دادن استفاده می‌کنیم.

ظریف با بیان اینکه به روش خود به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان خواهیم داد، تصریح کرد: سر و صدا کردن یا تهدید، برای آمریکا توافق جدیدی به ارمغان نمی‌آورد. مخصوصا زمانی که آنها به توافقی که هم‌اکنون به دست آمده احترام نمی‌گذارند.

وی با کارتونی خواندن ادعاهای آمریکا علیه ایران، افزود: تکرار مکررات دو دهه گذشته که توسط آژانس اتمی رسیدگی شده است، برای لغو توافق، کسی را فریب نمی‌دهد.

وزیر خارجه ایران در پایان به آمریکا هشدار داد یا به تعهداتش ذیل برجام پایبند باشد یا اینکه تمام مسئولیت عواقب عمل نکردن به تعهدات، فقط و فقط بر عهده واشنگتن است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین