|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۲۱۲۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب ادعای همکاری سفارت ایران در الجزایر با جبهه پولیساریو گفت: یکی از مهم ترین پایه های اصولی سیاست خارجی ایران، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تکذیب ادعای همکاری سفارت ایران در الجزایر با جبهه پولیساریو گفت: یکی از مهم ترین پایه های اصولی سیاست خارجی ایران، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.

 به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه ای و عمومی وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی روز چهارشنبه اظهارات منتسب به وزیر امورخارجه کشور مغرب مبنی بر همکاری یکی از دیپلمات های ایرانی با جبهه پولیساریو را نادرست و موضوعی خلاف واقع عنوان کرد.

وی یادآور شد: همانگونه که در روزهای اخیر و در تماس های مقام های دو کشور مطرح شد مقام های ایرانی این موضوع را کاملا بی اساس و عاری از حقیقت و مردود دانستند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد: با صراحت تمام بار دیگر تاکید می کنیم که یکی از مهم ترین پایه های اساسی و اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خود با سایر دولت ها و کشورهای جهان، احترام عمیق به حق حاکمیت و امنیت آنان و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها بوده و خواهد بود.

سفارت جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه های جداگانه، ادعاهای مغرب در مورد رابطه این سفارت با فعالیت های جبهه پولیساریو را قاطعانه رد کردند.

به گزارش ایرنا، مغرب دیروز (سه شنبه) از زبان وزیر خارجه خود ادعا کرده بود ایران و نیروهای حزب الله لبنان از طریق سفارت ایران در الجزایر با جبهه پولیساریو در ارتباطند و به آن ها آموزش و سلاح می دهند.

جبهه پولیساریو دیروز این اتهامات مغرب، را ساختگی و دروغ خواند و اعلام کرد این جبهه با ایران همکاری ندارد.

جبهه پولیساریو سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

اسپانیا در سال 1883 میلادی صحرای غربی را به قلمرو خود ملحق کرد و این روند ادامه داشت تا این که در سال 1973 جبهه پولیساریو تشکیل و این گروه نبرد با دولت مادرید را آغاز کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1975 میلادی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست درباره وضعیت صحرا رای صادر کند. این دادگاه وجود روابط تاریخی بین صحرا با مغرب و موریتانی را تائید، اما وجود رابطه حاکمیت و سیطره قانونی میان آن‌ها را رد کرد. در همین حال، توافق سه گانه مغرب، اسپانیا و موریتانی منجر به خروج اسپانیا شد.

پس از خروج اسپانیا از صحرای غربی در سال 1975 میلادی، صحرای غربی به مغرب الحاق شد. این امر با مخالفت شدید نیروهای جبهه پولیساریو روبه رو شد و درگیری های شدیدی میان طرفین در گرفت که در سال 1991 میلادی با میانجی گری سازمان ملل، متوقف شد.

جبهه پولیسارو در سال 1976 از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت العیون خبر داد که این خود با درگیری هایی در منطقه همراه بود زیرا مغرب و موریتانی مخالف این امر بودند.
مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده، اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی با نظارت سازمان ملل برای استقلال جمهوری دموکراتیک عربی صحرا است.

صحرای غربی واقع در ساحل اقیانوس اطلس، تنها منطقه در قاره آفریقا بوده که پس از پایان یافتن دوران استعمار، هنوز وضعیت سیاسی آن نامشخص است.

هم اکنون حدود 20 درصد منطقه صحرا در کنترل جبهه پولیساریو و بقیه در کنترل دولت مراکش است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین