|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۲۱۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
«سعد الدین العثمانی» نخست وزیر مغرب (مراکش) سه شنبه شب در واکنش به برخی گمانه زنی ها مبنی بر این که کشورش تحت تاثیر آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرده است، مدعی شد: تصمیم به قطع روابط با تهران، کاملا مستقل و داخلی بوده است.
 «سعد الدین العثمانی» نخست وزیر مغرب (مراکش) سه شنبه شب در واکنش به برخی گمانه زنی ها مبنی بر این که کشورش تحت تاثیر آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان اقدام به قطع رابطه با ایران کرده است، مدعی شد: تصمیم به قطع روابط با تهران، کاملا مستقل و داخلی بوده است.

به گزارش ایرنا، العثمانی در صفحه خود در «فیسبوک» ادعا کرد: تصمیم به قطع رابطه با ایران، پس از آن گرفته شد که ثابت شد، تهران به صورت مستقیم و غیر مستقیم و به واسطه حزب الله لبنان از جنبش جدایی طلبان (پولیساریو) حمایت نظامی کرده است.

«ناصر بوریطه» وزیر امور خارجه مغرب شامگاه سه شنبه با ادعای این که ایران از طریق حزب الله لبنان از جبهه پولیساریو حمایت می کند، اعلام داشت که رباط روابط خود را با تهران قطع کرد.

برخی رسانه های عربی مدعی شدند وزیر امور خارجه مغرب از کاردار ایران خواسته است، خاک این کشور را ترک کند در حالی که ماموریت «محمد تقی موید» کاردار ایران، هفته پیش در این کشور به پایان رسید و وی به تهران بازگشته بود.

اظهارات مقام های مغربی، درحالی صورت می گیرد که جبهه پولیساریو، تصمیم رباط برای قطع رابطه با تهران با ادعای کمک ایران به نیروهای این جبهه، این اتهام را ساختگی و دروغ خواند و اعلام کرد: ما با ایران همکاری نداریم.
حزب الله لبنان نیز ادعای دولت مغرب مبنی بر حمایت این حزب از جبهه پولیساریو و آموزش نظامی به اعضای آن را به طور کامل رد کرد.

حزب الله سه شنبه شب با صدور بیانیه ای، «اتهام های باطل» دولت مغرب را تحت فشار «آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی» دانست.

ادعای مغرب در حالی مطرح می شود که جمهوری اسلامی ایران پیوسته اعلام داشته از تلاش های سازمان ملل متحد برای حل مساله صحرای غربی حمایت می کند.

جبهه پولیساریو سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است، منطقه ای که در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب واقع شده است، و محل مورد مناقشه جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و دولت رباط به شمار می رود.

اسپانیا در سال 1883 میلادی صحرای غربی را به قلمرو خود ملحق کرد و این روند ادامه داشت تا این که در سال 1973 جبهه پولیساریو تشکیل و این گروه نبرد با دولت مادرید را آغاز کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1975 میلادی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست درباره وضعیت صحرا رای صادر کند. این دادگاه وجود روابط تاریخی بین صحرا با مغرب و موریتانی را تائید، اما وجود رابطه حاکمیت و سیطره قانونی میان آن‌ها را رد کرد. در همین حال، توافق سه گانه مغرب، اسپانیا و موریتانی منجر به خروج اسپانیا شد.

پس از خروج اسپانیا از صحرای غربی در سال 1975 میلادی، صحرای غربی به مغرب الحاق شد. این امر با مخالفت شدید نیروهای ' جبهه پولیساریو' روبه رو شد و درگیری های شدیدی میان طرفین در گرفت که در سال 1991 میلادی با میانجی گری سازمان ملل، این درگیری‌ها متوقف شد.
جبهه پولیسارو در سال 1976 از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت العیون خبر داد که این خود با درگیری هایی در منطقه همراه بود زیرا مغرب و موریتانی مخالف این امر بودند.
مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی با نظارت سازمان ملل برای استقلال جمهوری دموکراتیک عربی صحرا است.
صحرای غربی واقع در ساحل اقیانوس اطلس، تنها منطقه در قاره آفریقا بوده که پس از پایان دوران استعمار، همچنان وضعیت سیاسی آن نامشخص است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین