|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۲۱۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
«سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفت: امروز جنگ نیابتی به پایان رسیده است و جنگ را مستقیم به راه می اندازند؛ آمریکا و عربستان و همپیمانان آنها به دلیل شکست در سوریه ساکت نمی نشینند.
 «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان گفت: امروز جنگ نیابتی به پایان رسیده است و جنگ را مستقیم به راه می اندازند؛ آمریکا و عربستان و همپیمانان آنها به دلیل شکست در سوریه ساکت نمی نشینند.

به گزارش ایرنا، نصرالله این سخنان را عصر سه شنبه به صورت ویدیو کنفرانس برای صدها شرکت کننده در دو تجمع انتخاباتی حزب الله در بعلبک و ریاق واقع در منطقه بقاع در شرق لبنان مطرح کرد.
وی با اشاره به حضور گروه های تروریستی تکفیری در شرق لبنان طی سال های گذشته گفت: جریان المستقبل و نیروهای لبنانی از تروریست هایی که تهدیدی برای بقاع بودند پشتیبانی می کردند و آنها را انقلابی می نامیدند.

رهبری حزب جریان المستقبل برعهده «سعد الحریری» نخست وزیر است و «سمیر جعجع» نیز رهبر حزب مسیحی نیروهای لبنانی است.
نصرالله لیست انتخاباتی این دو حزب در بعلبک و هرمل را مورد حمایت عربستان دانست و گفت: کسی که این لیست را حمایت می کند چه چیزی به این منطقه ارائه کرده است؟
وی افزود: از سال 1992، دولت، وزارت امور دارایی و بیشتر وزارت های خدماتی در سیطره جریان المستقبل بود، اما آنها برای منطقه بعلبک و هرمل چه کردند؟ به زحله چه چیزی دادند؟ به اهل سنت در بعلبک، در عرسال، در زحله، چه خدمتی ارائه کردند؟ آیا چیزی غیر از وعده و تحریک طائفه ای بوده است؟

نصرالله ادامه داد: برخی مسئولیت امنیت اجتماعی در بعلبک و هرمل را به گردن حزب الله و جنبش امل می اندازند، اما این مسئولیت دولت است و درست نیست که این مسئولیت را به هیچ گروه و حزب دیگری تحمیل کرد.
به گفته وی، بیشترین طرفی که تلاش کرد تا ارتش و نیروهای امنیتی به بقاع بروند، حزب الله بوده است.
دبیرکل حزب الله گفت که کسانی که از این حزب و جنبش امل می خواهند امور اجتماعی بقاع را سر و سامان دهند، هدفشان توطئه علیه اهل بقاع و حزب الله است.
کسی که از حزب الله و جنبش امل می خواهد امور اجتماعی را در بقاع ترتیب دهد، هدفش توطئه علیه اهل بقاع و حزب الله است.

*روز انتخابات به چه کسی رای می دهید؟
نصرالله در ادامه سخنانش با بیان اینکه حزب الله در کنار اهالی منطقه بقاع در برابر گروه های تروریستی تکفیری ایستاد، گفت: این سلسله کوه های شرقی لبنان، شهادت می دهد که فرزندان بقاع، جنوب و «ضاحیه» برای دفاع از منطقه بعلبک و هرمل به شهادت رسیدند، اما دولت برای دفاع از این منطقه چه کرد؟

وی خطاب به مردم گفت: روز انتخابات به کسانی رای می دهید که با شما دفاع کردند، خون دادند و فرزند خود را تقدیم کردند و از شرف و ناموس شما محافظت کردند یا به آنهایی رای می دهید که همراه تروریست ها برای سرنگونی دهکده های شما دست به توطئه زدند و مانع ارتش شدند تا از شما دفاع کند؟

*ولیعهد سعودی و محور مقاومت
دبیرکل حزب الله در ادامه گفت: ما به حضور فعال در پارلمان نیاز داریم تا بتوانیم برای ساخت کشور و مبارزه با فساد کار کنیم؛ باید فرهنگ را تغییر دهیم، چرا که هیچ چیز از دولت نداریم و وضعیت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سراسر لبنان بد است.

نصرالله از مردم خواست تا با رای خود از خون فرزندان آنها و پیروزی ها حمایت کنند. وی تصریح کرد: مقاومت نیاز به حمایت سیاسی دارد، چرا که ولیعهد سعودی حاضر است میلیاردها دلار علیه محور مقاومت بپردازد.

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: ما عیوب و نواقصی داریم و به شما قول می دهم که آنها را برطرف کنیم و در خدمت منطقه باشیم و با وحدت ملی خود این کار را به انجام برسانیم و از این منطقه و همه کشور دفاع و حمایت کنیم.

*تفرقه به نفع اسرائیل است
نصرالله در ادامه با انتقاد از برانگیختن حساسیت های طایفه ای در جریان انتخابات گفت: برای نخستین بار، در این انتخابات شنیدیم که برخی با زبان تفرقه طائفه ای و محلی سخن می گویند. این بسیار زشت است که امروز به این روش حرف بزنیم. هر کس این حساسیت ها و احساسات را برانگیزاند، به دشمن اسرائیلی خدمت کرده است.

وی افزود: در انتخابات، جنگ بر سر رسیدن به اراده شماست و ما روی حضور شما حساب کرده ایم. شما در زمانی که باید خون و جان یا پاره های جگرتان را تقدیم کنید، مقاومت را سرافکنده نمی کنید، حال چگونه می شود زمانی که نیاز به رای برای حمایت از آن خون و پاره های جگر است ، از آن دریغ کنید. می خواهند بگویند که مقاومت در خانه خود شکست خورد و شما نباید هیچ فرصتی به اینها بدهید تا به دروغ ها و تهمت هایشان ادامه دهند.

*تغییر بافت جمعیتی دروغ است
نصرالله با بیان اینکه منطقه بعلبک و هرمل در شرق لبنان، همیشه دارای تنوع مذهبی و طائفه ای بوده است، گفت: طی دهه های گذشته، با وجود شرایط سختی که لبنان با آن درگیر بود، از این تنوع محافظت کردیم و این به فضل رهبران بزرگمان از جمله امام موسی صدر بوده است.

وی بر ضرورت حفظ بافت اجتماعی و تنوع موجود در منطقه تاکید و تصریح کرد: هر سخنی درباره تلاش برای تغییر بافت جمعیتی منطقه، دروغ و تهمتی بیش نیست. ناراحتی اهالی منطقه یکی است و آن نبود امکانات و خدمات و تهدیدات اسرائیل است.

دبیرکل حزب الله گفت که منطقه بعلبک و هرمل همچون مناطق جنوب و شمال لبنان محروم بوده است و این امر نشان می دهد که زمینه این محرومیت، طائفه ای نیست.
وی برانگیختن احساسات مذهبی و طائفه ای یا تحریک مردم برای کسب کرسی در پارلمان را امری غیرقابل قبول دانست.

انتخابات پارلمانی لبنان قرار است حدود دو هفته دیگر (شانزدهم اردیبهشت) برگزار شود.
583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 کرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می کنند.
حزب الله 13 کاندیدا را معرفی کرده است که با کاندیداهای جنبش امل و احزاب و شخصیت های نزدیک به این دو حزب در قالب لیست های مشترک در حوزه های مختلف ائتلاف کرده اند.
شعار انتخاباتی حزب الله «دفاع می کنیم و می سازیم» (نحمی و نبنی) است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین