این مستندساز تصریح کرد: این فرش ابریشمی دوره صفویه، با دقت تمام در موزه شهر کیوتو نگهداری شده و در طول سده ها که آئین گیونGion Matsuri توسط معبد یاساکا به اجرا در می آید، بر روی ارابه ای قدیمی نصب و در شهر گردانده می شود تا چشم مشتاقانی را که یکسال منتظر دیدار آن بوده اند، روشن کند.
مستند ˈدر غبار تاریخˈ از جدیدترین تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و
تجربی به کارگردانی معصومه نورمحمدی که به بررسی ردپای دیرینه قالیهای
نفیس ایران در شرق آسیا میپردازد، روی میز تدوین رفت.
معصومه نورمحمدی پیرامون موضوع مستند در غبار تاریخ گفت: این مستند درباره فرشی است که پانصد سال پیش از ایران به ژاپن فراستاده شده و هر سال در مراسم آئینی گیون از این فرش به عنوان نماد قدرت و زیبایی استفاده می شود.
وی افزود: این فیلم مستند به روابط فرهنگی ایران و ژاپن و چگونگی ارسال فرش به این کشور می پردازد و مقایسه ای میان جایگاه فرش ایرانی در دوره صفویه که هنر قالیبافی به اوج خود می رسد و جایگاه کنونی دارد.
نورمحمدی درباره مراحل تصویربرداری مستند در غبار تاریخ خاطرنشان کرد: با همکاری اتحادیه فرش دستباف ایران و آقای شبیری، روز 17 جولای (26 تیرماه) که این مراسم آئینی در کیوتو برگزار شد، همراه گروه تولید در ژاپن حضور داشتیم و علاوه بر ضبط سکانس های مربوط به مراسم گیون، یک جلسه از موزه فرش فیلمبرداری کردیم و با تجار ایرانی نیز به گفت و گو نشستیم.
وی افزود: با پایان آخرین مراحل تصویربرداری در تهران و اصفهان، تدوین این مستند آغاز شد.
این مستندساز تصریح کرد: این فرش ابریشمی دوره صفویه، با دقت تمام در موزه شهر کیوتو نگهداری شده و در طول سده ها که آئین گیونGion Matsuri توسط معبد یاساکا به اجرا در می آید، بر روی ارابه ای قدیمی نصب و در شهر گردانده می شود تا چشم مشتاقانی را که یکسال منتظر دیدار آن بوده اند، روشن کند.
در طی این مراسم ارابه مذکور با تزئینات سنتی و علائم و نمادهای ملی ژاپنی خصوصا نقش سیمرغ آراسته شده و مردان و زنانی با لباسهای ملی و محلی در این جشنواره که یکی از مهمترین جشنواره های سنتی در ژاپن محسوب می شود، به اجرای برنامه و نمایش های آئینی می پردازند.
عوامل تولید مستند در غبار تاریخ عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: معصومه نورمحمدی/ تصویربردار: رضا محمدی/ صدابردار، تدوینگر و صداگذار: آرش اسحاقی
معصومه نورمحمدی پیرامون موضوع مستند در غبار تاریخ گفت: این مستند درباره فرشی است که پانصد سال پیش از ایران به ژاپن فراستاده شده و هر سال در مراسم آئینی گیون از این فرش به عنوان نماد قدرت و زیبایی استفاده می شود.
وی افزود: این فیلم مستند به روابط فرهنگی ایران و ژاپن و چگونگی ارسال فرش به این کشور می پردازد و مقایسه ای میان جایگاه فرش ایرانی در دوره صفویه که هنر قالیبافی به اوج خود می رسد و جایگاه کنونی دارد.
نورمحمدی درباره مراحل تصویربرداری مستند در غبار تاریخ خاطرنشان کرد: با همکاری اتحادیه فرش دستباف ایران و آقای شبیری، روز 17 جولای (26 تیرماه) که این مراسم آئینی در کیوتو برگزار شد، همراه گروه تولید در ژاپن حضور داشتیم و علاوه بر ضبط سکانس های مربوط به مراسم گیون، یک جلسه از موزه فرش فیلمبرداری کردیم و با تجار ایرانی نیز به گفت و گو نشستیم.
وی افزود: با پایان آخرین مراحل تصویربرداری در تهران و اصفهان، تدوین این مستند آغاز شد.
این مستندساز تصریح کرد: این فرش ابریشمی دوره صفویه، با دقت تمام در موزه شهر کیوتو نگهداری شده و در طول سده ها که آئین گیونGion Matsuri توسط معبد یاساکا به اجرا در می آید، بر روی ارابه ای قدیمی نصب و در شهر گردانده می شود تا چشم مشتاقانی را که یکسال منتظر دیدار آن بوده اند، روشن کند.
در طی این مراسم ارابه مذکور با تزئینات سنتی و علائم و نمادهای ملی ژاپنی خصوصا نقش سیمرغ آراسته شده و مردان و زنانی با لباسهای ملی و محلی در این جشنواره که یکی از مهمترین جشنواره های سنتی در ژاپن محسوب می شود، به اجرای برنامه و نمایش های آئینی می پردازند.
عوامل تولید مستند در غبار تاریخ عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: معصومه نورمحمدی/ تصویربردار: رضا محمدی/ صدابردار، تدوینگر و صداگذار: آرش اسحاقی
منبع: ایرنا
ارسال نظر