|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۲۱۱۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
این اوج وقاحت و تکبر است که اسرائیل تهدید کند این موشک ها را هدف قرار می دهد و سوریه را از حق دفاع از خود در برابر نقض حریم هوایی و حاکمیت محروم کند.
 این اوج وقاحت و تکبر است که اسرائیل تهدید کند این موشک ها را هدف قرار می دهد و سوریه را از حق دفاع از خود در برابر نقض حریم هوایی و حاکمیت محروم کند.

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت:دو مساله این روزها رژیم اشغالگر اسرائیل را به لحاظ نظامی نگران می کند اولی دستیابی ارتش عربی سوریه به سامانه موشکی دفاعی از نوع«اس 300» ضد هوایی و ضد موشکی و دومی انتقام خون هفت کارشناس نظامی توسط ایران است که در جریان حمله هوایی اخیر رژیم اسرائیل به فرودگاه نظامی «تی فور» در نزدیکی شهر «حمص» به شهادت رسیدند.

میزان و سطح این نگرانی دو روز پیش به اوج خود رسید به ویژه پس از آن که یک مسئول روسی به روزنامه «کومرسانت» روسیه گفت که کشورش موشک اندازهای موشک های اس300 را به شکل سریعی و در نزدیک ترین زمان ممکن و به شکل مجانی به سوریه تحویل می دهد و هشدار داد که اگر «اسرائیل به آنها حمله کند نتایج فاجعه باری برایش رخ می دهد».

مسئولان روسی برای درز دادن اطلاعات به بیرون زمان مناسب را با دقت انتخاب می کنند. مسئولان روسی این بار درز دادن اطلاعات به بیرون را برای رساندن پیام های مشخص به طرف های مربوطه انجام دادند؛ منظور ما در اینجا دولت اشغالگر اسرائیل است و اطلاعات درز کرده به بیرون توسط مسئولان روس واکنشی به تهدیدهای«آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل است.لیبرمن در تهدیداتی وقیحانه گفت که دولتش «این سامانه های دفاعی را در سوریه اگر هواپیماهای اسرائیل را هدف قرار دهد، بمباران می کند، مهم این است که این موشک ها علیه ما به کار گرفته نشود».

تجاوز سه جانبه به سوریه و تهدیدهای تحریک آمیز اسرائیل علیه روسیه به درجه«تعدی» رسید و همین ها باعث شد که روسیه در تجهیز سوریه به این سامانه دفاعی موشکی بسیار دقیق تعجیل کند امری که معنایش این است که رهبران روسیه وقعی به این تهدیدها نمی نهند.

بر اساس هشدار این مسئول روسی نتایج فاجعه باری که در پی هر گونه حمله اسرائیل به این سامانه موشکی پیشرفته به بار خواهد آمد چه بسا شامل واکنش روسیه و سرنگونی هواپیماها یا موشک های مهاجم اسرائیلی شود.

این اوج وقاحت و تکبر است که اسرائیل تهدید کند این موشک ها را هدف قرار می دهد و سوریه را از حق دفاع از خود در برابر نقض حریم هوایی و حاکمیت محروم کند.برای چه رهبران اسرائیلی گمان می کنند که این حق آنهاست که تجاوزهای خود به اهدافی در سوریه و لبنان را ادامه دهند بدون آن که کسی جلوی شان را بگیرد و اگر گرفت جرمی است که مستحق واکنش است؟

چیزی که رهبران سیاسی و نظامی اسرائیلی آن را درک نمی کنند و نمی فهمند این است که زمان حمله هواپیماهای اسرائیلی به سوریه و بمباران هر هدفی که بخواهند بدون آن که کسی با آنها مقابله کند به شکل بی بازگشتی سپری شد و شمارش معکوس برای پایان این وضع توهین آمیز آغاز شده است آن هم پس از آن که سامانه دفاع هوایی سوریه جنگنده«اف 16» اسرائیل را بر فراز حریم هوایی «الجلیل» اشغالی در ماه فوریه گذشته سرنگون کرد و پنج موشک از مجموع هشت موشکی که اسرائیل به سمت پایگاه تی فور سوریه در ماه گذشته شلیک کرد را منهدم کرد.

نتایج فاجعه باری که این مسئول روسی نسبت به آن هشدار داد که در صورت بمباران سامانه موشکی اس 300 در اراضی سوریه رخ می دهد به رژیم اسرائیل و هواپیماها و موشک هایش ضربه می زند و چه بسا شامل عمق فلسطین اشغالی شود. روسیه کشور بزرگی است و سوریه یکی از بارزترین همپیمانان استراتژیک اش به شمار می رود و نمی تواند در برابر نقض های توهین آمیز اسرائیل سکوت کند به ویژه پس از آن که ارتش عربی سوریه توانست بیش از 80 درصد از اراضی سوریه را بازپس گیرد و کشور به شکل تدریجی بهبودی از پیامدهای جنگ هفت سال گذشته را آغاز کرده است.

لیبرمن به سرعت برای کمک گرفتن از «جیمز ماتیس» وزیر دفاع ،«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و «جارد کوشنر» سفیر غیر رسمی اسرائیل در کاخ سفید به واشنگتن می رود تا شاید نجاتش دهند.این یعنی لیبرمن بدتر را پیش بینی کرده است ولی واشنگتن چه بسا نتواند در اردوگاه تجاوزگر اسرائیل در آینده به سوریه بایستد زیرا ایستادن آمریکا در اردوگاه تجاوزگری اسرائیل به معنای رویارویی احتمالی با روسیه است.

سامانه موشکی اس 300 به سوریه می رسد اگر چه ممکن است در عمل رسیده باشد زیرا حق دفاع از خود را همه قوانین علمی و آسمانی تضمین کرده اند و این غرور وقیحانه اسرائیل باید به پایان برسد آن هم در سریع ترین زمان ممکن.چرا کشورهایی مانند ترکیه،یونان و قبرس این نوع موشک ها را به دست بیاورند در حالی که با هیچ گونه تجاوزی مواجه نیستند اما سوریه که اسرائیل 100 حمله هوایی در پنج سال گذشته به آن انجام داد آن هم بر اساس اذعان فرمانده نیروی هوایی سابق اش، از این نوع موشک ها و سامانه موشکی محروم شود؟

اما پاسخ ایران در انتقام شهادت هفت مستشار نظامی اش در بمباران فرودگاه نظامی «تی فور» در ماه گذشته به گفته سخنان فرمانده ارتش ایران، در راه است و چه بسا بسیار سریع تر از انتظارات بسیاری داخل فلسطین اشغالی یا خارج از آن رخ دهد و حال و روز رهبران اسرائیلی مانند کسی است که منتظر اجرای حکم اعدامی است که علیه اش صادر شده و این انتظار از خود اعدام بدتر است.

این نگرانی اسرائیل فقط محدود به اسرائیلی ها نمانده است و چه بسا به برخی از حاکمان کشورهای عربی که به اسرائیل به عنوان همپیمان دل خوش کرده اند سرایت کرده است و این چه بسا تحولی است که بسیاری از کسانی که از جنایت ها،محاصره کردن ها و اهانت ها به آنها داخل زندان ها رنج می برند را خوشحال کند.

چه بسا به زودی جشن مقابله موشک های اس300 سوریه با هواپیماهای اسرائیل متجاوز آغاز شود، به همان شیوه و چه بسا بسیار بزرگتر از جشنی که سراسر جهان عرب و اسلامی را در زمان سرنگونی هواپیمای اف16 فرا گرفت.

منبع : جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین