|
|
امروز: شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۱۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
در رابطه با تعیین استانداردها و طراحی آن ها به نحوی که تولید آن در داخل به صرفه نباشد نیز خاطر نشان می‌سازد حوزه فعالیت این سازمان در صنعت موتورسیکلت، اجرای استانداردهای ایمنی عملکردی با 25 عنوان استاندارد اجباری که مرجع بین المللی داشته و در سایر نقاط دنیا نیز جاری می‌باشد.
سازمان ملی استاندارد ایران در پی انتشار خبری با عنوان« جا ماندن تولیدکنندگان موتور سیکلت از استانداردهای اجباری» در رسانه ها، توضیح زیر را منتشر کرده است.

به گزارش اداره کل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد؛ موضوع شماره گذاری موتورسیکلت های انژکتوری با استاندارد سطح Euro4 برای  اجرای استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه در هیأت محترم دولت تصویب شده و توسط سازمان حفاظت از محیط زیست اجرایی می شود. لذا موضوع الزام موتورسیکلت سازان به رعایت استاندارد آلایندگی Euro 4 مصوبه هیأت محترم وزیران در سال 93 بوده و این موضوع به سازمان  حفاظت از محیط زیست مرتبط می‌باشد.

در رابطه با تعیین استانداردها و طراحی آن ها به نحوی که تولید آن در داخل به صرفه نباشد نیز خاطر نشان می‌سازد حوزه فعالیت این سازمان در صنعت موتورسیکلت، اجرای استانداردهای ایمنی عملکردی با  25 عنوان استاندارد اجباری که مرجع بین المللی داشته و در سایر نقاط دنیا نیز جاری می‌باشد. همچنین در خصوص اجرای استانداردهای مذکور نیز هماهنگی‌های لازم با همه فعالان صنعت موتورسیکلت ایران به عمل آمده و اکثر تولیدکنندگان عمده نیز الزامات استانداردهای مذکور را برآورده و تاییدیه ‌های خود را دریافت نموده‌اند. لذا چنانچه تولید کننده ای بعد از 50 سال امکان به روز رسانی خود را با الزامات ایمنی و عملکردی نداشته باشد نشان از عدم توانایی فنی و تحقیقاتی آن دارد که باید سطح فنی مجموعه خود را به سطح سایر واحدهای تولیدی برساند.

 لازم به ذکر است تدوین استانداردهای ملی در کمیته‌های ملی و با حضور  فعالان بخش صنعت موتورسیکلت از قبیل واحدهای تولیدی، انجمن صنفی، شرکت های بازرسی، آزمایشگاه‌های همکار و اساتید دانشگاهی انجام می شود و پس از ایجاد هماهنگی‌های مربوطه تدوین و منتشر می‌نماید. در خصوص اجرای استانداردهای اجباری نیز پس از ایجاد زیرساخت های لازم و امکانات آزمون، اطلاع رسانی‌ها و اعطاء مهلت لازم اقدام به اجرای اجباری استاندارد می شود. به عنوان مثال برای اضافه شدن 8 عنوان استاندارد اجباری، اطلاع رسانی و هماهنگی های لازم با واحدهای تولیدی از سال 94 انجام شده و از ابتدای امسال اجباری شده است. در مورد مشکلات موجود در ترخیص قطعات واحدهای تولیدی از گمرکات کشور متذکر می شود از سال 92 واحدهای تولیدی با استفاده از بسته حمایتی این سازمان می توانند مواد اولیه کالاهای حد واسط مورد نیاز خود را بدون انجام تشریفات معمول و با هماهنگی به عمل آمده با گمرکات کشور در اسرع وقت ترخیص نمایند.

در پایان ضمن اعلام برائت اعضاء انجمن موتورسیکلت از اظهارات غیر فنی و نظرات شخصی یکی از اعضاء انجمن، خاطر نشان می‌سازد خلط مباحث آلایندگی Euro4 با استانداردهای ایمنی و عملکردی، بیانگر عدم آگاهی و اشراف نامبرده به وظایف و مسؤلیت‌های سازمان استاندارد است زیرا سازمان استاندارد همچون گذشته اجرای استانداردهای اجباری را در دستور کار دارد و هماهنگی های لازم را واحدهای تولیدی داخلی انجام می دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین