|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۲۱۱۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹
این درخواست در حالی مطرح می‌شود که رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است اگر توافق هسته‌ای تا روز 12 ماه مه اصلاح نشود، واشنگتن دیگر به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه نخواهد داد که به منزله خروج این کشور از توافق خواهد بود.
 دو سناتور آمریکایی از دولت ترامپ خواستند تا جزئیات درباره همکاری هسته‌ای با ایران تحت برنامه جامع اقدام مشترک را منتشر کند.

 به نقل از نشریه ویکلی استاندارد، سناتور پت کروز از ایالت تگزاس و مارکو روبیو از فلوریدا در نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه و انرژی آمریکا خواستار اطلاعات درباره بخشی از توافق هسته‌ای با ایران شدند که امکان پروژه‌هایی در زمینه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز میان ایران، اروپایی‌ها و دیگر کشورها را فراهم می‌کند.

یک بیانیه اروپایی که ماه گذشته منتشر شد، نشان می‌داد که تلاش‌هایی تاکنون تحت این توافق صورت گرفته است که سناتورها کروز و روبیو خواهان انتشار جزئیات آن هستند.

در نامه این دو سناتور آمده است: الزام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای انجام همکاری‌های هسته‌ای صلح‌آمیز مبهم و بحث‌برانگیز بوده است به ویژه بخشی که در آن گفته شده اروپایی‌ها و احتمالا دیگر کشورها آماده‌اند تا به ایران برای انجام امنیت هسته‌ای همکاری کنند.

به نوشته ویکلی استاندارد، این بخش شامل آموزش و برگزاری کارگاه‌هایی می‌شود که توانایی ایران برای محافظت و مقابله با تهدیدات امنیت هسته‌ای را از جمله خرابکاری‌ها افزایش می‌دهد. این سناتورها مدعی‌اند که این بخش به این معنی است که آمریکا باید از ایران در برابر متحدانی که در برابر تلاش‌های ایران برای تسلیحاتی اقدامی انجام می‌دهند، محافظت کنند.

سناتورها کروز و روبیو در ادامه آورده‌اند که مقامات دولت پیشین به طور مکرر از ارائه اطلاعات به کنگره و شفاف‌سازی درباره الزامات و محدودیت‌هایی که برای آمریکا و دیگر طرف‌های گروه موسوم به 1+5 سر باز زده است.

بنابراین گزارش، روبیو از جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا سوال کرده بود که آیا این بخش آمریکا را ملزم به دفاع از ایران در برابر خرابکاری سایبری اسرائیل می‌کند یا نه؟

مقامات وزارت امور خارجه دوران ریاست‌جمهوری اوباما تاکنون گفته‌اند که این شروط برای محافظت در برابر دزدی و حملات تروریستی تعیین شده و هیچ کشوری را ملزم به مشارکت در این مدل همکاری امنیت هسته‌ای معمول نمی‌کند.

این سناتورها خواهان اطلاعات درباره هرگونه همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز هستند که تاکنون انجام شده است. آنها از دولت ترامپ می‌خواهند تا درباره الزاماتی که هر یک از طرف‌های هسته‌ای باید در همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز با ایران با آن مواجهند و فعالیت‌هایی که هر یک از طرف‌ها ذیل این الزامات تاکنون انجام‌داده‌اند و به علاوه درباره اینکه چه داد و ستدهایی در ارتباط با چنین همکاری‌هایی انجام شده است، اطلاعات ارائه دهد.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است اگر توافق هسته‌ای تا روز 12 ماه مه اصلاح نشود، واشنگتن دیگر به تعلیق تحریم‌های ایران ادامه نخواهد داد که به منزله خروج این کشور از توافق خواهد بود.

سناتورها کروز و روبیو گفته‌اند که از نظر آنها آمریکا باید از این توافق هسته‌ای خارج شوند چرا که این توافق نواقص قابل توجهی دارد که به راحتی و به سرعت قابل رسیدگی نیست.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین