|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
»
کد خبر: ۲۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۸

 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با هشدار دوباره نسبت به تبعات هرگونه اقدام نظامی در سوریه، گفت: در شرایطی که بحران سوریه در اثر استفاده گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی در یکی از حساس‌ترین شرایط خود به سر می‌برد و منطقه نیازمند صبر و آرامش است سخن گفتن از آمادگی برای حمله نظامی به سوریه آن هم بدون موافقت شورای امنیت اقدامی خطرناک و تنش‌آفرین است.

سیدعباس عراقچی خاطرنشان کرد: هرگونه ارزیابی غلط از شرایط سوریه کل منطقه را وارد مرحله پیچیده و خطرناک می‌کند که تبعات آن دامن‌گیر همه کشورهای منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: حل مشکل سوریه از طریق اقدامات نظامی نه عملی و نه مفید است و تنها از طریق گفت‌وگو و مفاهمه سیاسی می‌توان به یک راه حل مسالمت‌آمیز و پایدار در سوریه دست یافت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرد: افکار عمومی جهان فضاسازی دروغین علیه عراق درباره سلاح‌های کشتار جمعی و سپس حمله نظامی به آن کشور را فراموش نکرده است و اجازه نخواهد داد که اتهاماتی از این دست فاجعه انسانی دیگری را رقم بزند.

 روز یک‌شنبه وزیر دفاع آمریکا به خبرنگارانی که با وی به مالزی سفر می‌کردند در پاسخ به این سوال که گزینه‌های نظامی آمریکا در رابطه با سوریه چیست؟ گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی تمام گزینه‌های احتمالی است. خطرات و پیامدهای بسیاری برای اجرایی شدن یا نشدن هر گزینه‌ از سوی آمریکا وجود دارد. باید تمامی جوانب و پیامدهای انجام یا عدم انجام یک واکنش را بررسی کنیم. بنابراین تمامی ارزیابی‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: اوباما در حال بررسی عوامل مختلفی است. این عوامل شامل ارزیابی اطلاعاتی مربوط به حمله شیمیایی به غیرنظامیان در سوریه و همچنین مسائل قانونی وموضوع حمایت بین‌المللی از هرگونه واکنش نظامی است.

هاگل در عین حال تاکید کرد که ارتش آمریکا کاملا آماده انجام عملیات نظامی علیه سوریه است و در این زمینه همه چیز به دستور اوباما بستگی دارد.

در واکنش به اظهارنظر وزیر دفاع آمریکا، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود ضمن ابراز نگرانی نسبت به احتمال حمله آمریکا علیه سوریه اعلام کرد: هرگونه دخالت نظامی در سوریه پیامدهای خطرناکی برای خاورمیانه وشمال آفریقا به دنبال دارد.

لاوروف در این تماس اعلام کرد: ما با نگرانی شدید اظهارات مسئولان آمریکایی درباره دخالت نظامی در سوریه را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: گروه‌هایی که خواهان دخالت نظامی در سوریه هستند هدفشان ناکام گذاشتن تلاش‌های روسیه وآمریکا برای برگزاری کنفرانس ژنو2 است.

لاوروف همچنین تاکید کرد: هرگونه حمله نظامی به سوریه پیامدهای بسیار خطرناکی را برای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به دنبال خواهد داشت.

در همین رابطه، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده است که آنکارا آماده است به هر ائتلافی علیه سوریه حتی بدون موافقت شورای امنیت بپیوندد.

در عین حال وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هنوز هیچ تصمیمی تا این لحظه برای دخالت نظامی در سوریه اتخاذ نشده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین