|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۴
کد خبر: ۲۱۱۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می دهد، پیوند مدفوع می تواند به عنوان یک روش درمانی برای مبتلایان به سندرم عصبی - روانی آنسفالوپاتی کبدی مورد استفاده قرار بگیرد.
 پژوهش صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می دهد، پیوند مدفوع می تواند به عنوان یک روش درمانی برای مبتلایان به سندرم عصبی - روانی آنسفالوپاتی کبدی مورد استفاده قرار بگیرد.

تحقیقات مختلف نشان می دهند، باکتری روده بر سلامت انسان تأثیر گذاشته و استفاده از آن، یک پتانسیل درمانی بالقوه محسوب می شود. پیوند باکتری مدفوع (FMT) شامل گرفتن نمونه مدفوع از اهداکننده سالم، اصلاح و پردازش، و استفاده از این باکتری ها برای مبتلایان به عفونت روده ناشی از عفونت‌های ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل و کولیت اولسراتیو (بیماری التهابی روده) است.

محققان دانشگاه ویرجینیا کامن ولث (آمریکا) در پژوهش اخیر خود، تأثیر پیوند مدفوع را بر روی 20 بیمار مبتلا به سیروز کبدی (liver cirrhosis) و آنسفالوپاتی کبدی (hepatic encephalopathy) مورد بررسی قرار دادند.

حدود 40 درصد از بیماران سیروز کبدی به آنسفالوپاتی کبدی (HE) مبتلا شده و با اختلالاتی در قدرت تفکر، تغییر شخصیت، سردرگمی و فراموشی مواجه می شوند؛ البته شدت علائم در بیماران متفاوت است.

آنسفالوپاتی کبدی طیف وسیعی از اختلالات سیستم عصبی مرکزی را شامل می‌ شود. اختلال HE‌ به دنبال آسیب‌های شدید کبدی، نارسایی‌های کبدی و یا سایر علل رخ می‌دهد و در این شرایط، کبد نمی تواند به اندازه کافی سموم را از خون حذف کند؛ این عامل سبب ایجاد و تجمع سموم در جریان خون شده و می تواند منجر به آسیب مغزی شود. آسیب مغزی ناشی از این وضعیت برخی اوقات غیرقابل برگشت بوده و در موارد حاد، باعث به کما رفتن و حتی مرگ بیمار می شود.

در این پژوهش و طی یک دوره 5 ماهه، 10 نفر از مبتلایان به آنسفالوپاتی کبدی تحت پیوند باکتری مدفوع (faecal microbiota transplantation) قرار گرفتند؛ در این گروه، میزان بستری شدن در بیمارستان نسبت به 10 بیمار دیگری که درمان استاندارد دریافت کرده بودند، کاهش یافته و بهبود مستمر در سلامت شناختی بیماران گزارش شد.

دکتر جاسموان باجاج (Jasmohan Bajaj) از دانشگاه ویرجینیا کامن ولث تأکید کرد: پیوند باکتری مدفوع (FMT) با نتایج بالینی مثبت، به ویژه بهبود سلامت شناختی در بیماران مبتلا به سیروز کبدی و HE همراه بود.

این مطالعه باوجود کسب نتایج امیدوارکننده، برای تأیید نهایی به انجام مطالعات بیشتر بر روی جمعیت بیشتر بیماران نیاز دارد.

نتایج این پژوهش در کنگره بین المللی کبد 2018 پاریس ارائه شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین