|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۲۱۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
بد خوابی و بی خوابی همان طور که بر روی افراد مختلف تاثیر می گذارد می تواند سبک و روش زندگی را نیز به کلی تغییر دهد. افراد شب بیدار افرادی هستند که در طی روز استراحت می کنند و شب ها به صورت تمام وقت بیدار و با انرژی هستند.
بد خوابی و بی خوابی همان طور که بر روی افراد مختلف تاثیر می گذارد می تواند سبک و روش زندگی را نیز به کلی تغییر دهد. افراد شب بیدار افرادی هستند که در طی روز استراحت می کنند و شب ها به صورت تمام وقت بیدار و با انرژی هستند.

اثرات منفی دیر خوابی
افرادی که دیر می خوابند و افراد شب بیدار و به طور کلی میزان کافی در طول شبانه روز ندارند، صبح روز بعد به راحتی بیدار نمی شوند و خطر مرگ در این گونه افراد تا میزان ۱۰ % افزایش پیدا می کند. این افراد معمولا روز خواب بوده و روش زندگی شان با سایرین متفاوت است. هر چند که ممکن است افراد بسیاری که از این وضعیت رنج می برند برای ترک و یا درمان آن تلاش های بسیاری انجام داده باشند اما آن ها کمتر موفق خواهند شد.

الگوهای متفاوت خواب
بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بیش از ۴۳۳۰۰۰ فرد، انسان ها در الگوی خواب و بیداری به چهار دسته تقسیم می شوند.

افراد سحر بیدار

افراد صبح بیدار

افراد میان رو

افراد شب بیدار

بدن برخی از افراد به نحوی تنظیم است که صبح بسیار زود یا بهتر است بگوییم سحر بیدار می شوند. همه اتفاقات مهم زندگی این افراد در صبح رخ می دهد و شب به راحتی می خوابند. این حالت دقیقا برعکس افراد شب بیدار است. افراد شب بیدار درست مانند جغدها زندگی شبانه دارند و روزها کمتر بیدار می مانند. یک چهارم افراد صبح بیدار هستند و در حدود ۹% از انسان ها شب بیدار هستند. این الگوی خواب و زندگی تاثیرات بسیاری بر روی خطر مرگ این افراد دارد.

اختلاف ساعت بدن و ساعت جهانی
افراد شب بیدار مشکلات بیشتری نسبت به دیگران دارند. بیشتر این مشکلات مربوط به بهداشت و سلامت است. این افراد دو برابر دیگران در معرض خطر اختلالات روانی قرار می گیرند. و ۳۰% بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت ،۲۵ % بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری های عصبی و ۲۳ % بیشتر از همه در معرض اختلالات گوارشی و ۲۲ % بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری های تنفسی قرار می گیرند. در افراد شب بیدار رفتارهایی مانند نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر و همچنین استفاده از سیگار بیشتر از سایر افراد مشاهده می شود. به صورت کلی افراد شب بیدار اختلاف بزرگی در ساعات داخلی بدنشان با ساعت جهانی وجود دارد. افراد شب بیدار در زمان شب دنیای شاد و سرحال داشته و روزها که بیشتر انسان ها در حال تلاش و زندگی هستند تمایل به استراحت دارند و این که معمولا این افراد در طی روز توانایی انجام بیشتر کارها را نداشته و انرژی بسیار کمی دارند این است که بیشتر این افراد در ارتباط برقرار کردن دچار مشکل می شوند.

بیماری های افراد شب بیدار
بسیاری از افراد به دلیل شغلشان الگوی خواب خود را برای مدتی تغییر می دهند مانند کارگردان ها یا شب کارها. این افراد به صورت نا خواسته به سمت الگوی خواب افراد شب بیدار می روند و بیماری هایی را که ممکن است بدنشان را تهدید کند به سمت خود جذب می کنند. عمدتا افراد شب بیدار در طول تاریکی بیدار و در طی روز که نور خورشید وجود دارد در استراحت هستند. این یک پارامتر بسیار بد برای این افراد می باشد که می تواند ابتلا به مرگ را افزایش دهد همچنین این افراد همواره درمعرض خطر بیماری های قلبی عروقی می باشند. با به هم خوردن ریتم بدن تاثیراتی مخرب نیز مشاهده خواهد شد. زمانی که ساعات خوردن و خوابیدن بدن تغییر اساسی پیدا کند میزان انسولینی که در غذا وجود دارد به صورت بالقوه بر روی بدن تخریب را شروع می کند و احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می دهد. علاوه بر این افراد شب بیدار ریتم بیداری صبح و صرف صبحانه را از دست می دهند. همان طور که می دانید صبحانه مهم ترین و مغذی ترین وعده غذایی به شمار می رود که می تواند تاثیرات مهمی بر روی سلامتی داشته باشد.

بهترین راه کار این است که افراد شب بیدار به صورت تدریجی و نه یک باره ساعت خواب خود را کمی تغییر دهند. با این کار شما می توانید زمان خواب خود را به صورت عادی در آورده و از مزایای زندگی در طی روز و استراحت در طی شب بهره مند شوید. شب بیداری تنها یک عادت اشتباه است که می تواند ساعت بدن را تغییر داده و بیماری های مختلفی را ایجاد کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین