|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۲۱۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
یکی آنکه در کوتاه مدت دستگاه‌های نظارتی به این بازار ورود پیدا کنند، چراکه دقیقا مشخص است چه کسانی به چه میزان و با چه قیمتی نهاده‌های تولید را وارد کرده‌اند و الان این محصولات کجاست و با چه قیمتی فروش می‌رود. اما وزارت جهاد کشاورزی ضابط قضایی نیست و چنین شأنی برایش تعریف نشده که بخواهد با متخلفان و گرانفروشان برخورد کند.
 معاون وزیر کشاورزی از نوسانات اخیر بازار علوفه و انحصار نسبی در این بخش انتقاد کرد و گفت: اگر نهاده‌های تولید سه - چهار ماه گذشته با ارز مبادله‌ای وارد شده، نباید به قیمت واردات با دلار آزاد فروخته شود و دستگاه‌های نظارتی باید حساس‌تر شوند.

رضایی - معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وقتی که تغییری در سیاست‌گذاری‌ها مانند تغییر قیمت پایه ارز اتفاق می‌افتد، دوره‌گذار و انتقالی به وجود می‌آید که بدیهی است تنش‌هایی در بازار نهاده‌ها به وجود آید. مسلما دولت هم سیستم‌های جدیدی تعبیه می‌کند و مردم و کسانی که مصرف کننده عرضه هستند باید آماده پذیرش تغییرات باشند.

واردات ۲ میلیون تنی نهاده‌های تولید با ارز مبادله‌ای

وی افزود: صنعت دامپروری به ویژه صنعت طیور جزوه صنایع بزرگ محسوب می‌شود که بازار بزرگی دارد و طبیعی است تنش‌هایی در آن به صورت طبیعی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال پیش از ایجاد نوسانات اخیر در بازار ارز صاحبان این صنایع و واردکنندگان با استفاده از ارز مبادله‌ای حدود ۳۷۰۰ تومانی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذرت وارد کردند که هم‌اکنون در بازار وجود دارد که این عدد بسیار قابل توجه است. از سوی دیگر بیش از ۲۵۰ هزار تن کنجاله سویا وارداتی در بازار وجود دارد که این به غیر از لوبیای سویا است که صنایع در حال روغن‌کشی از آن در حال تولید کنجاله سویا هستند.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از آنجاکه بازار این صنعت بزرگ است، کسانی که در آن هستند مقادیر قابل توجهی از این نهاده‌ها را دارند در نتیجه این فضای گذار و تنش‌های مقطعی نمی‌تواند چندان تاثیری روی قیمت نهاده‌ها گذاشته باشد. اما این نوسانات همیشه وجود دارد که البته خوب نیست، چراکه صنعتی پویا می‌شود که نوسانات کم و دامنه‌ قابل اغماضی داشته باشد؛ بنابراین قیمت نهاده‌های تولید و کالاهای مختلف اگر در بازه‌های زمانی گوناگون دچار نوسان بشود تا حدی طبیعی است.

رضایی اظهار کرد: یکی از پارامترهایی که در تغییر قیمت نهاده‌ها موثر است، افزایش تقاضاست، چراکه در برخی مقاطع هنگامی که قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند و بیش از ۸۰ دلار می‌رسد، استفاده از کالاهای اساسی مانند ذرت و دیگر دانه‌های روغنی برای تولید سوخت‌های زیستی بیشتر می‌شود، اما از آنجاکه تولید آنها از قبل پیش بینی شده و مشخص است و تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد، محصولاتی مانند ذرت گران می‌شود که چنین تنش‌هایی در بازار داخلی نیز ممکن است به وجود آید.

تا جایی در بازار دخالت نمی‌کنیم که مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ضرر نکنند

وی با بیان این‌که گرچه اقتصاد و بازار صنایع پویایی مانند دامپروری و طیور براساس سیاست‌های آزاد و اقتصاد آزاد است، اما این به معنی رها بودن نیست، گفت: به عنوان مثال ممکن است تعداد بسیاری از مرغداران در بازه زمانی مشخصی براساس تجربیات شخصی یا تصورات از آینده، میزان جوجه‌ریزی خود را افزایش دهند که سود بیشتری ببرند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان جوجه یکروزه که به گونه‌ای تامین کننده ملزومات تولید مرغ هستند با بازار پرتقاضایی مواجه می‌شوند و در چنین شرایطی اقتصاد و بازار آزاد ایجاب می‌کند که در حالت پیشی گرفتن تقاضا از عرضه قیمت افزایش پیدا می‌کند که البته حاکمیت و دستگاه‌های نظارتی و اجرایی تا زمانی اجازه این نوسان را می‌دهند که به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیبی وارد نشود.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: باید نوسانات طبیعی بازار را پذیرفت و مردم را نباید درگیر این مساله کرد که احساس کنند زیان دیده‌اند و اگر در چنین شرایطی دولت مدام دخالت کند وضعیت بدتر خواهد شد. البته دولت اجازه نمی‌دهد بازار بهم بریزد و آن را رها نمی‌کند و در مقاطع حساس ورود کرده و به برقراری تعادل در بازار کمک می‌کند.

نوسانات اخیر قیمت نهاده‌های تولید غیرمنطقی است

رضایی با اشاره به این‌که حساسیت مردم و تولیدکنندگان را در راستای نوسانات بی‌رویه بالا برده‌ایم، اظهار کرد: نوسانات اخیر برخی از کالاهای اساسی مانند نهاده‌های تولید غیرطبیعی است، چرا که این محصولات از جمله ذرت، کنجاله سویا و غیره همچنان واردات چند ماه گذشته را که با ارز مبادله‌ای انجام شده بود، مصرف می‌کنیم و در بازار موجود است. برای محدودیت در عرضه که  واردکنندگان می‌خواهند ببینند که مابه‌التفاوت نرخ ارز را به آنها می‌دهند یا خیر، باید گفت که طبق اعلام قطعی دولتمردان، دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود دارد.

نظارت ناظران و مشارکت تولیدکنندگان راهی برای شکستن انحصار

وی با انتقاد از انحصار نسبی در بازار نهاده‌های تولید، تصریح کرد: راه‌حل این مشکل شکستن انحصار موجود است. دو سناریو در این زمینه وجود دارد که باید آن را مدنظر قرار دهیم. یکی آنکه در کوتاه مدت دستگاه‌های نظارتی به این بازار ورود پیدا کنند، چراکه دقیقا مشخص است چه کسانی به چه میزان و با چه قیمتی نهاده‌های تولید را وارد کرده‌اند و الان این محصولات کجاست و با چه قیمتی فروش می‌رود. اما وزارت جهاد کشاورزی ضابط قضایی نیست و چنین شأنی برایش تعریف نشده که بخواهد با متخلفان و گرانفروشان برخورد کند.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: البته منظور، بگیر و ببند و برخورد قهری با واردکنندگان و سودجویان نیست، چرا که اینگونه نمی‌توان بازار را کنترل کرد بلکه باید آنها را قانع کنیم که به سود منطقی خود قانع باشند و از سوی دیگر نیز هر کسی که می‌خواهد وارد کند وزارت جهاد کشاورزی محدودیتی ندارد و نظارت کننده باید وظیفه خود را در این راستا انجام دهد و با تعداد محدودی که می‌خواهند سود غیرمنطقی و بیش از حدی ببرند که در اصطلاح به آنها سودجو گفته می‌شود برخورد کنند.

رضایی گفت: گرچه اقتصاد آزاد و باز قوانینش متفاوت است و نمی‌توان بر آن نظارت و دخالت دولتی انجام داد، اما همین اصول می‌گوید وقتی کالایی را با یک قیمت پایین وارد می‌کنید باید با سود منطقی فروخته شود نه آنکه در نوسانات قیمت کالایی که از قبل وارد شده است و با قیمت جدید و احتساب نوسانات به بازار عرضه کنیم.

وی اعلام کرد: یکی از راهکارهایی که در حال حاضر در دستور کار قرار گرفته و درصددیم آن را در سال‌های پیش‌رو عملیاتی کنیم، توانمندسازی تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی است تا بتوانند روی پای خود بایستند و در فرآیند تامین نهاده تولید و بازاررسانی تقویت شوند.

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای این سیاست‌گذاری اتحادیه‌های بخش خصوصی مانند اتحادیه سراسری دامداران می‌توانند از اعضای خود سرمایه‌ای جمع و برای خود نهاده وارد کنند که اگر این اتفاق در قالب شرکت و کنسرسیومی مشترک بیفتد آن وقت همه دامداران موظف می‌شوند خود را در سود و زیان آن شرکت دخیل بدانند که در این زمینه وزارت جهاد کشاورزی نیز از آنها حمایت خواهد کرد.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا شرکت پشتیبانی امور دام به بازار ورود نمی‌کند تا تعادل ایجاد کند؟ گفت: براساس قانون شرکت‌های دولتی نباید وارد بازار شوند و باید در حاشیه بازار به ایجاد تعادل کمک کنند که در این راستا باید ذخائر استراتژیک داشته باشند تا بتوانند به موقع ورود پیدا کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین