|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۱۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۰
وینسنت ون‌گوگ، یکی از هنرمندان افسانه‌ای است که تعدادی از بهترین آثار نقاشی جهان، مانند «شب پُرستاره» به او تعلق دارند. با این‌حال، این نقاش راز‌آلود را با شخصیت غریب،‌ دیریاب و آکنده از نوسانات خلقی هم می‌شناسند.
وینسنت ون‌گوگ و تجدید نیرو با نوسانات خلقی
وینسنت ون‌گوگ، یکی از هنرمندان افسانه‌ای است که تعدادی از بهترین آثار نقاشی جهان، مانند «شب پُرستاره» به او تعلق دارند. با این‌حال، این نقاش راز‌آلود را با شخصیت غریب،‌ دیریاب و آکنده از نوسانات خلقی هم می‌شناسند.

هیچ توافقی در این زمینه وجود ندارد که دقیقا کدام مشکلات پزشکی در رفتارهای ون‌گوگ نقش مستقیم داشته‌اند، اما بعضی از متخصصان گمان می‌کنند که مواردی مانند صرع، افسردگی، حملات روان‌پریشی و اختلال دوقطبی باید در زندگی ون‌گوگ مشهوده بوده باشند.

در یکی از مطالعات منتشرشده در American Journal of Psychiatry مربوط به ون‌گوگ آمده است: «ون‌گوگ دو مرحله مجزا از افسردگی واکنشی را تجربه کرده بود و جنبه‌های برآمده از اختلال دوقطبی نیز در زندگی او کاملا واضح هستند. هر دوی این مراحل افسردگی، پس از افزایش شدید انرژی ذهنی و اشتیاق فراوان در او به‌وجود می‌آمدند. مرحله اول افسردگی ون‌گوگ همراه بود با تمایل او به تبلیغ دینی و مرحله دوم افسردگی‌اش نیز با وقف زندگی در هنر نقاشی».

ویرجینیا وولف و فروپاشی‌های روانی
یکی از رمان‌نویسان و مقاله‌نویسان مشهور انگلیسی در قرن بیستم، ویرجینیا وولف است که با نوشتن رمان‌هایی مانند خانم دلُوی و به‌سوی فانوس دریایی، مرزهای جدیدی برای رمان‌نویسی تعیین کرد. با این‌حال، ‌وولف از نوسانات خلقی و فروپاشی‌های روانی در طول زندگی‌اش رنج می‌برد.
در یکی از مطالعات American Journal of Psychiatry در این باره آمده است: «وولف از سن ۱۳ سالگی با علائمی مواجه می‌شد که امروزه تحت عنوان اختلال دوقطبی دسته‌بندی می‌شوند. او نوسانات خلقی را از سطح افسردگی شدید تا هیجانات ناشی از مانیا و حتی دوره‌های روان‌پریشی تجربه می‌کرد. با این‌حال، دانش روان‌پزشکی در زمانه وولف هنوز آن‌قدر پیشرفت نکرده بود که بتواند کاری برای او انجام بدهد».

ژان‌کلود ون‌دام و اختلال دوقطبی با تناوب سریع
ژان‌کلود ون‌دام، کیک‌بوکسر اصالتا بلژیکی و مشهوری است که فیلم‌های اکشن زیادی بازی کرده است. با این‌حال، علی‌رغم موفقیت او در عرصه بازیگری و حضور در فیلم‌های پُرفروش، زندگی شخصی ون‌دام تحت تاثیر مشکلات متعددی قرار دارد. درواقع،‌ زندگی او تا کنون با چهار طلاق و اعتیاد به مواد مخدر همراه بوده است.
با این‌حال، همه چیز از جایی شروع شد که متخصصان، مبتلا بودن ون‌دام به اختلال دوقطبی با تناوب سریع (Rapid-Cycling) را تشخیص دادند. او درباره حالات غیرعادی خودش می‌گوید: «وقتی در وضعیت عالی قرار دارم، نهایتا یک هفته از همه چیز لذت می‌برم، اما ناگهان همه چیز برای من نابود می‌شود. همه افراد و همه محیط پیرامونی برای من، به‌طور کاملا ناگهانی مثل یک مرداب به نظر می‌رسد».

کاترین زتاجونز و اختلال دوقطبی نوع ۲
کاترین زتاجونز از بازیگران مشهور و برنده جایزه اسکار است. در سال ۲۰۱۱، مشخص شد که او به اختلال دوقطبی نوع ۲ مبتلا است که با دوره‌های هایپومانیا و افسردگی همراه می‌شود. سال گذشته بود که او در بیانیه‌ای به رسانه‌ها اعلام کرد که پس از مواجهه با استرس شدید در چند سال گذشته، تصمیم گرفته است تا برای مدت کوتاهی در یک مرکز سلامت روان تحت درمان قرار بگیرد.

ویوین لی و اختلال دوقطبی
ویوین لی که بیش از همه با بازی در نقش اسکارلت در فیلم بر باد رفته شناخته می‌شود،‌ از افراد مشهور مبتلا به اختلال دوقطبی است که رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی‌اش درنهایت به فروپاشی زندگی مشترکش منجر شده است. نکته جالب در مورد ویوین لی، عدم وجود قرص‌های درمانی و کلینیک‌های مختص به اختلال دوقطبی در دوران زندگی او است. درواقع، اگر او در دوره حاضر زندگی می‌کرد، می‌توانست تحت درمان قرار بگیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین