|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۲
کد خبر: ۲۱۰۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۰
بشر می تواند از طریق سلول های بنیادی اجزای بدن انسان را در آزمایشگاه ها از نو بسازد.
 بشر می تواند از طریق سلول های بنیادی اجزای بدن انسان را در آزمایشگاه ها از نو بسازد.

۲ سال پیش پدر حسن با سؤال‌هایی از پسرش رو به رو می شد که جواب درستی برای آنها نداشت؛ « چرا من این بیماری را دارم؟ چرا باید با این شرایط زندگی کنم؟»

۷ سال پیش حسن با یک شرایط ژنتیک خاصی درباره پوستش به دنیا آمد که نامش اپیدرمولیز بولوسا است؛ افراد دارای این شرایط، پوستی نازک دارند که همیشه در حال تاول زدن است. وقتی حسن فقط یک هفته اش بود پوستش شروع به تاول زدن کرد، اما وقتی او به همراه خانواده اش از سوریه مهاجرت کرد و در آلمان پناهنده شد، شرایط بسیار بدتر شد. حسن تقریبا تمام پوست بدن خود را از دست داد و به بیمارستان رفت.

اما بعد از مدتی، بعد از تماس پزشکان با یک دانشمند ایتالیایی معجزه ای رخ داد. دکتر میشل دلوکا که پیش از این روی «پیوند پوست اصلاح شده ژنتیک» کار می کرد توانست برای نخستین بار نتایج تحقیقاتش را روی یک بیمار امتحان کند؛ بعد از اینکه بدن حسن برای مدت ها در بانداژ بود، دانشمند ایتالیایی توانست یک پوست کامل برای حسن بسازد. الان ۲ سال از آن زمان گذشته، حسن دیگر دارو مصرف نمی کند، فوتبال بازی می کند و اگر پوستش زخم شود بعد از مدتی زخمش به شکل طبیعی درمان می شود.

مرگ یا زندگی با سلول های بنیادی
در واقع کاری که این دانشمند و تیمش انجام دادند، ادامه کاری بود که دانشمندان از سال ۱۹۹۸ میلادی آن را آغاز کردند. در آن سال ها دانشمندان موفق شدند برای نخستین سلول های بنیادی جنین انسان را کشت کنند. کشت این سلول ها باعث‌ شد تا همه امیدوار شوند تا شاید روزی بشر بتواند از طریق آنها اجزای بدن انسان را در آزمایشگاه ها از نو بسازد، البته هنوز دانشمندان در ساخت همه قسمت های بدن موفق نبوده اند و برعکس داستان حسن، سلول های بنیادی ماجراهای مرگباری هم با خودش داشته است.

در این رابطه میشل دلوکا به گاردین گفت: از ابتدا یک دید غیرواقعی به راه های درمانی به وجود آمده از این کشف علمی وجود داشت که این رقابت را در این عرصه شدیدتر کرد و باعث شد بسیاری نتایج تحقیقاتشان را تغییر دهند. منظور او یکی از اقدامات پزشک هموطنش، پائولو ماکچیارینی است. این پزشک ایتالیایی در سال ۲۰۱۱ ادعا کرد که توانسته یک نای مصنوعی بسازد و با این اقدام می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد، اما الان ۸ نفر از ۹ بیماری که از این نای مصنوعی استفاده کرده اند، مرده اند. البته دلوکا معتقد است که نباید ‌علت اتفاقاتی را که در این پرونده رخ داده به همه چیز بسط بدهیم و فقط اقدامات باید با نظم بیشتری انجام شوند.

ساخت مری با سلول های خوک
بعد از موفقیت در پروژه ساخت پوست، دلوکا قصد دارد با دانشمندان یک بیمارستان کودکان در لندن پروژه‌ای جدید را شروع کند. آنها می خواهند با استفاده از یکی از اجزای بدن خوک که در فرآیندی همه سلول ها و مواد ژنتیک آن از بین رفته مری انسان را بازسازی کنند. ساخت پوست، نیازمند نبوغی علمی بود اما ساخت مری هم به مهارت های مهندسی زیادی نیاز دارد، مری باید به اندازه ای سخت باشد تا دهانه آن باز بماند ولی از سوی دیگر باید این قابلیت را داشته باشد که بدون مرگ یک سلول غذا را به پایین بفرستد. رهبر این تحقیقات فردی به نام پائولو دکوپی است. آزمایش های آنها تاکنون نتایج مثبتی روی خرگوش ها داشته و قرار است آزمایش های بعدی روی خوک ها انجام شود و بعد از آن در سال ۲۰۱۹ این آزمایش ها روی انسان انجام شود.

ساخت گوش برای کودکان ناشنوا
از سویی پروفسور پاتریزیا فرتی، همکار دکوپی قصد دارد تا در پروژه ای دیگر توسط سلول های بنیادی، گوش انسان بسازد؛ گوش برای کودکانی که شنوایی آنها تقریبا صفر است. این تیم متوجه شده است که سلول های چرب یک ساقه گیاه قابلیت تبدیل شدن به شکل یک غضروف گوش طبیعی را دارد، اما آنها در این راه مشکلاتی دارند؛ مثلا غضروف گوش طبیعی بسیار نرم است و حضور این غضروف زیر پوست باعث زخم‌شدن می شود.

البته یکی از راه حل های این گروه این است که با استفاده از یک پرینتر ۳ بعدی سلول ها را به هر شکلی که می خواهند بکشند. اینها تنها جاهایی نیستند که در آن آزمایش های مختلفی درباره سلول درمانی انجام می‌شود، در کشورهای مختلف دانشمندان در حال انجام تحقیقات مختلفی هستند تا بیماری های مختلفی را مثل پارکینسون، دیابت و... درمان کنند. آنها امیدوارند معجزه ای که ۲ سال پیش برای حسن اتفاق افتاد، در آینده اتفاقی عادی در حوزه پزشکی باشد.

منبع : همشهری آنلاین
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین