|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۱۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی واحد یوتیلیتی (آب، برق، بخار و نیتروژن) پالایشگاه فاز ۱۴، نخستین ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.
 مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی از تکمیل بخش دریایی این فاز تا پایان امسال خبر داد و گفت: نخستین سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان اردیبهشت ماه راه‌اندازی می‌شود.

به نقل از وزارت نفت، حمیدرضا مسعودی پیشرفت کلی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی را ۸۰ درصد اعلام کرد و افزود: ساخت سکوهای دریایی این طرح پیشرفت ۹۱,۵ درصدی دارد، همچنین عملیات لوله‌گذاری خطوط دریایی انتقال گاز به تاسیسات خشکی به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است.

به گفته وی، طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در بخش حفاری و احداث پالایشگاه نیز به ترتیب پیشرفت ۸۰ و ۷۵,۵ درصدی دارد.

برداشت روزانه ۲۸,۲ میلیون مترمکعب گاز از فاز ۱۴ تا پایان شهریور

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به نصب نخستین سکوی دریایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در بهمن‌ماه پارسال اشاره کرد و گفت:‌ عملیات تکمیلی حفاری هفت حلقه چاه این سکو با موفقیت به پایان رسیده و هم‌اکنون آخرین مراحل راه‌اندازی خط لوله سکوی دریایی ۱۴Aو نیز خط انتقال از واحد ۱۰۰ پالایشگاه فاز ۱۴ به سمت پالایشگاه ۱۲ در حال انجام است.

مسعودی ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اتمام عملیات راه‌اندازی سکوی ۱۴A تا اواسط ماه جاری، برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش (معادل ۱۴,۱میلیون مترمکعب) از موقعیت مخزنی این سکو محقق و برای شیرین‌سازی به پالایشگاه فاز ۱۲ ارسال شود.

وی درباره وضع پیشرفت دیگر بخش‌های فراساحلی این طرح گفت: همزمان عملیات تکمیلی ۸ حلقه چاه موقعیت سکوی اقماری ۱۴C نیز با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با نصب و راه‌اندازی این سکو تا پایان شهریورماه امسال، برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش از سکوی اقماری ۱۴Cمحقق شود.

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی ادامه داد: بدین ترتیب فاز نخست طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی در مجموع با برداشت روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز ترش (معادل ۲۸,۲ میلیون فوت مکعب) از ۲ سکوی دریایی تکمیل می‌شود.

پیشرفت مطلوب حفاری سکوی B  و D فاز ۱۴ پارس جنوبی

مسعودی با بیان این‌که عملیات حفاری چاه‌های موقعیت سکوی B و D این طرح نیز از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، افزود: به محض دریافت لوله‌های CRA عملیات تکمیلی آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، عملیات لوله‌گذاری خطوط لوله زیردریایی این طرح شامل ۲۳۰ کیلومتر خطوط لوله ۳۲ اینچ، خطوط ۴,۵ اینچی تزریق گلایکول و خطوط درون‌میدانی که سکوهای فرعی و اصلی را به یکدیگر متصل می‌کنند، به انجام رسیده و هم‌اکنون مراحل هایدروتست و نصب اتصالات خطوط لوله به جکت‌ها را پشت سر می‌گذارد، بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود بخش دریایی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی تا پایان سال ۹۷ به طور کامل به بهره‌برداری برسد.

راه‌اندازی نخستین ردیف پالایشگاه فاز ۱۴ تا نیمه دوم سال ۹۸

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی روند پیشرفت احداث پالایشگاه این فاز را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سرعت کار در بخش پالایشگاهی فاز ۱۴ پارس جنوبی به گونه‌ای پیش رفته است که هم‌اکنون همه کالاهای مورد نیاز این بخش سفارش‌گذاری و بخش عمده‌ای از آن نصب شده است.

وی افزود: واحد ۱۲۱ بخار و واحد ۱۲۳ و ۱۲۴ تولید هوا و نیتروژن پالایشگاه هم‌اکنون مراحل پیش‌ راه‌اندازی را طی می‌کنند.

مسعودی به مشکلات پیش روی احداث پالایشگاه فاز ۱۴ در سال ۹۶ نیز اشاره کرد و گفت: پارسال با کمبود کالاهایی همچون فیتینگ، اتصالات پایپینگ و لوله‌کشی مواجه بودیم که خوشبختانه تامین شد و بخشی از آن به پالایشگاه منتقل شده است، بنابراین در نظر داریم با افزایش نیروهای انسانی و فعال شدن جبهه‌های مختلف کاری در این بخش به پیشرفت قابل قبولی دست یابیم.

 مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی واحد یوتیلیتی (آب، برق، بخار و نیتروژن) پالایشگاه فاز ۱۴، نخستین ردیف شیرین‌سازی این پالایشگاه در نیمه دوم سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب گاز ترش و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال اجراست.

تولید سالانه بیش از یک میلیون گاز مایع، یک میلیون تن اتان مصرفی واحدهای پتروشیمی و تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد از دیگر تولیدات این فاز خواهد بود.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین