|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۲۱۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
امنیت دریایی حاصل توجه کشورهای ساحلی به دریاهای پیرامونشان، آگاهی محیطی از دریا، تشکیل ائتلاف‌های هم‌افزا برای دستیابی به امنیت بسیط و فراگیر جمعی و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب توسط دیگران است.
 فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور نامطلوب و نامشروع دیگران در اقیانوس هند سرآغاز پذیرفتن ترتیبات امنیتی نامطلوب است و دستیابی به صلح و امنیت جمعی از طریق شکل‌گیری ائتلاف‌های سازنده منطقه‌ای را پیچیده و ناممکن می‌سازد.

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ششمین اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند گفت: امنیت دریایی مساله‌ای جمعی و جهانی می‌باشد که متضمن زنجیره کسب ثروت و بهره‌مندی ملت‌ها از منافع دریاست.

وی افزود: امنیت دریایی حاصل توجه کشورهای ساحلی به دریاهای پیرامونشان، آگاهی محیطی از دریا، تشکیل ائتلاف‌های هم‌افزا برای دستیابی به امنیت بسیط و فراگیر جمعی و ممانعت از تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب توسط دیگران است.

امیر خانزادی بیان کرد: در این بین نیروی دریایی در اندازه‌ای معقول و متناسب با وزن ژئوپلتیک و منافع کشورها یکی از مهمترین عوامل محدودکننده بستر شکل‌گیری کانون‌های ناامنی در مناطق دریایی است. هر جا تمدن‌های دریایی با تکیه بر ظرفیت سواحل، توجه دولت‌ها و همت ملت‌ها را سوق داده و قدرت دریایی پایدار و برخوردار از ناوگان نظامی معقول را شکل داده‌اند، امنیت سواحل، مناطق دریایی تحت حاکمیت، خطوط مواصلاتی دریایی و دریاهای آزاد تضمین شده است، در غیر این صورت ناامنی دریایی تدریجاً شکل گرفته و هزینه‌هایی را به ویژه به اقتصاد جهانی، تجارت دریایی و مناطق دریایی حساس تحمیل کرده است.

فرمانده نداجا ادامه داد: بنابراین در مقابل منافعی که مجاورت با دریا برایمان فراهم آورده است، تکالیفی هم داریم که اگر به موقع و با کیفیت مطلوب به آن‌ها نپردازیم، عرصه را برای حضور نامطلوب و نامشروع دیگران فراهم کرده‌ایم و این سرآغاز پذیرفتن ترتیبات امنیتی نامطلوبی است که با راهبرد معمای امنیتی و موازنه قدرت، دستیابی به صلح و امنیت جمعی از طریق شکل‌گیری ائتلاف‌های سازنده منطقه‌ای را پیچیده و ناممکن نموده و رفتارهای غیر خطی را اشاعه می‌دهند.

وی عنوان کرد: شاید مهمترین دلیل برای تاکید این موضوع که امنیت مناطق دریایی جهان باید توسط کشورهای همان منطقه برقرار باشد، این است که حضور دیگران نوعی از ترتیبات امنیتی را به منطقه تحمیل می‌نماید که متضمن منافع جمعی به ویژه منافع کشورهای منطقه نیست!

امیر خانزادی افزود: همکاری برای دستیابی به فناوری‌های پایدارکننده و ساخت تجهیزات دریایی که علاوه بر تضمین حضور موثر در دریا و پایش مناطق دریایی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و افزایش آگاهی محیطی را در پی دارند، یکی دیگر از عواملی است که امنیت جمعی را تحکیم می‌بخشد؛ زیرا هر چه با آگاهی و اثربخشی بیشتر در دریا حضور داشته باشیم، این محیط چند وجهی را که در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت و با ترافیکی از تنوع بازیگران و سکوها مواجه خواهد شد را بهتر اداره خواهیم کرد.

فرمانده نداجا خاطرنشان کرد: برای این منظور باید به دنبال یافن زمینه‌های همبستگی گروهی بود و اولین گام آن مطالعه و گفتگو است. گردهمایی و گفتگو اولین و مهمترین گام برای افزایش آگاهی محیطی از طریق به اشتراک گذاشتن دانش، اطلاعات، عقاید و نظرات می‌باشد. من این فرصت را غنیمت می‌شمارم تا از نیروی دریایی هند به دلیل پایه‌گذاری سمپوزیوم دریایی اقیانوس هند (IONS) به عنوان یک گام مهم برای هم‌افزایی کشورهای منطقه در دریا تشکر و قدردانی نمایم. IONS محیط جدیدی را برای کشورهای منطقه اقیانوس هند (IOR) فراهم کرده است تا با استفاده از آن بتوانند به طور مستقیم با یکدیگر گفتگو کنند. اکنون حدود ۱۰ سال از تاسیس IONS می‌گذرد و در این دوران پنج کشور از منطقه اقیانوس هند مسئولیت ریاست دوره‌ای آن را بر عهده داشته‌اند. فرماندهان زیادی در این جمع حضور داشته‌اند که امروز یا در مسئولیت جدیدی گمارده و یا بازنشسته شده‌اند و برخی مانند دریادار بارت در نوبت جدا شدن از ما هستند که برای همه آنها آرزوی موفقیت دارم.

وی اضافه کرد: تصویب منشور، تشکیل کارگروه‌های مقابله با دزدی دریایی، مقابله با بلایای طبیعی و تبادل اطلاعات در کنار کارگاه‌های مقدماتی و انتشار IONSPHERE و ایجاد سایت IONS و برگزاری ۵ دوره اجلاس IONS کلیدی‌ترین اقداماتمان طی ۱۰ سال گذشته بوده است و من تقریباً افتخار حضور در همه نشست‌های قبلی بجز نشست هند را داشته‌ام. باید اعتراف کنیم که این اقدامات در دستیابی به فهم مشترک از محیط دریایی‌مان و اداره بهتر آن بسیار موثر بوده است. اقدام اخیر نیروی دریایی بنگلادش در برگزاری اولین رزمایش امداد و نجات دریایی IONS تحسین برانگیز است. اکنون لااقل می‌توانیم بگوییم کمی از حرف و از روی کاغذ خارج شده‌ایم.

فرمانده نداجا بیان داشت: تشکیل گروه رزمی IONS که بیش از ۶ سال است نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد آن را داده است و هنوز از دستور کار جلسه محرمانه فرماندهان فراتر نرفته و تدوین زبان مشترک برای اقدامات تاکتیکی هماهنگ در دریا از جمله اقداماتی است که بر روی زمین مانده که تحقق آن‌ها می‌تواند، همبستگی گروهی برای دستیابی به ثبات و پایداری بیشتر را تقویت نماید.

وی افزود: منافع دریا این میراث بشری متعلق به همه ملت‌هاست و برای بهره‌مندی از آن باید مقتدرانه در دریا حضور داشت. در غیر این صورت در انحصار آن‌هایی باقی می‌ماند که هنوز رد پایشان بر سواحل و جزایرمان باقی است و بهره‌مندی‌مان از دریا متکی به اراده آن‌ها خواهد بود. اطمینان دارم این گردهمایی ارزشمند که با حضور گرم و صمیمی شما معنی یافته است، علاوه بر اینکه بستری مناسب برای تحکیم و توسعه روابط دریایی کشورها فراهم می‌نماید، زمینه‌ساز ثبات و صلح پایدار در منطقه اقیانوس هند و دریاهای مجاور، حضور مسئولانه در دریا و نمایش رفتار حرفه‌ای دریایی بر پایه حقوق بین الملل دریاها و منافع مشترک در دریا خواهد بود.

وی گفت: سمپوزیوم تهران بر مبنای منشور IONS به مدت چهار روز برنامه‌ریزی شده است که در این زمان مواردی همچون ۵ پنل با ۴ عنوان مشخص و یک عنوان آزاد برای تمامی حضار طی دو روز و پس از آن نشست محرمانه فرماندهان برای فرماندهان کشورهای عضو و ناظران IONS را برنامه ریزی کرده‌ایم. امکانات لازم نیز برای ملاقات‌های دوجانبه بین کشورهای شرکت کننده در طول مدت سمپوزیوم در نظر گرفته شده است. یک برنامه فرهنگی ایرانی نیز برای حضار گرامی پیش‌بینی شده است که امیدواریم طی آن با گوشه‌ای از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی، که یکی از کهن‌ترین تمدن‌ها در جهان می‌باشد، لذت ببرید.

امیر خانزادی بیان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این دوره تلاش خواهد کرد تا IONS اقدامات عملی‌تری در راستای دستیابی به اهداف اجلاس داشته باشد و برای این منظور برنامه‌های خاصی تدارک دیده شده است که امیدواریم همکاری نزدیک اعضای اجلاس این اقدام را تقویت نماید. در این فرصت به همسایگان جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر که بیشتر آن‌ها برای اولین بار فرصت حضور در این اجلاس را یافته‌اند نیز خیر مقدم عرض می‌نمایم و برای آگاهی حضار عرض می‌نمایم که همزمان با برگزاری اجلاس IONS، فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر نیز سومین نشست خود را برای دستیابی به یک توافق واحد به منظور توسعه همکاری‌ها و دستیابی به امنیت جمعی برگزار می‌نمایند. در پایان یک بار دیگر برای حضورتان در این اجلاس تشکر می‌نمایم، همچنین بک بار دیگر از نیروی دریایی بنگلادش برای اقدامات ارزشمندی که طی دو سال گذشته در راستای تحقق اهداف جمعی‌مان تحت منشور IONS انجام داده است صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین