|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۲۱۰۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
ایران تاکنون یازده شکایت را نزد فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد، مطرح کرده است. هدف از این رویه این است که آمریکا به توافق پایبند باشد.
 وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که اگر آمریکا قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود باید با پیامدهای آن نیز روبرو شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با نشریه نیویورکر در پاسخ به سوالی درباره هشدار رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام در صورت اصلاح نشدن این توافق تا روز ۱۲ مه گفت که اگر آن‌ها می‌خواهند توافق را نابود کنند و گزینه‌هایی آماده دارند، باید با پیامدهای آن نیز مواجه شوند.

ظریف ادامه داد: مغرور بودن بسیار خطرناک است. ترامپ در طول ۱۵ ماه گذشته تلاش کرد تا با مانع‌تراشی در مسیر عادی سازی روابط تجاری با ایران این توافق را از بین ببرد. برای ایران بسیار مهم است که از منافع اقتصادی این توافق بهره ببرد.

وی همچنین گفت: اگر ترامپ از توافق خارج شود، ایران سه انتخاب دارد، اول اینکه می‌تواند توافق را کنار بگذارد، از پایبندی دست بکشد و غنی‌سازی اورانیوم خود را از سر بگیرد و یا حتی آن را افزایش دهد، گزینه دوم ایران این است که از ساز و کار موجود در توافق استفاده کند که به هر یک از طرف‌ها اجازه می‌دهد که تا یک شکایت رسمی در کمیسیونی که برای رسیدگی به نقض توافق ایجاد شده است، مطرح کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: ایران تاکنون یازده شکایت را نزد فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد، مطرح کرده است. هدف از این رویه این است که آمریکا به توافق پایبند باشد.

به گفته ظریف، انتخاب سوم ایران این است که این کشور می‌تواند تصمیم به خروج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای بگیرد، اما تهران هنوز تصمیمی درباره اینکه باید کدام یک از گزینه‌ها را انتخاب کند را نگرفته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ایران یک کشور تک صدایی نیست، تصریح کرد: افکار عمومی در یک سال گذشته تغییر کرده و بی‌اعتمادی (نسبت به آمریکا) عمیق‌تر است. آمریکا نه تنها به سهم خود در توافق عمل نکرده بلکه مطالبات بیشتری را هم مطرح کرده است.

ظریف گفت: این پیامی بسیار بد است که به مردم ایران و همچنین مردم جهان می‌فرستند با اینکه شما نباید هیچ وقت با ایالات متحده توافق کنید چرا که در نهایت اصل آمریکا این است؛ آنچه از آن من است، از آن من است و آنچه از آن شماست، قابل مذاکره است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که در صورت مرگ توافق هسته‌ای آیا ایران ممکن است تا بار دیگر با آمریکا مذاکره کند، اظهار داشت: دیپلماسی هرگز نمی‌میرد اما این بدان معنی نیست که تنها یک مسیر برای دیپلماسی وجود دارد و آن هم آمریکا است.

ظریف افزود: تصمیم نهایی ایران هر چه باشد برای آمریکایی‌ها چندان خوشایند نخواهند بود. در این باره اتفاق نظر وجود دارد.

وی همچنین درباره تلاش‌های اروپا برای توافق با آمریکا برای اعمال محدودیت‌های بیشتر برای ایران به منظور ماندن آمریکا در توافق هسته‌ای،‌ بیان کرد: هر سازشی که منجر به شروط جدید شود، به آن پایبند نخواهیم بود و باور نداریم که برای اجرای بهتر برجام مفید، ثمربخش یا سازنده است. آنها موضع ما را می‌دانند. تنها سناریویی که ما می‌توانیم با آن کنار بیاییم این است که اروپایی‌ها با دولت ترامپ گفت‌وگو کنند تا آنها یک بار و برای همیشه، شروع به پایبندی به توافق کنند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین