|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۲۱۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲
ویژگی‌های اقیانوس هند، باعث شده که این منطقه از جهان، اثرگذار بوده و این اثرگذاری فرا‌تر از همین منطقه است. هرگونه تغییر در شرایط امنیتی در اقیانوس هند رابطه مستقیم امنیتی با امنیت مناطق دیگر جهان دارد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه نظام سنتی دوقطبی در جهان فروپاشیده و قدرت‌های جدیدی در غرب و شرق سر برآورده‌اند، گفت: آمریکا و برخی قدرت‌ها با اعزام واحدهای نظامی و به کارگیری ادبیات زور، بی‌نظمی را گسترش می‌دهند.

 سرلشکر باقری در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند اظهار کرد: برخی قدرت‌ها و بازیگران منطقه‌ای واقعیات نوین جهان را بر نمی‌تابند و متاسفانه هیچ نقطه‌ای از جهان از آسیب‌ها در امان نیست. امریکا و برخی قدرت‌ها با اعزام واحدهای نظامی به مناطق مختلف و به کارگیری ادبیات زور، بی‌نظمی را گسترش می‌دهند.

وی افزود: امریکا با حمایت از داعش، بخش بزرگی از غرب آسیا را دچار بحران کرده و زمینه آواره و کشته شدن را فراهم آورده است. حمله اخیر هوایی امریکا و متحدانش به سوریه، مصداق بارز رفتار غیرقانونی است، آنان با صدور گستره تسلیحات به کشورهای مختلف منطقه از جمله عربستان، زمینه ایجاد جنگ را فراهم می‌کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه سر تسلیم در مقابل امریکا و متحدانش فرود نیاورده و نخواهد آورد و با اتکا به توان خود، دست برادری به سوی همسایگان دراز کرده است.

باقری در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: ویژگی‌های اقیانوس هند، باعث شده که این منطقه از جهان، اثرگذار بوده و این اثرگذاری فرا‌تر از همین منطقه است. هرگونه تغییر در شرایط امنیتی در اقیانوس هند رابطه مستقیم امنیتی با امنیت مناطق دیگر جهان دارد.

وی تاکید کرد: نیروهای مسلح کشور ما به عنوان کشوری پیشرو در مقابله با تروریسم، آماده است تجربیات خود را در اختیار سایر کشور‌ها قرار دهد. نیروی دریایی ارتش تاکنون ۵۱ ناوگروه به اقیانوس هند برای مقابله با دزدان دریایی و ناامنی دریایی اعزام کرده است. حضور گسترده واحدهای نظامی برخی قدرت‌های بزرگ و مداخلات آنها در منطقه اقیانوس هند، باعث ایجاد ناامنی بوده است که نمونه بارز این ناامنی‌ها، بمباران گسترده مردم یمن در سواحل اقیانوس هند بوده است.


رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: از دیدگاه اینجانب زمینه‌های همکاری و تعامل نظامی و امنیتی کشورهای حاشیه اقیانوس هند طیف گسترده و متنوعی را شامل می‌شود از جمله مقابله با تروریسم و سایر تهدیدات‌های امنیتی که نمی‌توان با این تهدیدات ساده انگارانه برخورد کرد و یا با آن برخوردی گزینشی داشت.

باقری ادامه داد: مقابله با تهدیدات امنیتی تروریسم و جرایم سازمان یافته، علاوه بر آنکه نیازمند برخورد بنیادین با ریشه‌های مالی و سیاسی آن دارد، همچنین نیازمند همکاری نیروهای نظامی و امنیتی کشورها در عرصه می‌دانی برای اعمال کنترل بر این چالش خطرناک است. نیروهای مسلح کشور ما یکی از پیشتازان مقابله با پدیده تروریسم در سطح جهان آماده است تا تجربیاتش را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: پدیده دزدی دریایی سال‌ها است که منافع اقتصادی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و بلکه همه کشورهای جهان در این منطقه را مورد تهدید قرار داده است که برای مقابله با این پدیده عزم مشترک لازم است و خوشبختانه نیروی دریایی ایران تجربیات ارزشمندی در این رابطه به دست آورده است که می‌تواند در اختیار دیگر اعضا قرار دهد.

وی افزود: نیروی دریایی ایران در این راستا از ۸ سال پیش، ۲۰۰۶ مورد اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش، ۲۲۶۷ مورد حفاظت از شناورها توسط گروه‌های محافظ، ۲۵۰ مورد درگیری با دزدان دریایی و ۲ مورد نجات کشتی‌های ربوده شده عملکرد این نیرو در مقابله با پدیده دزدی دریایی بوده است.

باقری با بیان اینکه حضور و دخالت کنشگران مداخله جو از سایر مناطق بویژه حضور گستره واخدهای نظامی دریایی برخی قدرت‌های بزرگ از جمله عوامل تهدید زا بوده و در موارد متعددی امنیت منطقه را به چالش کشیده است تاکید کرد: لذا همفکری مشورت و مشارکت اعضا برای جلوگیری از مداخله بیگانگان در منطقه اقیانوس هند ضروری و با اهمیت است‌.

وی همچنین گفت: تبادل اطلاعات و تجارب و همکاری بین دولت‌ها و کشورها و نیروهای مسلح برای مقابله با تهدیدات امنیتی در سطح اقیانوس هند از ضرورتهای اجتناب ناپذیر به شمار آمده و نقش تاثیرگذاری در این فرآیند دارد. گسترش همکاری‌های آموزشی و انجام رزمایش‌های مشترک بین نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند حائز اهمیت بوده و رزمایش مشترک ابزاری برای تثبیت امنیت و تبادل تجربیات و بویژه نمایش اقتدار دریایی کشورهای منطقه محسوب می‌شود.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین