|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۲۱۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
یک رسانه عرب زبان به جزییات بیشتری از حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاهی عربستان در ریاض پرداخته است.
 رای الیوم در مطلبی با اشاره به حادثه تیراندازی در نزدیکی کاخ پادشاهی عربستان آورده است: یکی از شهروندان سعودی اقدام به ثبت حادثه ای که در نزدیکی منزلشان واقع در محله الخزامی در ریاض رخ داد کرد. محله مذکور به صحنه جنگ تبدیل شد اما چهره های درگیرشوندگان مشخص نبود و فقط صدای تیراندازی گسترده شنیده می شد. رعب و وحشت حاکم شده بود.

این رسانه می نویسد: محله الخزامی از این رو اهمیت پیدا کرد و به صدر عناوین اخبار آمد که کاخ پادشاهی در آن قرار داد. اخباری از قبیل حضور ملک سلمان و حتی محمد بن سلمان در کاخ و اینکه بن سلمان هدف سوء قصد قرار گرفته یا کودتایی از سوی افسران وابسته به شاهزاده معزول محمد بن نایف رخ داده است، وجود داشت. برخی روایات نیز از اختلاف میان فرزندان ملک سلمان در آن شب حکایت داشت که به تیراندازی منجر شده است و صدایی شنیده شد که ساکنان نزدیک کاخ را وحشت زده کرد.

رای الیوم نوشت: روایت رسمی از حضور هواپیمای تفریحی کنترل از راه دور که هدف قرار گرفته حکایت دارد و اینکه مقامات سعودی حضور ملک سلمان در کاخ در آن زمان را تکذیب کردند اما اخباری حکایت از آن داشت که وی را از کاخ خارج کرده اند و به سوی پایگاه نظامی برای حمایت برده اند.

این رسانه آورده است: روایت رسمی برای بسیاری از فعالان و مخالفان قابل باور نیست زیرا یک هواپیمای تفریحی به این همه تیراندازی نیاز ندارد. صدای تیراندازی و پاسخ به آن شنیده شد؛ پس بنابراین این روایت هواپیما صحت ندارد و علامت سئوال درباره واقعیت ماجرا ایجاد می کند و درگیری میان طرفین را مورد تاکید قرار می دهد خواه برای حمایت بوده یا برای حمله.

رای الیوم می نویسد: برخی دیگر این حادثه را صحنه سازی برای فراهم آوردن مقدمات بازداشت های بعدی دانسته اند که محمد بن سلمان در حال آماده کردن شرایط به شکلی خشن تر است و دانه درشت های ردیف اول از سیاستمداران سابق را هدف قرار خواهد داد و بهانه هم دخالت آنها در این کودتا خواهد بود اما برخی ناظران دیگر این تحلیل را درست نمی دانند زیرا روایت رسمی در هواپیمای کنترل از راه دور خلاصه شده تا از حجم حادثه بکاهد و دستوراتی برای دریافت مجوز بکارگیری این هواپیماها داده شده است و دوما ناظران بعید می دانند که رهبران سعودی خودشان را مخمصه صحنه سازی بیاندازند تا به توان آنها برای کنترل امور در داخل و خارج شک شود و سوم اینکه بازداشت های قبلی بدون هیچ صحنه سازی انجام شد.

این رسانه نوشت: سعودی ها شب گذشته با حادثه بی سابقه ای روبرو شدند. برخی در شبکه های اجتماعی این حادثه را به حمله پهپادهای حوثی ها مرتبط کردند اما این در برابر گزینه های دیگر یعنی اختلافات سیاسی داخلی و تمایل به انتقام میان افراد خاندان حاکم، شانسی نداشت. تصمیمات بن سلمان خطری برای آل سعود در دراز مدت است و این از اخبار آغاز حادثه کاخ از سوی کاربران سعودی می توان دریافت و اینکه عامه در عربستان احساس می کنند که اوضاع در داخل خاندان سعودی با ثبات نیست.

رای الیوم در پایان نوشت: ما تلاش زیادی کردیم که با برخی روزنامه نگاران سعودی در داخل عربستان و برخی دیگر ارتباط برقراری کنیم اما یا مخالفت کردند یا همان روایت رسمی را بیان کردند.
منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین