|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۲۱۰۸۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۰
ویتامین D از موادغذایی ضروری ومهم برای حفظ سلامت بدن است .این ماده به عنوان ابرویتامین ضد ویروس جهان شناخته می شود. بدن برای حفظ ونگهداری استخوان ها، دندان ها وتقویت سیستم ایمنی وتولید وتنظیم انسولین به ویتامینD نیاز دارد.
 ویتامین D از موادغذایی ضروری ومهم برای حفظ سلامت بدن است .این ماده به عنوان ابرویتامین ضد ویروس جهان شناخته می شود. بدن برای حفظ ونگهداری استخوان ها، دندان ها وتقویت سیستم ایمنی وتولید وتنظیم انسولین به ویتامینD نیاز دارد.

اگر به اندازه کافی ویتامین D مصرف کنید و مدت کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید ، ویتامین D کافی خود را دریافت خواهید کرد. بعضی از عوامل پنهان به کاهش این ویتامین می انجامد.در ادامه مطلب به برخی از این عوامل اشاره می شود:

مواد BPA
مواد شیمیایی که باعث اختلال در غدد درون ریزمی شود، زیاداست .این مواد برای ساخت بطری های آب، قوطی های کنسرو و... کاربرد دارد .جالب است بدانید این ماده در علف کش ها نیز دیده می شود .بهتر است با جارو برقی ، گرد وخاک منزل را به خوبی جمع آوری کنید تا باقی مانده این مواد شیمیایی به خوبی جمع آوری شود .

بیماری کبد
در افراد مبتلا به بیماری کبد به اندازه کافی صفرا تولید نمی شود. صفرا به پردازش ویتامین کمک می کند. در افراد مبتلا به بیماری های کلیوی نیز میزان ویتامین D کاهش می یابد.

افزایش سن
با افزایش سن توانایی بدن برای جذب ویتامین کاهش پیدا می کند. برای مثال فردی که 70 سال دارد، هنگامی که برای مدت زمانی مشابه با فردی جوان تر درمعرض نور خورشید قرار می گیرد، 30 درصد کمتر ویتامین D دریافت می کند. به گفته محققان افراد مسن در زیر پوست خود پیش ساز ویتامین D کمتری دارند.

افراد در معرض خطر
نوزادان شیرخوار، افراد مسن ، افرادی که خیلی کم در معرض نور خورشید قرار دارند، افراد دارای پوست تیره، افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) و دیگر بیماری هایی که به اختلال در جذب چربی منجر می شود مانند:برخی از بیماری های کبدی، سیستیک فایبروزیس، سلیاک، کرون، کولیت زخمی شونده، افراد چاق یا افرادی که تحت جراحی بایپس معده قرار گرفته اند.

ضعف روده
ضعف وکم کاری روده ها در جذب مواد مغذی از جمله ویتامین D موثر است .ترشحاتی که به روده سرازیر می شود، از جمله آنزیم های گوارشی و ترشحات صفرابر عملکرد روده ها تاثیر می گذارد. بیماری هایی مانند سلیاک، ، اختلالات روده،سندروم روده تحریک پذیر،پانکراتیت مزمن وبیماری کرون در جذب ویتامین D اختلال ایجاد می کند.برای بهبود روند جذب این ویتامین، مصرف پروبیوتیک ها توصیه می شود . این کار علاوه بر بهبود جذب ویتامین، از بدن در برابر مواد مضر همانند BPA محافظت می کند.
از منابع خوب ویتامین D می توان به ماهی های آب سرد، لبنیات وسبزی ومیوه ها ، تخم مرغ، قارچ و... اشاره کرد.

وزن بیشتر
هر چه وزن شما بیشتر باشد، به ویتامین بیشتری نیاز دارید. اضافه وزن ، پردازش ومیزان جذب ویتامین را کاهش و بدن را در شرایط دشواری قرار می دهد. مطالعه انجام شده در سال 2015 با حضور افراد دارای اضافه وزن وچاق که کمبود ویتامین D داشتند، نشان داد ، با آغاز مصرف مکمل ویتامین D وزن این افراد کاهش بیشتری یافت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین