|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۲۱۰۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران از شیوع بی تحرکی در 39 درصد ایرانی های بالای 18 سال خبر داد و گفت: سبک غلط زندگی عامل اصلی این بی تحرکی است؛ درحالی که در دنیا کمتر از 20 درصد این گروه سنی بی تحرک هستند.
 رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران از شیوع بی تحرکی در 39 درصد ایرانی های بالای 18 سال خبر داد و گفت: سبک غلط زندگی عامل اصلی این بی تحرکی است؛ درحالی که در دنیا کمتر از 20 درصد این گروه سنی بی تحرک هستند.

محمدعلی محسنی بندپی روز یکشنبه در نشست خبری دومین کنگره بین المللی و بیست و نهمین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران که قرار است در روزهای نوزدهم تا بیست و یکم اردیبهشت ماه در تهران برگزار شود، با تاکید بر این که ابتلا به بیماری های عضلانی اسکلتی ارتباط مستقیمی با بی تحرکی دارد، اظهار کرد: برای حفظ سلامت و پیشگیری از بروز این بیماری ها، لازم است هر فرد پیاده روی روزانه (بین سه تا پنج هزار قدم) داشته باشد.

وی با اشاره به این که در گذشته مشکلات اسکلتی در سنین زیر 15 در کشور نداشتیم، نسبت به بروز این مشکلات در کودکان و نوجوانان هشدار داد و گفت: زندگی ماشینی، بازی های رایانه ای و تکالیف زیاد درسی سبب شیوع بی تحرکی در این قشر از جامعه که آینده سازان کشور هستند، شده است؛ این مساله بسیار جدی است که باید از هم اکنون نسبت به آن تدابیر پیشگیرانه ای در سطح وزارت بهداشت اندیشیده شود.

محسنی بندپی به افزایش جمعیت سالمندان کشور تا سال 1429 اشاره کرد و افزود: تا حدود سه دهه آینده جمعیت سالمند ایران، حدود 30 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهد به گونه ای که از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود؛ اگر اکنون به موضوع مهم پیشگیری از بروز عوارض و بیماری های عضلانی اسکلتی پرداخته نشود، در آینده با سونامی سالمندی در کشور و حجم بالای بیماری هایی از این نوع رو به رو خواهیم بود.

وی در توضیح در خصوص شیوع عارضه کمردرد در سنین و مشاغل مختلف در ایران گفت: کمردرد مختص سن یا قشر خاصی از جامعه نیست؛ به دلیل نداشتن سبک صحیح زندگی، حتی افراد تحصیلکرده مانند جراحان از مشکلات اسکلتی در امان نیستند و کمردرد به عنوان یکی از شایعترین مشکلات اسکلتی شیوع زیادی در بین ایرانی ها دارد.

محسنی بندپی گفت: این درحالی است که با مشاوره های بهداشتی و فیزیوتراپی می توان از بروز بسیاری از این نوع مشکلات پیشگیری کرد؛ بنابراین لازم است مانند کشورهای پیشرفته دنیا، بیماران در کنار بررسی ها و معاینات دوره ای پزشکی از نظر سلامت سیستم اسکلتی بدن نیز بررسی شوند تا در صورت بروز عارضه به موقع از پیشرفت آن پیشگیری کرد.

افزایش حدود 50 درصدی جمعیت افراد چاق طی 6 سال گذشته

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: طبق بررسی های صورت گرفته طی 6 سال گذشته، 50 درصد زنان و 40 درصد مردان ایرانی چاق شده اند؛ چاقی عامل اصلی بروز مشکلات اسکلتی و مفصلی است و این روند افزایش چاقی می تواند زنگ خطری در این زمینه باشد.

محسنی بندپی افزود: خرده شدن دیسک های بین مفصلی در بین جوانان از جمله عوارضی است که در گذشته کمتر مشاهده می شد اما اکنون در کشور شیوع زیادی یافته است.

وی اظهار کرد: باید به معلمان آموزش داد تا تکالیف درسی کمتری به دانش آموزان دهند تا فرصت بیشتری برای تحرک و ورزش داشته باشند، زنگ ورزش در مدارس حذف نشود و با جدیت به آن پرداخته شود و وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم به امر پیشگیری توجه بیشتری کند.

محسنی بندپی اظهار کرد: در سال 1974 در انگلیس، پزشکان تصمیم گرفتند که فیزیوتراپیست ها در خط مقدم مراکز درمانی قرار دهند اما اکنون وزارت بهداشت به توصیه های انجمن فیزیوتراپی توجهی نمی کند؛ انجمن های پزشکی بازوان وزارت بهداشت در امر سلامت کشور هستند و هفت هزار فیزیوتراپیست و 29 مرکز فیزیوتراپی در کشور داریم که می توانند به عنوان مشاور در حفظ سلامت مردم در کنار وزارت بهداشت باشند.

وی با انتقاد از برخی رویکردهای درمانی در وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت آئین نامه ای تصویب کرده است که طبق آن مرکز جامع توانبخشی راه اندازی شود؛ این درحالی است که اگر به همین هزینه ها صرف پیشگیری شود، دیگر نیازی به راه اندازی چنین مراکزی نخواهیم داشت.

محسنی بندپی افزود: همچنین اشکال دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که وزارت بهداشت به پزشکان عمومی که حتی یک واحد درسی در زمینه خدمات توانبخشی در دوره تحصیل خود نگذرانده اند، اجازه داده که به عنوان مسئول فنی در این مراکز مشغول به کار شوند درحالی که باید از فارغ التحصیلان رشته های توانبخشی در این زمینه استفاده می کردند.

برگزاری کنگره فیزیوتراپی با 2 هزار شرکت کننده

دبیر علمی دومین کنگره بین المللی و بیست و نهمین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران از برگزاری این کنگره با حضور بیش از 2 هزار شرکت کننده و 9 میهمان خارجی از کشورهای آمریکا، انگلیس، هند، پاکستان، ایتالیا و استرالیا خبر داد و گفت: در این کنگره 18 مقاله از 100 مقاله ارسالی به صورت سخنرانی و 40 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود و پنل های تخصصی نیز درخصوص موضوعات مختلف مرتبط با فیزیوتراپی برگزار می شود.

بهروز عطارباشی مقدم به نقش فیزیوتراپی در بروز بیماری ها اشاره کرد و افزود: فیزیوتراپی می تواند از بروز طیف وسیعی از بیماری ها حتی بیماری های قلبی تنفسی پیشگیری و بیماران را از بسیاری از اعمال جراحی بی نیاز کند.
ابراهیم انتظاری عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران نیز از برپایی نمایشگاه تجهیزات فیزیوتراپی با حضور شرکت های داخلی، شرکت های دانش بنیان و برخی شرکت های خارجی در حاشیه این کنگره خبر داد و گفت: 10 شرکت داخلی و پنج شرکت دانش بنیان داخلی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و انجمن فیزیوتراپی به منظور حمایت از تولید ملی، تخفیف ویژه ای برای این شرکت ها درنظرگرفته است.

وی درخصوص کیفیت تجهیزات ساخت داخل نیز اظهار کرد: کیفیت تجهیزات داخلی قابل قبول است اما توان تولید برخی از تجهیزات را هنوز در کشور نداریم.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین