|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۲۱۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
یک خبرگزاری غربی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی به کار بسیار دشوار متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در برجام با توجه به مهلت کم باقی مانده اشاره کرد.
 یک خبرگزاری غربی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی به کار بسیار دشوار متقاعد کردن ترامپ برای ماندن در برجام با توجه به مهلت کم باقی مانده اشاره کرد.

دیپلمات‌های مطلع در آستانه سفر رسمی روز دوشنبه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به آمریکا و دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، به کار سخت متقاعد کردن رئیس جمهور آمریکا برای ماندن در برجام اشاره کردند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» دیپلمات‌های اروپایی که حساب زیادی برای این سفر باز کرده‌اند، عنوان می‌کنند که به نظر این کاری مشکل است. هرچند که ترامپ به نسبت «ترزا می» نخست وزیر انگلیس و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روابط بهتری با کاخ سفید دارد.

این در حالی است که وقت چندان زیاد باقی نمانده و ترامپ در 12 ماه مه شاید مواضع سختی علیه ایران اعلام ‌کند.

یک دیپلمات اروپایی در این زمینه گفت: «این گفت‌‌وگویی است که در اصل طرفین پاسخی به پرسش‌های هم نمی‌دهند.»

یک دپیلمات آمریکایی نیز اذعان داشت که تلاش برای جلب نظر ترامپ سخت‌ترین بخش این مسئله است.

نمایندگان کشورهای اروپایی در محافل خصوصی می‌گویند که با وجود پیشرفت با همتایان آمریکایی، درباره این‌که با رئیس جمهور دمدمی مزاج آمریکا بابت ماندن در توافق به نتیجه برسند، نظری ندارند.

بر این اساس، وضعیت در حدی است که اگر دیپلمات‌های اروپایی بتوانند رئیس جمهور آمریکا را به ماندن در توافق راضی کنند، این امر خود «یک توافق جدید» است.

یک دیپلمات دیگر اروپایی در این زمینه اذعان داشت: «ترامپ از توافق متنفر است.»

این گزارش حاکیست ،«برایان کوک» از مسئولان «بخش ایران» وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: «اگربه توافق برسیم، آنگاه از سوی وزیر خارجه و شورای امنیت ملی به ترامپ تقدیم می‌شود و سپس رئیس جمهور درباره ماندن در توافق یا توقف معافیت از تحریم‌ها تصمیم می‌گیرد.»

«جرارد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا در توئیتی نوشت: «هر کسی که می‌خواهد توافق ایران را نابود، ابتدا به ما بگوید که اگر ایران برنامه غنی سازی اورانیوم را از سر گیرد، آنگاه چه کار می‌کند؟»

خبرگزاری فرانسه در خاتمه نوشت: «بعد از دیدار ماکرون، تنها سفر آنگلا مرکلصدر اعظم آلمان برای متقاعد کردن ترامپ باقی می‌ماند.»

این در حالی است که «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای گفته در صورت خروج آمریکا از برجام، تهران فعالیت‌های هسته‌ایش را «با سرعتی بیشتر» از سر خواهد گرفت.

ظریف در مصاحبه با برنامه «Face the Nation» درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: «ما چندین گزینه برای خودمان گذاشته‌ایم و آن گزینه‌ها آماده هستند، از جمله این گزینه‌ها این است که فعالیت‌های هسته‌ایمان را با سرعت بیشتر از سر بگیریم.»
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین