|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۴
کد خبر: ۲۱۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
عادل فردوسی‌پور در برنامۀ اخیر 90 به طعنه گفت: «لباس‌های همۀ تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی روسیه مشخص و رونمایی شده غیر ازما».
 عادل فردوسی‌پور در برنامۀ اخیر 90 به طعنه گفت: «لباس‌های همۀ تیم‌های ملی حاضر در جام جهانی روسیه مشخص و رونمایی شده غیر ازما».

مجری محبوب عادت دارد ایران را مستثنا کند و در هر قضیه‌ای بگوید هیچ جای دیگر دنیا این طور نیست یا مانند اینها و هر چند در جایگاه دانای کل فوتبال حکم صادر می کند اما بد نیست گاهی بیشتر درباره این احکام وسواس به خرج دهیم.

بر این پایه جا دارد بدانیم آیا ادعای اخیر فردوسی پور درست است؟ آیا پیراهن همۀ تیم های حاضر در جام جهانی فوتبال مشخص شده و تنها پیراهن ما رونمایی نشده است؟

در پاسخ باید گفت رونمایی از «طرح» لباس یک موضوع است و «عرضه» در فروشگاه های هواداری یک موضوع دیگر و اگر منظور فروش در فروشگاه های مطرح هواداری در دوبی و سنگاپور است که شاخص به حساب می آیند باید گفت تنها پنج تیم عرضه کرده اند و نه همۀ 32 تیم و طرح ها الزاما نهایی شده نیست و شاید موقع عرضه تغییر کنند.

یکی از کاربران صاحب اطلاع «عصر ایران» که همین پنج شنبه شب و سه شب پس از برنامۀ هفتۀ گذشتۀ 90 از دوبی به تهران بازگشته و پی‌گیر جدی فوتبال است در این باره می گوید: «دوبی مانند سنگاپور در زمره اولین نقاطی است که پیراهن‌های هواداری در آن عرضه می‌شود و ما هر چه گشتیم فقط پیراهن پنج تیم را یافتیم یعنی همچنان 27 تیم ملی دیگر پیراهن هواداری عرضه نکرده‌اند و به این اعتبار ما یکی از این 27 تیم هستیم نه یگانه تیم».

روشن‌تر این که اگر معیار را «عرضه» در فروشگاه‌های هواداری بدانیم و نه رونمایی از طرح قضیه از این قرار است که در فروشگاه «نایک» تنها پیراهن تیم ملی فوتبال برزیل و پرتغال عرضه می شود و در فروشگاه های «آدیداس» نیز تنها پیراهن تیم های آلمان، آرژانتین و اسپانیا.

از این منظر پیراهن پنج کشور/ تیم مشخص شده و بقیه هم مانند ما هستند!

ضمن این که دو تیم آلمان و آرژانتین چون پیراهن آشنای خود را تغییر داده و با چهرۀ جدید وارد صحنه می‌شوند زودتر عرضه کرده اند چون آن قدر تغییر داده اند که احتمال دارد استقبال نشود و بعید نیست به طرح قبلی برگردند.

اگر منظور عادل طراحی و مشخص شدن شکل کار است تصاویر و خبرها نشان می دهد دیگران کارهای خود را در این زمینه انجام داده اند و ما مانده‌ایم و مراکش ولی اگر معیار عرضه در فروشگاه های هواداری باشد که غالبا چنین است می توان ادعا را نادرست دانست و گفت ما هم یکی از این 27 تاییم هنوز چون هنوز عرضه نشده. البته هنوز... مگراین که در این دو سه روز و از پنج شنبه شب عرضه شده باشد.

در مورد مراکش هم البته آدیداس اعلام کرده به منظور جلوگیری از استفاده های غیر قانونی قصد دارد در آخرین فرصت ها رونمایی کند.

دقت شود «طرح» یک بحث است و «عرضه» موضوعی دیگر. کما این که طرح فصل آیندۀ تیم لیور‌پول رونمایی شده ولی هنوز عرضه نشده است.

از منظری دیگر باید گفت سه نوع پیراهن داریم. یک پیراهن همان است که بازیکن می‌پوشد با اسم و شماره که گران تر از بقیه است. دیگری پیراهن هواداری است که نام و شماره ندارد مگر آن که مشتری بخواهد و هزینۀ آن را باید بپردازد و سومی پیراهن میهمانی یا پولو تی شرت است (سه دگمه). برزیل  امسال این سومی را ندارد. از این پیراهن نوع سوم در مراسم یا همراه گرمکن و نه در زمین فوتبال و در ملاقات ها یا برخی جشن ها استفاده می شود. با این حساب و چون پیراهن اصلی باید در دو رنگ تهیه شود و یک بسته کامل را دربرمی گیرد حداقل چهار نوع پیراهن باید ارایه شود و همۀ اینها زمان‌بر است.

منبع : عصر ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین