|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۲۱۰۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
بله. بازیکنان به این کمپ اعزام می‌شوند اما بحث من هنوز در مورد مسابقات جهانی است. به‌ هر حال قهرمانی جهان یک رقابت بین‌المللی مهم محسوب می‌شود.
مدیر تیم‌های ملی بدمینتون گفت: امسال برنامه‌های خیلی خوبی داریم و به این هم اعتقاد دارم که باید در مسابقاتی شرکت کنیم که همسطح باشد.

 انتقاداتی نسبت به فدراسیون بدمینتون مطرح بود که کمتر در مسابقات بین‌المللی شرکت  می‌کند و دستاورد آنچنانی نداشته است از این رو مرتضی مداحی مدیر تیم‌های ملی این انتقادات را پاسخ داد.

این گفتگو را در ادامه می خوانید.

- انتظار می‌رفت بدمینتون ایران برنامه منسجم‌تری داشته باشد و شاهد حضور بیشتر بازیکنان در مسابقات مختلف باشیم اما برای مثال آخرین رتبه‌ای که تیم‌ ‌ملی مردان بزرگسال به مسابقات رفت مربوط به مرداد سال گذشته است. رنکینگ جهانی بازیکنان هم چندان تعریفی ندارد؟

مساله خیلی ساده است. به تعدادی مسابقات که به ما بخشنامه شده مثل آسیایی و جهانی می‌توانیم برویم و در سال حداکثر دو مسابقه می‌شود. ما شرایط حرفه‌ای بودن را هنوز نداریم. در واقع نه پول حرفه‌ای بودن به ما داده می‌شود و نه بازیکن ما حرفه‌ای است که در اختیار ما باشد.

البته اگر به فدراسیون بیاید می بینید برنامه امسال ما کاملا مشخص است و پیش‌بینی کرده‌ایم اردوهای ورزشکاران کجا باشد و کدام مسابقات را خود فدراسیون می‌تواند بفرستد و کدام مسابقات را بازیکنان از طریق ‌اسپانسری که دارند می توانند اعزام شوند. اطلاع هم داریم که با توجه به شرایط اقتصادی فعلی هزینه‌ها چند برابر شده است. بنابراین مشکلاتی وجود دارد که در مورد بعضی مسائل باید دید کدام راه‌حل بهتر و ارزشمندتر است. کجا می‌توانیم برویم و کجا نمی توانیم برویم. با این حال ما برنامه‌هایی داریم که سه‌شنبه هفته‌ جاری جلسه کمیته‌ فنی و تیم‌های ملی است و این برنامه‌ها در اختیار اعضا قرار می‌گیرد و نظر خواهی می‌شود. در مجمع سالیانه فدراسیون همه برنامه‌ها را مطرح می‌کنیم و موافقت نهایی را از مجمع‌ می گیریم. مطمئن باشید امسال برنامه‌های خیلی خوبی داریم. همان طور که می دانید سال گذشته مسابقات بین‌المللی جوانان را هم برگزار کردیم و امسال هم برگزار خواهد شد.

- در صحبت‌هایتان اشاره کردید که مسابقاتی مثل جهانی وآسیایی را می توانید اعزام کنید، اما چرا سال 96 اعزامی به مسابقات جوانان جهان نداشتید و چندین سال است سهمیه مسابقات قهرمانی جهان بزرگسالان را هم نگرفته‌اید؟

شما اطلاع دارید که سطح مسابقات قهرمانی آسیا از جهانی بالاتر است و در حال‌ حاضر هم ثریا آقایی و مهران شهبازی به قهرمانی آسیا اعزام شده‌اند.

- بله اطلاع داریم در رشته‌های مثل بدمینتون و پینگ‌پنگ قهرمانان جهان و  المپیک از آسیا هستند و سطح آن مسابقات بالا است.

پس کلمه جهانی را آنقدر به کار نبرید. 95 درصد مدال‌های جهان و  المپیک در خود آسیا باقی می ماند.

- می دانید کمپ AOP در آسیا برای گرفتن سهمیه المپیک است و دو بازیکن ما حدود چهار سال است به این کمپ دعوت شده‌اند. به این مساله توجه کرده‌اید تا در مورد آن صحبت کنید؟

بله. بازیکنان به این کمپ اعزام می‌شوند اما بحث من هنوز در مورد مسابقات جهانی است. به‌ هر حال قهرمانی جهان یک رقابت بین‌المللی مهم محسوب می‌شود.

- پس چرا ما در رده جوانان سال گذشته اعزام نداشتیم و بزرگسالان هم موفق به کسب سهمیه نشدند؟

در این مورد برنامه داریم، در جلسه‌ای که چهارم اردیبهشت ماه داریم آقای  ولی دروی، مربی جوانان برنامه دارد و جوانان به اردو می‌روند و به این مسابقات خواهند رفت. حتی پیش‌بینی کرده‌ایم که تیم‌های مردان ما در مسابقات توماس کاپ و بانوان در اووبرکاپ شرکت  کنند که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود. در خیلی از مسابقات توماس کاپ را شرکت کردیم، اما خیلی از زمان‌ها شرایط بانوان ما برای حضور در مسابقات اووبرکاپ فراهم نبود.

- ملی‌پوشان معتقد هستند فدراسیون باید آنها را به مسابقاتی اعزام کند که بتوانند در آنجا نتیجه‌ بگیرند و امتیاز کسب کنند و در مسابقات سطح بالا نمی‌توانند نتیجه‌ لازم را کسب کنند. بنابراین چرا فدراسیون این سیاست را دنبال نمی‌کند؟

ما این را هم در نظر گرفته‌ایم  و در برنامه ماست. رنکینگ‌های جهان بستگی به توانایی و امکانات فدراسیون ، بازیکن و ‌اسپانسرها دارد که چقدر یک بازیکن در مسابقات حضور د اشته باشد. اگر اشتباه نکنم در سال 2012 یک بازیکن مصری که  المپیکی بود در مسابقات بحرین به سحر زمانیان باخت. در واقع نشان می‌دهد بازیکنی  که به کمپ می‌رود به معنای برتر بودنش نسبت به بازیکن ایرانی نیست،‌ بلکه چون رنکینگ داشته به المپیک رفته است و در رشته‌هایی همچون تنیس روی میز و اسکواش هم همین مساله بود. ممکن است نفر صدم چین در مسابقات نفر پنجاهم جهان را مثل آب خوردن شکست دهد. در واقع آن کسی که نفر پنجاهم جهان است به این معنی نیست که بهترین بازیکن 50 دنیا است،‌ بلکه چون مسابقات رفته به این رنکینگ رسیده است.

- پس قبول دارید حضور بازیکنان ایران در مسابقات بین‌المللی کمرنگ است و به همان نسبت تجربه پایین‌تری هم دارند.

بازیکنان ملی‌پوش هم می دانند ما مرتبا گفته ایم باید به مسابقات برویم که سطح آن به گونه‌ای باشد که بهتر می‌توانیم زورآزمایی کنیم. خود من به این مساله اعتقاد دارم ، اما برخی مسائل مالی وجود دارد  که اگر این امکان را به ما بدهد با کمال میل این کار را می‌کنیم. البته برای آنها یکی، دو مسابقه گذاشته ایم و خود بازیکنان هم باید از ‌اسپانسرهای خود استفاده کنند. همه باید به هم کمک کنیم و به مسابقات برویم.

- تیم‌ ‌ملی مردان بزرگسال هم به مسابقات می‌رود؟

بله. مطمئن باشید که می‌روند. وقتی این قول عملی شد حتما بگویید که مداحی به قولش عمل کرد.

- چرا فدراسیون از برخی بازیکنان قدیمی خود نظیر محمدرضا خانجانی برای رده‌های پایه استفاده نمی‌کند تا مثلا به عنوان مربی فعالیت کند.

محمدرضا خانجانی بسیار قابل احترام است و بازیکن خوبی بود، اما به خاطر مصدومیت‌هایی که داشت به خصوص آسیب مهره کمر نتوانست بازی کند. ما کلاس‌های مربیگری داریم که می‌توانند در آن شرکت کنند، اما باید زمان خودشان را با ما هماهنگ کنند تا بیایند. آنها اکثرا کار می‌کنند. خود خانجانی مغازه دارد و گرفتار است.

- خب فدراسیون پیشنهاد را می داد شاید این بازیکنان قدیمی علاقمند به همکاری باشند؟

اولا آنها باید این پیشنهاد را بدهند و بگویند علاقه دارند کار کنند. البته زندگی آنها که دستشان جلوی کسی دراز نباشد و مستقل باشند برای من خیلی مهم است. من برای نکات فرهنگی و انسانی خیلی ارزش قائل هستم.

- فکر می کنید در سال 97 برنامه‌هایی که می‌گویید عملیاتی شود؟

سال خوبی را پیش‌بینی می‌کنم و بازیکنان را اعزام می‌کنیم. امیدوارم با همکاری خود بازیکنان، هیات‌ها و ‌اسپانسرها بیشتر هم شود.

- امسال بازیکن در رنکینگ زیر 100 جهان خواهیم داشت؟

چرا نتوانیم. البته بستگی به این دارد که ورزشکار ما مرتب در تمرینات باشد و اگر سه، چهار مسابقه ما فرستادیم یکی، دو مسابقه هم با همکاری ‌اسپانسر و هیات خود برود. طبیعتا اگر یک بازیکن هشت ، 9 مسابقه برود چرا نتواند به آن رنکینگ برسد.

- بدمینتون  در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند یا خیر؟

با توجه به این که رشته‌ها بر اساس نوع مدالی که کسب می‌کنند، درجه بندی شده‌اند از ما پرسیدند که می‌توانیم مدال بگیریم یا خیر که ما هم عنوان کردیم نه. با این حال چون حضورمان در آسیا پر رنگ‌تر شده است و توانسته ایم از کشورهایی مانند ویتنام، فیلیپین و سریلانکا بالاتر باشیم درخواست داشتیم که حداقل دو سهمیه در  بخش مردان و دو سهمیه در بانوان به ما بدهند. البته هنوز جواب قطعی به ما نداده اند. با این حال ما داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم که  22 و 23 اردیبهشت ماه برای بانوان و 25 و 26 اردیبهشت ماه مسابقه انتخابی بین نخبگان برگزار کنیم و نفرات را انتخاب کنیم.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین