|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۲۱۰۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳
«ایالات متحده باید با این مسئله از موضع تعامل با یک حکومت مستقل دیگر برخورد کند...مهم است که دولت (آمریکا) نشان دهد که توانایی حضور در یک مسیر محترمانه را دارد».
وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه آمریکایی گفت: قوه قضائیه ایران دستگاه مستقل است و واشنگتن برای آنکه بخواهد با تهران درباره تبادل زندانیان مذاکره کند، باید رفتار خود را تغییر دهد.

 «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه «سی. بی. اس» آمریکا گفت تا زمانی که واشنگتن رویکرد خود در قبال تهران را تغییر ندهد، احتمال مذاکره برای تبادل زندانی بین دو کشور وجود ندارد.

ظریف درباره مبحث وجود اتباع ایرانی در زندان‌های آمریکا گفت: «همانطور که شما اشاره کردید، تعداد زیادی ایرانی در ایالات متحده حضور دارند، همچنین یک خانم ایرانی به خاطر درخواست استرداد آمریکا، مجبور شد در یک زندان استرالیایی، وضع حمل کند».

وی توضیح داد: «ایالات متحده باید با این مسئله از موضع تعامل با یک حکومت مستقل دیگر برخورد کند...مهم است که دولت (آمریکا) نشان دهد که توانایی حضور در یک مسیر محترمانه را دارد».

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه واشنگتن قبلا پیشنهادی درباره مذاکره برای تبادل زندانیان داده، تاکید کرد: «این یک پیشنهاد نبود، بلکه یک مطالبه (دستوری) بود. قبل از آنکه شما مطالبه‌ای داشته باشید، آمریکا باید یاد بگیرد چطور با دیگر ملت‌های مستقل رفتار کند. مخصوصا کشورهایی که برای تداوم حیات خود به آمریکا وابسته نیستند و می‌توانند بدون حمایت آمریکا زندگی کنند نه فقط 2 هفته بلکه 40 سال».

با بیان اینکه سلامت اتباع آمریکایی زندانی در ایران به جرائم امنیتی، مورد مراقبت است، توضیح داد: «دستگاه قضایی ما یک نهاد مستقل است. مانند همان چیزی که شما درباره دادگاه‌های خود می‌گویید و ما نمی‌توانیم روی تصمیمات قوه قضائیه اثر بگذاریم».

ظریف افزود: «ما اما از نفوذ خود در مسائل بشردوستانه استفاده می‌کنیم. پیش از هرچیز، برای آنکه مطمئن شویم نیازهای سلامت و بهداشت آنها برآورده شده و هم اینکه ببینیم می‌توان به یک توافق انسان‌دوستانه برسیم».

وی درباره احتمال گفت‌وگو برای آزادی زندانیان، تاکید کرد: «شما نمی‌توانید با بی‌احترامی کردن به یک کشور، مردم و دولت آن و همچنین بیان ادعاهایی درباره تغییر حکومت این کشور، مذاکره با آن را شروع کنید. زیرا شما فضای زیادی برای یک گفت‌وگوی واقعی باقی نگذاشته‌اید».

وزیر خارجه کشورمان بعد از آنکه با سماجت «ماگارت برنان» مجری سی.بی.اس درباره موضوع مذاکره برای تبادل زندانیان مواجه شد، گفت: «این یک احتمال است، البته قطعا از نظر بشردوستانه، اما این امر نیاز به تغییر رویکرد (آمریکا) دارد».
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین