|
|
امروز: چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۶
کد خبر: ۲۱۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
کارشناسان دانشگاه هاروارد در نظر دارند با استفاده از دی ان‌ای (DNA) برجای مانده از فیل‌های غول پیکر عصر یخبندان مشهور به ماموت، جانداران جدیدی در آزمایشگاه تولید کنند.
 کارشناسان دانشگاه هاروارد در نظر دارند با استفاده از دی ان‌ای (DNA) برجای مانده از فیل‌های غول پیکر عصر یخبندان مشهور به ماموت، جانداران جدیدی در آزمایشگاه تولید کنند.

کارشناسان در اجرای این پروژه قرار است از لاشه یک ماموت ۴۲۰۰۰ ساله استفاده کنند و دی ان‌ای را از آن استخراج کنند.

این جانداران حدود ۱۰ هزارسال پیش منقرض شده اند، کارشناسان اعتقاد دارند استفاده از نسل جدید ماموت‌های زنده شده می‌تواند سبب احیای آب و هوای قطب شمال و رشد گیاهان در آن شود.



کارشناسان امیدوار هستند کلون سازی از روی این حیوان‌های بزرگ بتواند سبب بهبود وضعیت آب و هوای قطب شمال شود؛ پژوهشگران در یک برنامه دو ساله در تلاش هستند تا ماموت‌های شبیه سازی شده را در منطقه‌ای ۲۰ هزار هکتاری در سیبری روسیه پرورش دهند که فاصله کمی با قطب شمال دارد.

کارشناسان در نظر دارند جنین ماموت را که حاصل پیوند فیل آسیایی و DNA ماموت‌های باستانی است را در یک رحم مصنوعی با استفاده از فناوری ژن (CRISPR-Cas۹) پرورش دهند.



ماموت‌ها به سرمای قطب مقاوم هستند و سبب حفظ و گسترش پوشش گیاهی می‌شوند؛ بسیاری از گیاهان موجود در سیبری به دلیل سرمای هوا و منقرض شدن جانداران نابود شده اند و حیات دوباره ماموت‌ها می‌تواند سبب احیای اکوسیستم قطب شود.

ماموت‌های منجمد گونه‌های عالی برای پژوهش دانشمندان هستند، زیرا به دلیل سرمای طبیعی قطب منجمد شده اند و اجزای بدن آن‌ها کامل و سالم باقی مانده است، اما بسیاری دیگر از حیوان‌ها که به ویژه در مناطق گرمسیر زندگی می‌کردند، نابود شده اند.

محققان بودجه‌ای ۷۷۰۰۰ میلیون دلاری را برای این پژوهش در نظر گرفته و با موفقیت تاکنون حدود ۹۹ درصد از ژن‌های بدن ماموت‌های قطبی را استخراج کرده اند.

ماموت‌های قطبی در مناطقی همچون سراسر اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی در اواخر عصر یخبندان زندگی می‌کردند و قامتی بزرگتر از فیل‌های امروزی داشتند.

کارشناسان نزدیک‌ترین گونه به ماموت‌های باستانی را در فیل‌های آسیایی شناسایی کرده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین