|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
در نامه‌ای خطاب به قانونگذاران کنگره آمریکا؛
کد خبر: ۲۱۰۴۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۱
۵۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان‌های انگلیس، آلمان و فرانسه با امضای نامه‌ای درباره لغو برجام هشدار داده‌اند.

۵۰۰ نفر از نمایندگان پارلمان‌های سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با امضای نامه‌ای خطاب به قانونگذاران کنگره آمریکا درباره لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (برجام) هشدار داده‌ و خواستار تلاش برای حفظ این توافق شده‌اند.

در این نامه از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان توافق هسته‌ای برجام به عنوان یک «گشایشی عمده» یاد شده که پس از ۱۳ سال تلاش‌‌های دیپلماتیک مشترک به دست آمده است.

نگارندگان خاطرنشان کرده‌اند: «بعد از ۱۳ سال تلاش‌های دیپلماتیک مشترک، به گشایشی عمده [در پرونده برنامه هسته‌ای ایران] دست یافته و برجام را امضا کردیم. این توافق ما را به تحمیل بررسی‌های بی‌سابقه از برنامه هسته‌ای ایران، برچیدن بخش زیادی از تأسیسات غنی‌سازی هسته‌ای آنها و حذف محسوس خطر رقابت سلاح‌های هسته‌ای قادر کرد.»

قانونگذاران اروپایی در ادامه به برخی نگرانی‌ها در آمریکا درباره انقضای محدودیت‌های غنی‌سازی علیه ایران پس از گذشت چند سال پرداخته و نوشته‌اند: «این محدودیت‌ها بعد از گذشت ۱۰ سال از عمر برجام به پایان نخواهند رسید: ایران در معرض نظارت‌های پیمان منع اشاعه هسته‌ای خواهد بود که همچنان غنی‌سازی را محدود می‌کنند.»

نمایندگان پارلمان اروپا هشدار داده‌اند لغو توافق هسته‌ای برجام ائتلاف میان آمریکا و کشورهای اروپایی را بر هم خواهد زد.  

در این نامه آمده است: «تنها دلیلی که ما را قادر به دستیابی به این گشایش کرد این بود که در کنار یکدیگر ایستادیم. ما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با کمک همدیگر اثبات کرده‌ایم مشارکت‌های قوی و وحدت‌بخش فراسوی آتلانتیک می‌تواند به تشکیل یک ائتلاف مورد تأیید جامعه بین‌المللی منجر شده و به چین و روسیه تسری پیدا کند.»

«آن ائتلاف اکنون در معرض خطر است، زیرا دولت آمریکا بدون وجود هیچ ادله‌ای از عدم پایبندی ایران به تعهداتش در حال حرکت به سمت خروج از برجام است.»

قانونگذاران اروپایی آمادگی خود را برای گفت‌وگو با طرف‌های آمریکایی درباره اختلافات با ایران در مسائل غیرهسته‌ای اعلام کرده‌اند.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین