|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۱۹
کد خبر: ۲۱۰۳۹۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳
دبیر مجمع نمایندگان تهران با اشاره به خروجی و نتیجه کار شورای ۵۱ نفره امید و شورای راهبردی تاکید کرد: نتیجه جلسات متعدد شورای امید و شورای راهبردی این شد که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در جریان بودجه سال جاری برای شورای شهر و شهرداری تهران اختصاص داد.
دبیر مجمع نمایندگان تهران با بیان این‌که انتقادها نسبت به انفعال این مجمع و شورای ۵۱ نفره امید در جریان استعفای شهردار پایتخت را قبول ندارد، مقصر اصلی در این ماجرا را شخص نجفی دانست که پیش از استعفا با هیچکس مشورت نکرد و با تاکید بر این‌که شهرداری نباید تبدیل به سکوی ریاست‌جمهوری شود، گفت: مخالف خروج عارف از مجلس و رفتن به شهرداری هستم.

محسن علیجانی زمانی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به انتقادها نسبت به انفعال مجمع نمایندگان تهران در بحث استعفای شهردار پایتخت اظهار داشت: ما این انتقادها را نمی‌پذیریم و معتقدیم اتفاقاً مجمع نمایندگان تهران به‌خوبی در این حوزه ورود کرد.

انتقادها به شورای ۵۱ نفره امید وارد نیست

وی افزود: انتقادها وارد نیستند و شورای ۵۱ نفره امید نه‌تنها عملکرد بدی نداشت، بلکه اتفاقاً اقدامات موثری هم در مدیریت شهری داشته است. ازجمله اقدامات موثر مجمع نمایندگان تهران در راستای همکاری با شورای شهر و مجموعه شهرداری تهران، ابتکار تشکیل شورای ۵۱ نفره امید بود. همچنین ما شورای راهبردی این مجمع ۵۱ نفره را با حضور ۳ عضو مجمع نمایندگان، ۳ عضو شورای شهر و همچنین شخص شهردار و استاندار تهران را تشکیل دادیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این شورای راهبردی مسائل و مشکلات پایتخت را پیگیری می‌کردیم و علاوه بر آن نسبت به حل مشکلات و معضلات ملی و کشوری نیز اقداماتی انجام دادیم که ازجمله بسته پیشنهادی برای حل مشکلاتی همچون آسیب‌های اجتماعی، بافت‌های فرسوده، هوای آلوده و مشکلات ترافیکی و حمل و نقل را تهیه کردیم.

بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی به پایتخت نتیجه فعالیت شورای امید بود

دبیر مجمع نمایندگان تهران با اشاره به خروجی و نتیجه کار شورای ۵۱ نفره امید و شورای راهبردی تاکید کرد: نتیجه جلسات متعدد شورای امید و شورای راهبردی این شد که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در جریان بودجه سال جاری برای شورای شهر و شهرداری تهران اختصاص داد.

نجفی نه‌تنها مشکلاتش را با شورای شهر درمیان نگذاشت، بلکه برای استعفا هم مشورت نکرد

علیجانی زمانی در واکنش به انتقادها نسبت به انفعال نمایندگان تهران درمورد استعفای نجفی نیز گفت: در بحث استعفا معتقدیم این شخص شهردار تهران بود که باید مشکلات خود را در شورای امید یا شورای راهبردی مطرح می‌کرد اما آقای نجفی نه‌تنها مشکلات خود را با مجمع نمایندگان درمیان نگذاشت، بلکه حتی برای استعفا با اعضای شورای شهر تهران هم مشورت نکرد.

وی در پاسخ به علت این رفتار ازسوی شهردار مستعفی تهران گفت: این تشخیص آقای نجفی بود؛ اگر پیش از استعفا با شورای شهر مشورت می‌کرد و علت اصلی را با اعضای شورای شهر درمیان می‌گذاشت، قطعاً اعضای شورا می‌توانستند موثرتر باشند. وقتی نجفی بدون مشورت با شورای شهر استعفا داد، دیگر نمی‌توانست به خواست شورای شهر استعفای خود را پس بگیرد و بماند.

نجفی می‌توانست با مجمع نمایندگان تهران، شورای شهر و عارف مشورت کند اما نکرد

دبیر مجمع نمایندگان تهران همچنین تاکید کرد: آقای نجفی همچنین می‌توانست با اعضا و رییس مجمع نمایندگان تهران نیز مشورت کند. نجفی می‌توانست با عارف مشورت کند اما چنین نکرد و علتش را باید از خود او بپرسید.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا علت اصلی عدم حمایت از نجفی، نحوه رفتار خود او بوده است، گفت: معتقدم مقصر خود نجفی بود؛ آقای نجفی باید شورای شهر و مجمع نمایندگان را به کمک می‌گرفت اما چنین نکرد.

شورای شهر، شهردار انتخاب کنند، نه رییس‌جمهور!

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در ادامه خطاب به اعضای شورای شهر پایتخت گفت: درخواست ما این است که دوستان در شورای شهر، شهردار انتخاب کنند، نه رییس‌جمهور!

وی در توضیح این گفته خاطرنشان کرد: منظورم این است که اگر در شهرداری تهران که ظرفیتی مناسب برای خدمت به مردم است، گزینه‌هایی را مطرح کنیم که امکان ریاست‌جمهوری در آینده دارند، ممکن است از ظرفیت‌ها و امکانات را در معرض دید هزینه کند و از پرداختن به امور اساسی که موردنیاز مردم است، کم‌کاری کند. به‌عنوان مثال رسیدگی به بافت‌های فرسوده در ابتدا چندان مورد توجه مردم قرار نمی‌گیرد اما درخت‌کاری و اتوبان‌سازی در معرض دید مردم است و پرداختن به این امور معمولاً ازسوی شهردارهایی انجام می‌شود که به‌دنبال ریاست‌جمهوری در آینده هستند. بنابر این شورای شهر باید شهردار انتخاب کند؛ نه رییس‌جمهوری!

مخالف خروج عارف از مجلس و رفتن به شهرداری هستم

این عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌ها درمورد احتمال شهرداری رییس فراکسیون امید تصریح کرد: شخصاً مخالفم که آقای دکتر عارف از مجلس خارج شده و به شهرداری تهران برود؛ چرا که مجلس در راس امور است و بالای سر رییس‌جمهوری، شهرداری و وزرای دولت است.

وی افزود: کسی که در مجلس حضور دارند، عملاً قادر بر مدیریت و نظارت بر عملکرد شوراهای شهر و شهرداری‌ها نیز است و این درحالی است که معتقدم شهرداری که بدون مجلس و شورای شهر حرکت کند، ضربه خواهد خورد.

دبیر مجمع نمایندگان تهران افزود: از آن‌جا که عارف به‌عنوان رییس شورای ۵۱ نفره امید، فراکسیون امید، مجمع نمایندگان تهران و شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قادر به مدیریت و خط‌دهی به شهرداری و دیگر امور است، نباید راساً در شهرداری تهران حاضر شود. در عین حال این مخالفت شامل آن تز قبلی مبنی بر لزوم انتخاب شهرداری که سودای ریاست‌جمهوری نداشته باشد نیز می‌شود.

لازم نیست کسی که می‌خواهد رییس‌جمهور شود ابتدا شهردار باشد

او در عین حال خاطرنشان کرد: کسی که می‌خواهد رییس‌جمهور شود نیز لازم نیست که ابتدا شهردار شود؛‌ مگر آن‌که جمیع عقلای جریان اصلاحات به این نتیجه برسند که مثلاً عارف باید برای خدمت در شهرداری اقدام کند که طبیعتاً در این صورت اوضاع متفاوت خواهد بود.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که این احتمال تا چه میزان ممکن خواهد  بود، گفت: شخصاً به‌عنوان یک نماینده مخالف شهردار شدن عارف هستم و وقتی هم که از عقلای جریان اصلاحات صحبت می‌کنم، منظورم لزوماً بزرگان این جریان است؛ بنده عضوی کوچک در جریان اصلاحات هستم.

اگر بزرگان اصلاحات به این نتیجه برسند که عارف به شهرداری برود، بعید است نپذیرد

دبیر مجمع نمایندگان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا نظر شورای ۵۱ نفره امید می‌تواند در تصمیم‌گیری عارف موثر باشد، گفت: البته این شورا به‌لحاظ جایگاه حقوقی حائز اهمیت است و طبیعتاً اگر همه شورای ۵۱ نفره چنین درخواستی را از عارف داشته باشند و همزمان بزرگان جریان اصلاحات نیز به این نتیجه برسند که حضور عارف در شهرداری مناسب است، بعید می‌دانم آقای عارف نپذیرد اما همان‌طور شکه گفتم شخصاً موافق این تصمیم نیستم.

علیجانی زمانی تصرشیح کرد: به‌طور مشخص هم با حضور عارف در شهرداری تهران و مهم‌تر از آن، با این‌که شهرداری پایتخت تبدیل به سکوی ریاست‌جمهوری شود، مخالف هستم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین