|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۲۱۰۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
«سارا سندرز»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال بررسی تصویب تحریم‌هایی بیشتر علیه روسیه هستیم و تصمیم در این‌باره به‌زودی اعلام می‌شود.»
سفیر پیشین آمریکا در شوروری سابق سیاست‌های رئیس‌جمهوری آمریکا را متناقض خواند و گفت که به‌نظر می‌رسد او هیچ برنامه مشخصی برای سیاست‌گذاری ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیوزویک، «استفان سستانوویچ» سفیر پیشین آمریکا در شوروری سابق گفت که سیاست «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، نسبت به روسیه رهبران جهان را سردرگم کرده و مقام‌های رسمی مسکو را سرگرم کرده است.

سستانوویچ، عضو ارشد شورای روابط خارجی و سفیر پیشین آمریکا در اتحادیه جماهیر شوروی سابق، روز گذشته -سه‌شنبه- به نیویورک تایمز گفت که «به‌نظر می‌رسد استراتژی سیاسی ترامپ این است که در روزهای زوج به توصیه‌های مشاورانش گوش کند و در روزهای فرد تمام پیشنهادهای آنان را کنار بگذارد.»

وی افزود: «دیگر کشورها نمی‌دانند که آیا در واکنش به اقدام‌های ترامپ باید بخندند یا گریه کنند. اما در روسیه، خنده دست بالا را دارد.»

ترامپ، در تضاد آشکار با پیشینیانش، به ستایش «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، پرداخت، حتی پیش از آن‌که به‌طور رسمی زمام امور را به‌دست گیرد. در سال ۲۰۱۳، ترامپ به‌صورت علنی عنوان کرد که آیا پوتین به «بهترین دوست جدید» او بدل می‌شود یا نه. او اواخر همان سال به «پیرس مورگان»، روزنامه‌نگار بریتانیایی، گفت که پوتین هنگام استفاده از اصطلاح «استثناگری آمریکایی» به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، «اشاره داشته است.» ترامپ که از اصطلاح‌هایی چون «اول آمریکا» در سخنان خود استفاده می‌کند، در آن زمان تعبیر به‌کار رفته از سوی پوتین را «توهین‌آمیز» دانست.

ترامپ، فرد پرنفوذی که بدل به سلبریتی و بعد سیاستمدار شد، پیش از کارزار انتخاباتی خود همچنان به ستایش از رهبر طولانی‌‌مدت روسیه ادامه داد. او پوتین را رئیس دولتی محکم‌تر، باهوش‌تر و معقول‌تر از باراک اوباما دانست. با پیروزی ترامپ در انتخابات و همکاری بالقوه آمریکا با روسیه در نبرد علیه داعش در روسیه این اظهارات قوت بیشتری گرفت.

کمی پس از آن‌که ترامپ سوگند ریاست‌جمهوری خورد، اتهاماتی مبنی بر دست داشتن کرملین در انتخابات این کشور و توطئه و تبانی در آن مطرح شد. در آوریل ۲۰۱۷، ترامپ با بمباران یک پایگاه هوایی متعلق به «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه، متحد کرملین، پوتین را به چالش کشید. این حمله در پی ادعای دولت‌های غربی و متحدانشان مبنی بر حمله دولت اسد به مناطق تحت کنترل مخالفان با گاز سارین صورت گرفت. چند روز بعد، ترامپ از اتحاد با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روی‌گردان شد و آن را چون گذشته «منسوخ» نامید.

یک سال بعد، ترامپ با همکاری بریتانیا و فرانسه موشک بزرگ‌تری را شامگاه جمعه به وقت محلی به سمت اراضی سوریه شلیک کرد و بار دیگر روسیه را به مبارزه طلبید. او و متحدانش، دولت اسد را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی کردند. با این حال، در همان زمان، سرهنگ «راین دیلان»، سخنگوی ائتلاف به رهبری به آمریکا، سه‌شنبه آشکار کرد که خطوط میان آمریکا و روسیه در سوریه باز می‌ماند و ائتلاف به رهبری آمریکا در واقع اطلاعات خود را درباره تهدید بالقوه داعش در مناطق تحت کنترل دولت سوریه با مسکو به اشتراک گذاشته است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در ماه دسامبر ولادیمیر پوتین از ترامپ به‌خاطر کمکی که سیا به این کشور برای خنثی کردن توطئه داعش در سنت‌پترزبورگ کرده بود، تشکر کرد.

ترامپ هنوز هم در نبرد با «کره شمالی، سوریه، ایران، اوکراین، داعش و حتی جنگ تسلیحاتی پیش رو» پوتین را متحد خود می‌داند. رئیس‌جمهوری آمریکا در این‌باره، پس از آن‌که به پوتین به‌خاطر پیروزی مجددش در کارزار انتخاباتی‌اش تبریک گفت، توئیتی منتشر کرد. طبق گزارش‌ها، مشاوران ترامپ به او اصرار کردند که پس از پیروزی پوتین در چهارمین دور ریاست‌جمهوری با او تماس نگیرد، اما او اصرار داشت که: «کنار آمدن با روسیه (و دیگران) اتفاق خوبی است و نه بد.»

کاخ سفید روز دوشنبه سخنان «نیکی هیلی»، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه را تکذیب کرد. نیکی هیلی روز یکشنبه مدعی شده بود که شرکت‌های روسیه در برنامه ادعایی تسلیحات شیمیایی بشار اسد شرکت داشته‌اند. مقام‌های روس تاکید کرده‌اند که این برنامه تسلیحاتی از سال ۲۰۱۳ کنار گذاشته شده است. تکذیب تحریم‌های جدید علیه روسیه از سوی کاخ سفید،‌ آخرین نشانه است از این‌که ترامپ مسکو را شریک بالقوه خود می‌داند.

«سارا سندرز»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز دوشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در حال بررسی تصویب تحریم‌هایی بیشتر علیه روسیه هستیم و تصمیم در این‌باره به‌زودی اعلام می‌شود.»

به گزارش شبکه خبری «ای‌بی‌سی»، سندرز به خبرنگاران گفت که «رئیس‌جمهوری آشکارا نشان داده که می‌خواهد نسبت به روسیه سختگیر باشد. اما در عین حال، او کماکان می‌خواهد رابطه خوبی با آن‌ها داشته باشد.»     

 

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین