|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۲۱۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
نخست وزیر ویتنام با اشاره به اینکه حجم مبادلات اقتصادی ویتنام زیاد بوده و اقتصاد این کشور بازار باز است، یادآور شد: ویتنام توافق نامه های دوجانبه و چندجانبه با کشورها در زمینه بازار آزاد امضا می کند و در آینده نزدیک در تمام موافقتنامه های تجارت آزاد و آ.س.آن شرکت می کند.
رییس مجلس شورای اسلامی در دیدار با نخست وزیر ویتنام از افزایش سطح روابط تجاری با این کشور استقبال کرد.

 علی لاریجانی که به ویتنام سفر کرده است، در دیدار با فوین سون فوک نخست وزیر ویتنام با اشاره به اینکه از گذشته همیشه روابط دو ملت دوستانه و احترام آمیز بوده است، افزود: امروز چهل و پنجمین سالگرد روابط دو کشور است که باید از این روابط استفاده بهینه کرد و رایزنی سیاسی بین دو کشور باید ارتقا یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بین دو پارلمان روابط بسیار خوبی وجود دارد، یادآور شد: سطح روابط تجاری همپای همکاری های سیاسی، خوب پیشرفت نکرده است و ما در سال گذشته در پارلمان ایران برنامه پنجساله توسعه را تصویب کردیم و محورهایی را برای توسعه در نظر گرفته ایم که یک بخش آن مربوط به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین مشتقات است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه حمل و نقل دریایی و بنادر فرصت های خوبی برای همکاری وجود دارد، ادامه داد: ایران در منطقه مکران می خواهد سرمایه گذاری کند که فرصت خوبی برای سرمایه گذاری ویتنام است.

لاریجانی در این دیدار همچنین درباره مسائل منطقه ای همانند سوریه، همکاری های بین ایران و ویتنام در زمینه کشاورزی، برق، مخابرات و رفع مشکلات بانکی با نخست وزیر ویتنام به گفت و گو پرداخت.

ایران و ویتنام شرایط مبادلات تجاری و تامین اطلاعات را برای تجار فراهم کنند

فوین سون فوک در این دیدار با بیان اینکه در سال ۲۰۱۴ به ایران سفر کرده است، گفت: بنده به کشورهای مختلفی سفر کرده ام و زمانی که به ایران آمدم متوجه شدم که ایران کشوری ثروتمند بوده و ظرفیت همکاری زیادی دارد.

نخست وزیر ویتنام با تاکید بر اینکه دولت این کشور برای روابط سنتی و دیرینه با ایران احترام قائل است، افزود: خرسندم که در سال های گذشته شاهد توسعه روابط بوده ایم که در این راستا پیشنهاد می شود که توافق نامه کمیسیون مشترک را که امضا شده به اجرا درآوریم و حجم مبادلات تجاری را افزایش دهیم.

وی بر گسترش همکاری ها بین دو کشور در زمینه انرژی، مخابرات، روابط بانکی، گردشگری و تجارت تاکید کرد.

فوین سون فوک با اشاره به برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ویتنام در سال ۱۹۷۳ یعنی ۴۵ سال پیش اظهار داشت: پیشنهاد می شود که ایران و ویتنام با یکدیگر همکاری کنند تا مراسم چهل و پنجمین سالگرد همکاری ها برگزار شود.

نخست وزیر ویتنام با بیان اینکه پیشنهاد می شود ایران و ویتنام شرایط مبادلات تجاری و تامین اطلاعات را برای تجار فراهم کنند، افزود: محصولات کشاورزی ویتنام همانند برنج زیاد است که ما به صادرات این محصولات تمایل داریم که در این فرصت پیشنهاد می شود به درخواست شرکت ویتنامی برای صادرات برنج به ایران پاسخ مثبت داده شود.

وی درخواست همکاری بین گروه برق ایران با گروه برق ویتنام را در این دیدار مطرح کرد و افزود: ما به دنبال افزایش همکاری بین مخابرات ایران و مخابرات ویتنام هستیم.

فوین سون فوک خواستار توسعه گمرکی و ارتباطات بانکی بین ایران و ویتنام شد و ادامه داد: پیشنهاد می شود که بانک مرکزی ایران و ویتنام بیشتر همکاری کنند و مشکلات بانکی دوطرف رفع شود.

نخست وزیر ویتنام تاکید کرد: در زمینه راه و ترابری و حمل و نقل دریایی باید شرایط برای گسترش همکاری ها ایجاد شود.

وی برای همکاری صنعتی و تولیدی در ایران ابراز تمایل کرد و افزود: در حال حاضر یک کارخانه تولید خودرو در ویتنام راه اندازی شده که اگر ما بتوانیم قطعات خودرو را در ویتنام تولید کنیم، برای ما بسیار خوب است.

نخست وزیر ویتنام با اشاره به اینکه حجم مبادلات اقتصادی ویتنام زیاد بوده و اقتصاد این کشور بازار باز است، یادآور شد: ویتنام توافق نامه های دوجانبه و چندجانبه با کشورها در زمینه بازار آزاد امضا می کند و در آینده نزدیک در تمام موافقتنامه های تجارت آزاد و آ.س.آن شرکت می کند.

وی تصریح کرد: همکاری در بخش پتروشیمی، مخابرات و برق از ظرفیت های مهمی است که می تواند حجم مبادلات دو کشور را افزایش دهد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین