|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۲۰۹۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
پس از سال 1384، روند کاهش تصادفات جاده ای ایران آغاز شد و تا سال گذشته نیز ادامه یافت اما همانطور که رییس سابق سازمان راهداری نیز پیش بینی کرده بود، تصادفات در ایران به هسته سخت خود رسیده و از این رقم پایین‌تر رفتن نیاز به برنامه‌ریزی های بلندمدت و جدی دارد.
با به پایان رسیدن رسمی سفرهای نوروزی سال ۱۳۹۷ آمارهای جدید سازمان راهداری نشان از آن دارد که با وجود افزایش تلفات در این ایام ناوگان عمومی جاده‌ای وضعیت قابل دفاعی داشته است.

 طبق آمارهای موجود از ۲۴ اسفندماه سال ۱۳۹۶ تا ۱۷ فروردین ماه ۱۳۹۷ ورودی و خروجی استان‌ها به عدد ۴۹ میلیون و ۹۰۸ هزار تردد رسیده که افزایشی حدودا ۱۴ درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در طول این مدت بیش از ۱۱۷ هزار راننده و کمک راننده در قالب ۲۵۰۰ شرکت عمومی مسافری با حدود ۴۵۰۰ اتوبوس مسافران را جابه‌جا کردند. از این‌رو در نوروزی که گذشت ۷۵۸ هزار صورت وضعیت با ناوگان عمومی انجام شده که نسبت به سال گذشته رشد ۳.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

بخش امیدوارکننده سفرهای نوروزی امسال کاهش قابل توجه سهم خودروهای عمومی در تلفات جاده‌ای بوده است. آمارهای سازمان راهداری نشان می‌دهد در تصادف‌های امسال تقصیر در تصادف تنها یک بار برعهده رانندگان ناوگان عمومی بوده که سهم آنها را به طور قابل توجهی پایین آورده است. همچنین در نوروز امسال براثر برخورد یک اتوبوس مسافری با یک دستگاه کامیون در کیلومتر ۹۱ آزادراه زنجان – قزوین که در ۱۰ فروردین‌ماه اتفاق افتاد یک نفر از سرنشینان به دلیل نبستن کمربند ایمنی جان خود را از دست داد و این تنها تلفات تصادفات ناوگان عمومی اتوبوس در نوروز ۱۳۹۷ بوده است.

با این وجود تعداد کشته‌ شدگان سفرهای جاده‌ای از ۴۱۷ نفر نوروز ۱۳۹۶ با افزایشی حدودا ۱۳ درصدی به ۴۷۱ نفر رسیده که افزایشی قابل توجه به شمار می‌رود.

سازمان راهداری استفاده از خودروی شخصی، طولانی بودن دوره طرح نوروزی، شرایط آب و هوایی مطلوب، افزایش تعداد خودروهای شخصی و بیشتر بودن تعداد روزهای تعطیلی را اصلی‌ترین دلایل این افزایش آمار دانسته است.

این سازمان اعلام کرده از ۳۶۷ تصادف فوتی در ۲۷۳ مورد معادل حدودا ۷۵ درصد خودروهای شخصی نقش‌آفرین بودند و پس از آن موتورسیکلت‌ها و وانت بارها در رتبه‌های بعدی این شاخص قرار دارند.

به گزارش ایسنا، آمار تلفات نوروزی در  سال 97 در حالی افزایش یافته که در طول تمام سال های گذشته این آمار رو به کاهش گذاشته شده بود. میزان تلفات جاده ای ایران در حالی در سال 1384 به سمت افزایش غیر قابل کنترل حرکت می کرد و به 30 هزار کشته سالانه می رسید که بسیاری از استانداردهای جهانی در کشورهای توسعه حاکی از فاصله قابل توجه آمارهای آنها با ایران داشت.

پس از سال 1384، روند کاهش تصادفات جاده ای ایران آغاز شد و تا سال گذشته نیز ادامه یافت اما همانطور که رییس سابق سازمان راهداری نیز پیش بینی کرده بود، تصادفات در ایران به هسته سخت خود رسیده و از این رقم پایین‌تر رفتن نیاز به برنامه‌ریزی های بلندمدت و جدی دارد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین